Fintech trends 2023: wat te verwachten en waarnaar te streven in de toekomst?

Laatst bijgewerkt: 02-12-2022 12:00:08

Persbericht - Deze trends de fintechsector in 2023 zullen beïnvloeden.

Elk jaar maakt Gartner zijn lijst bekend van de 10 belangrijkste strategische technologietrends die organisaties volgend jaar moeten onderzoeken, waarbij de nadruk wordt gelegd op de trends die de komende vijf tot tien jaar een aanzienlijke verstoring en kansen zullen veroorzaken. Wij bij Moqod duiken in hun onderzoek en voegen onze eigen expertise toe om uit te zoeken hoe deze trends de fintechsector in 2023 zullen beïnvloeden.

Digitaal immuunsysteem (DIS)

DIS biedt voor fout tolerante besturingsomgevingen die totale systeemuitval voorkomen en een snel herstel na een uitval. Het is daarbij ook belangrijk dat eindgebruikers vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid en het reactievermogen van transacties.

Uit het onderzoek van Gartner naar het overwinnen van uitdagingen voor digitale afhandeling blijkt dat 48% van de respondenten hun digitale investeringen investeren in het verbeteren van de klantervaring. Het onderzoeksbureau voorspelt ook dat organisaties die zich richten op digitale immuniteit, tegen 2025 de tevredenheid van eindgebruikers met 80% zullen verbeteren doordat de downtime van hun systemen afneemt.

Als bijgevolg richten deskundigen uit de fintechindustrie zich steeds meer op strategieën zoals waarneembaarheid, automatisering en het extreem testen bij de ontwikkeling van software.

Technische platforms

Nu de fintech-markt een grote groei maakt, hebben financiële en bancaire organisaties behoefte aan vertakte systemen. Deze geavanceerde software- en app-architectuur vereist dat de eindgebruiker wordt voorzien van een reeks tools en selfservicemogelijkheden. Platform engineering optimaliseert ook de ervaring van ontwikkelaars en versnelt de levering van digitale producten.

In de toekomst zal deze trend op grote schaal worden toegepast door fintech. Gartner voorspelt dat tegen 2026 ongeveer 80% van de softwareontwikkelingsorganisaties platformgroepen zullen creëren.

Super Apps

Uit het Super App Shift-onderzoek, dat PYMNTS in samenwerking met PayPal lanceerde, bleek dat 3 van de 4 consumenten gebruik willen maken van superapps met veel functies in plaats van afzonderlijke, afzonderlijk geïnstalleerde diensten. Ondertussen zegt ongeveer 50% van de respondenten al afzonderlijke verbonden apparaten te gebruiken om online betalingen te doen of bankdiensten te ontvangen.

De grote vraag naar mobiele multifunctionele apps leidt ertoe dat de fintech-sector dergelijke apps massaal gaat gebruiken. Gartner voorspelt dat tegen 2027 meer dan 50% van de wereldbevolking dagelijks meerdere super apps zal gebruiken. Daarom moeten fintech-ontwikkelaars grondig nadenken over het algoritme en de architectuur voor een snellere en betrouwbaardere ontwikkeling van super apps.

Industrie Cloud Platforms

Organisaties die overstappen op de cloud kunnen de flexibiliteit van bedrijfssoftware vergroten, de ROI verhogen en nieuwe technologieën mogelijk maken. Wij weten zeker dat het gebruik van cloudplatforms technologiebedrijven in staat stelt veilig financiële diensten aan te bieden en de toegang daartoe te vereenvoudigen: geld overmaken, betalingen, beleggingen, uitgebreide gegevensanalyse, enz. En het belangrijkste is dat de persoonlijke en betalingsgegevens van de gebruikers veilig worden opgeslagen.

Door de IT-infrastructuur in de cloud in te zetten, realiseert het bedrijf een product dat voorziet in de behoefte aan flexibel maatwerk. Bovendien kan het gemakkelijk extra ontwikkelde diensten of apps integreren in het bestaande systeem.

Kunstmatige intelligentie (AI)

AI is al lang een onmisbaar hulpmiddel voor fintech-bedrijven. Met robotische procesautomatisering (RPA) verlopen rapportage, beheer van financiële gegevens en andere operaties sneller en minder foutgevoelig. Omdat menselijke tussenkomst wordt geëlimineerd uit de keten van routinetaken, besparen bedrijven geld door het aantal werknemers te verminderen. Volgens Juniper Research zullen de inkomsten van aanbieders van RPA-oplossingen tegen 2023 1,2 miljard dollar bereiken.

Financiële instellingen zijn ook actief bezig met het implementeren van adaptieve AI, die zich aanpast om in een specifiek gebied te werken. Door informatie te verzamelen over eerdere ervaringen met mens-machine-interactie past het zich aan de omstandigheden aan. Gartner voorspelt dat tegen 2026 bedrijven die adaptieve AI gebruiken een voordeel van 25% zullen hebben ten opzichte van concurrenten die conventionele eerdere AI-modellen gebruiken.

Web 3.0 en Metaverse

Blockchain- en Web 3.0-technologieën beloven in de toekomst een sterke bescherming tegen niet toegestane toegang tot gegevens, alsook een hoog veiligheidsniveau voor financiële infrastructuren dankzij DeFi. Daarnaast zullen zij zich richten op innovatieve technologieën: digitale activa (NFT), cryptocurrencies en de metaverse. In dit verband volgen steeds meer fintechbedrijven de ontwikkeling van het “internet van de toekomst” om gebruikers de meest relevante diensten aan te bieden.

De metaverse bevindt zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium en is daarom niet geschikt voor langetermijninvesteringen. Toch is de prognose optimistisch: tegen 2027 zal minstens 40% van de grote ondernemingen Web 3.0 gebruiken om hun winstgevendheid te verbeteren.

AI-trust-, risico- en beveiligingsbeheer (AI TRiSM)

AI TRiSM is ontworpen om het beheer van AI-modellen te ondersteunen en het gebruik ervan te reguleren als betrouwbare, eerlijke, duurzame en vertrouwelijke oplossingen.

AI TRiSM biedt tools die de interpretatie van AI-modellen vereenvoudigen en de algehele veiligheid verbeteren. Deskundigen van Gartner denken dat bedrijven die zich richten op AI-transparantie, -vertrouwen en -beveiliging tegen 2026 de resultaten van hun modellen met 50% zullen zien verbeteren wat betreft adoptie, bedrijfsdoelstellingen en gebruikersacceptatie.

Hoe zal de GDPR-regelgeving de fintech in 2023 beïnvloeden?

Het doel van de GDPR is volgens de EU-Commissie dat burgers controle krijgen over hun persoonsgegevens. Bedrijven moeten op hun beurt een veilige omgeving bieden voor de opslag van persoonsgegevens, evenals specificaties voor welke doeleinden de gegevens worden verzameld.

Fintech-bedrijven die bedrijfssoftware leveren, bieden banken eenvoudige hulpmiddelen om data te beheren. De GDPR heeft ook de zoektocht gestimuleerd naar oplossingen om de creatie en verwerking van gegevensregisters te automatiseren.

Volgens deskundigen van Deloitte kan de GDPR zorgen voor een concurrerender landschap op de markt voor financiële diensten. Jonge fintech-startups werken immers met minder gegevens, dus het implementeren van technische beveiligingsoplossingen voor hen is minder duur en efficiënter. Grote financiële organisaties met grote klantenbestanden zijn in dit opzicht minder flexibel, waardoor de implementatieperiode van innovatieve ontwikkelingen langer duurt en de kosten aanzienlijk hoger zijn.

Door de snelle ontwikkeling van de fintech-industrie zijn er nieuwe spelers op de markt gekomen die actief innovatieve technologieën toepassen. Daarom is het voor bestaande organisaties belangrijk om de nieuwste trends te volgen en te implementeren in hun activiteiten om concurrerend te blijven.