Persbericht - Menig marketeers en ondernemers zijn er blij mee: Facebook Adverteren. Want wat kan je hier veel uithalen. Althans, mits je dit goed aanpakt. In dit artikel gaan we het niet hebben over de blauwe promootknoppen die je vindt aan de voorkant van je zakelijke Facebook pagina. Met deze knoppen kan je verschillende zaken – zoals een bericht, website, lokaal bedrijf enzovoorts - heel eenvoudig promoten door erop te klikken. Absoluut niet aan te raden! Waarom? Dat vertellen we later. Maar waar gaan we het dan wel over hebben? Uiteraard wel over het adverteren zelf maar dan een stapje verder. Zeiden we nou een stapje verder? In werkelijkheid nog een stap voor het daadwerkelijk adverteren, namelijk het bedenken van een effectieve Facebook campagne strategie. Want hoe zet je nu een effectieve Facebook campagne op en welke hulpmiddelen komen hier aan te pas? Wij nemen je mee in de wonderen wereld van Facebook Adverteren.
Om gelijk met de deur in huis te vallen starten we met het strategie gedeelte. We houden de volgorde aan die je straks ook gaat gebruiken als je zelf aan de slag gaat met Facebook Adverteren. Een goede Facebook Adverteren Strategie is belangrijk. Alleen zo kan je gestelde doelen behalen en je Facebook campagne naar een volgend niveau tillen. Als bedrijf of product zijnde is het goed om te weten in welke fase jij je momenteel bevindt. Afhankelijk van deze fase haak je in op de juiste strategie. Om te zorgen dat we niemand oversla, benoemen we hieronder iedere strategie van elke fase. Natuurlijk is het aan jezelf om te bepalen in welke fase jouw bedrijf of product zich bevindt.
Heb jij nog niet veel volgers op Facebook en is je bedrijf/product nog niet bekend bij velen? Dan zit je in de zogenoemde Think fase. Hierbij is het generen van naamsbekendheid het belangrijkste aspect maar klik je bij het opzetten van de advertentie op Websiteverkeer als marketingdoelstelling. Waarom naamsbekendheid? Omdat men je moet leren kennen voordat ze ook daadwerkelijk een relatie met je willen aangaan. Dit doe je door een advertentie op te zetten waarin jij vertelt wie je bent en wat je doet. Benoem tevens je Unique Buying Reason (UBR) en leidt de potentiële klant door naar je website. Want je website is en blijft je grootste informatiebron voor potentiële klanten als het gaat om kennismaken. Maar wie moet uiteindelijk je advertentie zien? De doelgroep in deze fase dien je helemaal zelf samen te stellen op basis van demografische eigenschappen en interesses. Verderop in dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt doen.
Eenmaal de eerste fase doorlopen, komen we aan bij de Feel fase. Hierbij gebruiken we de marketingdoelstelling Betrokkenheid en ga jij je richten op de mensen die jou hebben leren kennen in de Think fase. Dit noemen we ook wel retargeten. Wel hebben we het dan over de mensen die hebben doorgeklikt naar je website. Want inderdaad, Facebook kan zien welke Facebook-gebruikers op jouw website zijn geweest. Althans mits je alvorens Facebook-pixel hebt geïnstalleerd op je website. Pixel is letterlijk een stukje code die geplakt moet worden op je website zodat Facebook dit kan monitoren. Super handig als jij je advertenties specifiek wilt targeten op websitebezoekers, paginabezoekers of conversies.
Verder is in deze fase van belang om extra nadruk te leggen op het behalen van paginalikes en interactie. Want deze twee punten zorgen voor betrokkenheid en dat men zich sneller gaat binden aan jouw bedrijf/product. Maar hoe doe je dit? Maak met name gebruik van storytelling. Ieder bedrijf/product heeft een eigen verhaal die uniek is en waarmee je jouw doelgroep kan binden. Dus biedt niet klakkeloos een paar producten aan, maar zorg voor een volledige beleving door de producten in merksfeer aan te bieden. Een sfeer waarmee de doelgroep zich wilt identificeren. Maak tevens gebruik van humor (indien mogelijk) en lok reacties uit door het stellen van vragen. Beide zorgt voor meer interactie doordat men wordt uitgenodigd om erop te reageren. Iets dat wordt geuit in de vorm van likes, shares, reacties en tags. Kortom; meer bereik!
Wat ieder bedrijf natuurlijk wilt, is het behalen van conversies. Dus waarom dit niet stimuleren? In deze derde en tevens laatste fase gaan we hier voor zorgen. Dit stadium noemen we ook wel de Do fase waarin we ons richten op de personen die interactie hebben gehad (n.a.v. fase 2) met je Facebook pagina. Deze groep is namelijk én op je website geweest én heeft interactie met je gehad. Op basis hiervan kunnen we stellen dat de betreffende groep geïnteresseerd in je is. Een interesse waarop je kunt (moet!) inhaken. Dit gaan we doen door een mooi aanbod aan te bieden in de advertentie en ze door te linken naar een betreffende conversiepagina. Dit aanbod is uiteraard afhankelijk van je bedrijf. Je kan hierbij denken aan een white paper, vocher, webinar, kortingscode you name it. In ieder geval een aanbieding waar men graag zijn/haar contactgegevens voor achterlaat. Contactgegevens die voor jou van grote waarde zijn omdat je hierdoor in contact kan blijven met een daadwerkelijk geïnteresseerde. Iets wat onder andere interessant is voor je nieuwsbrief en toekomstige aanbiedingen.
Het is niet per definitie zo dat je alleen maar kan kiezen voor één strategie. Er zijn meer waarheden! En aangezien je op Facebook meerdere advertenties tegelijkertijd kan inzetten, geldt dat ook voor de verschillende strategieën. Door het inzetten van meerdere soorten advertenties tegelijkertijd, kan je ook testen welke het best scoort. Je kan hier dus mee spelen en de advertenties tussentijds blijven optimaliseren. Scoort de ene advertentie vele malen slechter dan de andere? Dan is het zaak om de slecht scorende advertentie per direct uit te schakelen en je te richten op de ads die wel converteren. Hoe je dit doet? Dat bespreken we in het opvolgende artikel (deel 2) van dit artikel.
Heb je eenmaal de belangrijkste strategie bepaald? Dan ga je nu daadwerkelijk stappen ondernemen voor het maken van doelgroepen. Het aanmaken van deze groepen doe je dus nog voordat je de advertentie gaat opzetten. Want geen enkele strategie heeft eenzelfde doelgroep. Wel kan één strategie meerdere doelgroepen hebben – bijvoorbeeld wanneer je doelgroep uit meerdere grote groepen bestaat die goed te specificeren zijn. Hieronder laat ik per fase/strategie zien welke en hoe je de betreffende doelgroep aanmaakt.
Voor het maken van een doelgroep voor fase 1 ligt de bal volledig bij jou. Deze groep ga je namelijk samenstellen op basis van demografische gegevens en interesses. Verplaats jezelf in je doelgroep en schrijf de belangrijkste kenmerken op. Is jouw doelgroep aardig breed? Maak van die grote doelgroep dan twee (of eventueel meer) doelgroepen. Zo weet je zeker dat je jouw doelgroep gaat bereiken.
Hoe doe je dit?
Voor fase 2 is het niet nodig om zelf een doelgroep te maken. Deze doelgroep is namelijk al voor je samengesteld door Facebook. Let op! Wel alleen als je Facebook-pixel hebt geplaatst op je website, doe dit dan ook! De groep die we in deze fase willen bereiken zijn de mensen die – dankzij je eerdere gepubliceerde advertentie uit fase 1 – al op je website zijn geweest.
Hoe doe je dit?
In de laatste fase gaan we mensen bereiken die én op je website zijn geweest én interactie met je hebben gehad. Want dat zijn de mensen die in hoge mate geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf/merk/product/dienst.
Hoe doe je dit?
Inmiddels zijn we aangekomen bij het eind van dit artikel. Maar wees gerust, er volgt nog een deel 2 van dit artikel. Een artikel over Facebook Adverteren waar we ingaan op het daadwerkelijk inzetten van een Facebook advertentie middels Facebook Advertentiebeheer. Tot dan!