Eigen hardware ontwikkelen voor de evenementenmarkt: een verstandige zet

Laatst bijgewerkt: 29-04-2024 15:31:03

Persbericht - In de wereld van de evenementenmarkt rijst de vraag: is het verstandig om je eigen hardware te ontwikkelen voor deze opkomende markt?

Bij Tactile hebben we deze vraag ook gesteld. Ons bedrijf biedt een betaaloplossing voor de evenementenmarkt, waarbij we hebben gekozen voor een cashless benadering. Maar wat houdt cashless betalen precies in? Het stelt bezoekers in staat om voor of tijdens een evenement via hun telefoon tegoed op hun account te zetten. Bij aankomst op het evenement wordt hun ticket omgezet in een bandje waar het tegoed automatisch op staat, zodat bezoekers direct kunnen betalen bij de bar of een foodtruck.

Toen de broers Leunissen in 2018 Tactile oprichten, beseften ze al snel dat er op dat moment geen geschikte hardware beschikbaar was die aan hun eisen voldeden. De uitdaging was duidelijk: een scanner ontwikkelen waarmee bezoekers gemakkelijk hun bandje kunnen scannen om te betalen. Hierbij moesten bezoekers ook duidelijke feedback krijgen over hun tegoed, de scan status en de betalingsbevestiging. Om dit te realiseren, maakten we gebruik van een schermpje, NFC-scanner, leds en een speaker om in verschillende omstandigheden feedback te geven aan de gebruiker.

Eerste versie

De eerste versie van de hardware was rudimentair, gemaakt van hout en plexiglas. Niet kapot te krijgen, maar het design liet te wensen over. Al snel vervingen we het hout door 3D-geprinte cases met gefreesd plexiglas. We onderzochten ook hoe we de vormfactor konden aanpassen om de hardware aan verschillende oppervlakken te bevestigen. Tijdens diverse evenementen ontdekten we dat de duurzaamheid van de hardware verder kon worden verbeterd, zodat het ook regenbuien of ’enthousiaste’ bezoekers aan kan. Daarnaast werkten we aan verbeteringen zoals een beter scanoppervlak, langere batterijduur en een verbeterde gebruikerservaring door onze eigen PCB te ontwikkelen.

Het voordeel van standaard ingekochte producten is hun schaalbaarheid, maar vaak zijn ze duur in de aanschaf, vooral als de vraag nog niet duidelijk is. Om de marktvraag eerst te valideren, gebruikten we aanvankelijk een MVP (Minimum Viable Product) om snel te kunnen doorontwikkelen en de behoeften van bezoekers en organisatoren te testen. Hierbij hielden we rekening met een prettige, gemakkelijke en duidelijke ervaring voor de bezoeker, in tegenstelling tot andere betaalmethoden. We zagen ook een verschuiving in de markt naar meer gebruiksvriendelijke benaderingen, zoals bij partijen als iZettle en SumUp.

Er blijft, bij ons en bij onze klanten, de behoefte naar een snel & betrouwbaar platform wat net wat meer kan dan alleen betaaltransacties verwerken. Om dat te kunnen garanderen en een evenement zijn speelse karakter te laten behouden is er geen andere mogelijkheid dan je eigen hardware en software te ontwikkelen.

Veelzijdig inzetbaar

Het werpt uiteraard ook zijn vruchten af, ons systeem kan naast betaling ingezet worden voor tal van andere interacties, zoals het delen van contactgegevens op een beurs of het stemmen op favoriete artiesten (De Grote Prijs).

Momenteel biedt Tactile verschillende diensten, waaronder cashless betalen, toegangscontrole, een event-app, ticketing, CRM-systeem en dashboard. We streven naar een balans tussen ingekochte producten, samenwerkingen (met Locker Company, een leverancier van evenementen kluisjes) en onze eigen hardware om een unieke dienst te kunnen bieden.

Het maken van eigen hardware & software voor ons cashless betaalsysteem heeft niet alleen voordelen, zo liggen er uitdagingen in de schaalbaarheid, onderhoud, versiebeheer & ondersteuning die bij een grote leverancier vaak voor je worden opgelost. Een andere uitdaging is het kiezen van de productietechnieken, zo is het gebruikt van 3D printen of SLS effectief bij oplages tot ongeveer 500 devices maar zijn er bij grotere aantallen effectievere methodes beschikbaar. Zo vereist het ontwikkelen van eigen hardware veel zeer specifieke kennis over productiemethodes.

Ook is de investering in materiaal, tijd en energie niet bij een eerste ontwerp financieel te rechtvaardigen. Maar op het moment dat je wilt opschalen naar grotere aantallen verdien je deze investering vaak ruimschoots terug. Als laatste is er natuurlijk de voldoening en energie die het Tactile team krijgt van positieve reacties vanuit de organisaties en de bezoekers, die het allemaal de moeite ward maken!. Het feit dat we iets echt unieks neerzetten, geeft een kick. Dat stimuleert ons en ook onze klanten om samen door te blijven ontwikkelen.

Geïnteresseerd om ons product zelf te ervaren? Neem vrijblijvend contact met ons op om een bezoek te brengen aan onze demoruimte in Amsterdam.