Persbericht - Effectief communiceren in tijden van crisis
Als er periodes zijn waarin communicatie van cruciaal belang is, dan is het wel in tijden van crisis. We hebben het in de Corona-crisis gezien maar ook in tal van andere crisissen, dat er veel commentaar is op hoe over de situatie gecommuniceerd is.
Voor leidinggevenden is het vaak een uitdaging omdat ze denken dat medewerkers rekenen op een oplossing. Maar dat is niet per se het geval. Wat medewerkers vooral willen is zekerheid. Want een crisis is een periode van onzekerheid en dan is effectief communiceren een manier om vertrouwen te wekken en een stukje zekerheid te bieden.
Together Each Achieves More
Ook collega’s onderling willen juist in een crisis weten wat ze aan elkaar hebben. En dat kan alleen als je open en eerlijk met elkaar communiceert. Wanneer iemand zich niet laat horen, kan dat argwaan wekken en dat is wat je altijd al zou willen vermijden en in een crisis helemaal. Het woord TEAM wordt wel eens vertaald als afkorting voor Together Each Achieves More, en het woordje Together is wat een team tot een team maakt. Net als wanneer 11 toptalenten op een voetbalveld nog niet automatisch een topteam is, wordt een groep talentvolle medewerkers niet automatisch een team. Daarvoor is communicatie het cement tussen de bakstenen.
Maar wat is dan effectief communiceren in crisistijden? We noemen een paar aspecten:
Misschien wel het belangrijkste is dat je überhaupt de communicatie laat doorgaan en dat je niet bang bent om daarin de plank mis te slaan. Liever één van bovenstaande aspecten vergeten dan dat je uit voorzichtigheid helemaal niet communiceert.