Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Effectief communiceren in tijden van crisis

Laatst bijgewerkt: 09-11-2020 09:54:08

Persbericht - Effectief communiceren in tijden van crisis

Als er periodes zijn waarin communicatie van cruciaal belang is, dan is het wel in tijden van crisis. We hebben het in de Corona-crisis gezien maar ook in tal van andere crisissen, dat er veel commentaar is op hoe over de situatie gecommuniceerd is.

Voor leidinggevenden is het vaak een uitdaging omdat ze denken dat medewerkers rekenen op een oplossing. Maar dat is niet per se het geval. Wat medewerkers vooral willen is zekerheid. Want een crisis is een periode van onzekerheid en dan is effectief communiceren een manier om vertrouwen te wekken en een stukje zekerheid te bieden.

Together Each Achieves More

Ook collega’s onderling willen juist in een crisis weten wat ze aan elkaar hebben. En dat kan alleen als je open en eerlijk met elkaar communiceert. Wanneer iemand zich niet laat horen, kan dat argwaan wekken en dat is wat je altijd al zou willen vermijden en in een crisis helemaal. Het woord TEAM wordt wel eens vertaald als afkorting voor Together Each Achieves More, en het woordje Together is wat een team tot een team maakt. Net als wanneer 11 toptalenten op een voetbalveld nog niet automatisch een topteam is, wordt een groep talentvolle medewerkers niet automatisch een team. Daarvoor is communicatie het cement tussen de bakstenen.

Maar wat is dan effectief communiceren in crisistijden? We noemen een paar aspecten:

  • Communiceer op tijd: laat mensen niet raden naar de stand van zaken want dan gaan ze die zelf bedenken
  • Communiceer niet teveel: more is less, als de kern van je boodschap helder is, kun je het daar beter bij laten
  • Communiceer op het juiste niveau: laat de boodschap brengen door de eindverantwoordelijke en niet door een boodschapper en stem je boodschap af op je publiek. Zo vertel je hetzelfde verhaal aan betrokken experts en aan burgers, alleen zal het taalgebruik in het laatste geval wat laagdrempeliger zijn.
  • Herhaal belangrijke boodschappen: in de Corona-crisis was het zaak om keer op keer te benadrukken dat mensen zich aan de maatregelen moesten houden. De kracht zit vaak in de herhaling!

Misschien wel het belangrijkste is dat je überhaupt de communicatie laat doorgaan en dat je niet bang bent om daarin de plank mis te slaan. Liever één van bovenstaande aspecten vergeten dan dat je uit voorzichtigheid helemaal niet communiceert.