Een relatiegeschenk waar mensen ook echt iets aan hebben

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:53

Persbericht - Een goed relatiegeschenk kan een bedrijf veel goeds doen. Mensen praten er nog lang over na, worden bij het gebruik steeds op een positieve manier aan jou en je bedrijf herinnerd en de manier waarop mensen naar je bedrijf kijken verbetert. Daar staat tegenover dat een onhandig gekozen geschenk precies het tegenovergestelde effect heeft. Misschien gebruikt men het nooit meer, of wordt het zelfs direct weggegooid. Of, nog erger, sla je de plank zodanig mis dat je wordt uitgelachen of bekritiseerd, wat de reputatie van je bedrijf weinig goed zal doen.

Denk aan de ontvanger, niet aan de gever

Bij de keuze voor een goed geschenk moet niet de gever centraal staan, maar de ontvanger. Dat klinkt logisch, maar gaat in de praktijk toch vaker mis dan je denkt. Het begint meestal met de beste bedoelingen. Iets leuks doen voor de klanten, waar de gever zelf ook een beetje beter van wordt. Door een artikel te bedrukken met het logo van het bedrijf kun je relaties verrassen met een geschenk, waardoor ze ook nog eens vaker aan jouw bedrijf zullen denken. Een win-winsituatie! Maar kies dan wel het juiste product.

Alhoewel kosten zeker een rol mogen spelen bij de aankoop van een relatiegeschenk, mag het voor de ontvanger niet zo lijken. Zorg dus voor een product dat in ieder geval kwalitatief in orde is, en dat niet overduidelijk goedkoop oogt. Een plastic balpen zal niet snel de indruk geven dat je je klanten bijzonder waardeert. Men kan zich zelfs geschoffeerd voelen, als je dit als geschenk overhandigt. Geef dus liever niets dan iets, als je er eigenlijk het budget niet voor hebt.

Waar maak je hen blij mee?
Het meest succesvol zijn geschenken waar iemand ook echt iets aan heeft. De kans dat deze daadwerkelijk gebruikt gaan worden is het grootst, waarmee je precies je doel bereikt: de gebruiker denkt nog eens aan je, en als je een geschenk met je logo bedrukt, zien ook anderen je naam nog eens voorbijkomen.

Een waterflesje als de Dopper bedrukken doet het bijvoorbeeld altijd goed. Veel mensen zullen het gaan gebruiken, zowel tijdens het werk als privé, waarmee precies je doel is bereikt. Het is tevens een geschenk dat eigenlijk nooit verkeerd ontvangen kan worden: de waarde is aardig, het merk is geliefd en het flesje is praktisch.

Je kunt ook proberen actueel te zijn, en bijvoorbeeld kiezen voor mondkapjes van Maxilia. In een tijd waarin iedereen deze plotseling bij zich moet hebben, zijn extra exemplaren bij de meeste mensen meer dan welkom. Kies je voor mondkapjes met een mooi design, eventueel met je logo, dan zullen mensen het zeker waarderen. Misschien niet een groots cadeau, maar wel een sympathieke manier om te laten zien dat je met hen meedenkt, in deze rare tijden.