Een goedkoop consumenten sim only abonnement afsluiten als zzp’er, kan dat?

Laatst bijgewerkt: 14-12-2020 09:14:03

Persbericht - Als zzp’er vind je communicatie en bereikbaarheid belangrijk. Jouw klanten moeten geen moeite hebben om jou te bereiken, maar je...

Als zzp’er vind je communicatie en bereikbaarheid belangrijk. Jouw klanten moeten geen moeite hebben om jou te bereiken, maar je wilt ook liever niet dat ze je naar je privénummer bellen. Het is fijn om zaken gescheiden te kunnen houden. Daarom kan de situatie zich voordoen dat je een nieuw telefoonabonnement wilt afsluiten voor een tweede, zakelijke telefoonnummer. Daarvoor kun je gewoon een sim only abonnement afsluiten als je nog een goed werkende smartphone als reserve hebt. Maar kun je als zzp’er ook ‘gewoon’ een goedkoop sim only abonnementen voor consumenten afsluiten, of ben je aangewezen op een zakelijke telefoonservice?

Vrije keuze

Vergelijk sim only abonnementen online en mogelijk kom je ook een aanbieding voor zakelijk sim only tegen. Maar dat betekent niet dat je daar iets mee moet. Het staat je volledig vrij, ook als je voor zakelijke doeleinden een telefoonabonnement afsluit, om te kiezen voor een abonnement dat gericht is op consumenten. Dat je dit administratief aan je bedrijf toeschrijft, doet er niet toe. Zakelijke dienstverlening is gericht op aanvullende dienstverlening die consumenten niet krijgen, en daar betaal je dan ook extra voor. Maar niemand verplicht je om als zzp’er daar gebruik van te maken.

Waarom voor een zakelijk abonnement kiezen?

Natuurlijk zitten er voordelen aan een zakelijk telefoonabonnement, anders werd het niet aangeboden. Het is bijvoorbeeld zou dat je voor een relatief voordelige maandprijs een grote belbundel kunt afsluiten bij een zakelijk abonnement, omdat er uitgegaan wordt van intensief gebruik. Dit gebruik moet je er dan echter wel uithalen om het qua kosten daadwerkelijk de moeite waard te laten zijn. Daarnaast is er ook aanvullende service. Zo is de klantenservice van de aanbieder voor zakelijke klanten vaak te allen tijde bereikbaar, in plaats van enkel overdag en beperkt in het weekend. Ook zal er meer werk gemaakt worden van het oplossen van problemen. Of dat het de extra kosten waard maakt, is iets dat je zelf moet bepalen.

Waarom voor een consumenten sim only abonnement kiezen?

Ben je niet de hele dag aan de telefoon voor je bedrijf, dan is een grote belbundel waarschijnlijk weggegooid geld. Omdat een kleine belbundel met zakelijke doeleinden niet voordelig is, kun je dan vaak beter voor een gewoon sim only abonnement voor consumenten kiezen. Ook omdat het daarbij doorgaans mogelijk is om tussentijds je belbundel aan te passen als blijkt dat je toch te weinig of juist te veel beltegoed hebt. Als je denkt weinig gebruik te gaan maken van een 24-uurs klantenservice, is een zakelijk abonnement ook niet zo zinnig. Een storing in het netwerk wordt waarschijnlijk niet sneller voor jou opgelost dan voor anderen alleen omdat jij een zakelijke klant bent. Daarnaast kun je als eigen baas natuurlijk ook gewoon overdag – onder werktijd – naar de klantenservice bellen als je een probleem hebt.

Welk abonnement bij jou past, hangt dus van je eigen behoeftes af. Maar wat wel buiten kijf staat, is dat het praktisch is om je zakelijke en privételefonie te scheiden van elkaar. Dat maakt de administratie een stuk eenvoudiger. Zo weet je precies welke kosten je kan opvoeren als zakelijke kosten, zonder dat je alles moet gaan bijhouden en berekenen.