Deze kosten worden vaak vergeten bij de administratie

Laatst bijgewerkt: 27-03-2024 14:23:25

Persbericht - De administratie en boekhouding zelf bijhouden kan best een uitdaging zijn.

Het moet natuurlijk wel volledig zijn; fouten worden nu eenmaal snel gemaakt en kunnen zelfs leiden tot het maken van onnodige extra kosten. Het is dan ook volgens de wet verplicht om een correcte administratie bij te houden. Daarom kun je het beste kiezen voor een goed boekhoudprogramma en daarbij deze acht meest vergeten kosten tijdens de administratie goed in de gaten houden.

Vergeet de bankkosten niet

Een veel vergeten kostenpost zijn de bankkosten. Wanneer je een zakelijke rekening hebt, krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met abonnements- en andere rekeningkosten. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar en dus mag je ze van de winst aftrekken. De kosten verwerk je in principe hetzelfde als alle andere kosten in je administratie, alleen zijn ze vrijgesteld van btw: zet ze dus wel met 0% btw in je administratie.

Reis je ver? Vergeet de kosten niet

Ook de reiskosten moet je niet vergeten wanneer je reist. Als zzp’er heb je namelijk net zo goed recht op een kilometervergoeding als wanneer je in loondienst zou zitten. In 2024 is die kilometervergoeding 23 cent per kilometer, wat geldt voor zowel de auto als de fiets, tenzij de fiets niet op de zaak staat. Je zet de kilometervergoeding als kosten in je administratie, maar rekent dit zonder btw. Let er echter wel op dat je deze kilometers bij een controle moet kunnen verantwoorden; maak er dus geen misbruik van.

Hoeveel software abonnementen gebruik je?

Als bedrijf of zzp’er kan het maar zo voorkomen dat je aardig wat software abonnementen benut. Hierdoor kan het voorkomen dat je wat vergeet in te voeren. Maak daarom een overzichtelijke lijst met alle gebruikte software en schrijf erbij wat het jaarlijks kost. Let er hierbij op dat je in veel gevallen maandelijks betaalt en dus het bedrag x 12 in de administratie zet. Vergeet niet om op de buitenlandse btw te letten; veel van de software aanbieders zijn gevestigd in het buitenland. Hierdoor komt het vaak voor dat ze Europese btw-nummers hebben.

De kosten voor je boekhoudprogramma

Om alle administratie op orde te hebben, is een goed boekhoudprogramma onmisbaar. Daarom zul je de kosten hiervan ook niet moeten vergeten. De kosten vallen onder bedrijfskosten, waardoor ze volledig fiscaal aftrekbaar zijn. Houd hier dus rekening mee bij de administratie.

Ook de verzekeringen mogen niet vergeten worden

Een andere kostenpost die vaak vergeten wordt zijn de verzekeringen. Hiermee hebben we het niet over je persoonlijke verzekeringen, waarmee je jezelf als persoon verzekerd. Deze zijn namelijk niet zakelijk aftrekbaar. De andere soort verzekeringen, waarmee je jouw bedrijf kunt verzekeren, zijn dat wel. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is dus wel zakelijk aftrekbaar, maar een arbeidsongeschiktheidsverzekering niet. Je neemt je AOV dan ook niet op je zakelijke administratie. Je moet de jaaroverzichten van je AOV echter wel goed bewaren, omdat deze verzekering wel aftrekbaar is in het privédeel van de inkomstenbelasting.