Persbericht - De toenemende digitalisering heeft in allerlei branches gevolgen en zo ook binnen de accountancy. Het is de verwachting dat het...
De toenemende digitalisering heeft in allerlei branches gevolgen en zo ook binnen de accountancy. Het is de verwachting dat het beroep van accountant blijft bestaan, maar wel dat de werkzaamheden op een andere manier vorm krijgen. Dat is inherent aan de digitalisering, waarbij de administratieve processen letterlijk uit de hand genomen worden. De accountant van de toekomst is meer dan alleen gericht op cijfers. Bijvoorbeeld meer merkgericht om het onderscheid te maken en met een adviserende en signalerende functie, zoals treffend duidelijk werd tijdens de in september 2020 georganiseerde PinkWeb Sessions.
Adviserende werkzaamheden
De vakinhoudelijke kennis blijft uiteraard de basis vormen voor de professionele uitvoering van het beroep van accountant. Een moderne accountant opleiding voorziet daar in, maar is tevens gericht op de veranderingen die binnen de accountancy plaatsvinden. Bijvoorbeeld als het gaat om adviserende werkzaamheden die binnen het vakgebied van accountancy een belangrijke rol spelen. Denk daarbij aan bedrijfseconomische vraagstukken net als aan digital security en privacyvraagstukken. Vanuit het MKB is er steeds vaker vraag naar accountants die niet alleen op cijfers gericht zijn, maar ook met betrekking tot adviserende werkzaamheden op fiscaal gebied. Een HBO Accountancy opleiding is in dat opzicht een ideale basis om als financial professional aan de slag te gaan binnen de gevarieerde branche van accountancy.
Gebruik van data
In het verleden speelde de belastingalmanak binnen de accountancy een belangrijke rol. Een accountant maakte gebruik van het fiscale naslagwerk om belangrijke en relevante informatie op te zoeken. De belastingalmanak heeft nu vorm gekregen in een online portaal. De accountants hebben online toegang tot een schat aan fiscale data. De toenemende digitalisering voorziet in de toekomst wellicht in de mogelijkheid om het portaal aan Customer Relationship Management (CRM) te koppelen. Dat betekent in de praktijk dat een wijziging in de fiscale wetgeving die beschikbaar komt in het portaal te gebruiken is met CRM. Het is dan mogelijk om bijvoorbeeld in een oogopslag te zien en na te gaan voor welke cliënten van een accountantskantoor de wijziging van belang is. Overigens blijft het in de toekomst de verwachting dat accountants de menselijke factor in de werkzaamheden blijven inpassen. Een accountant heeft als taak om bedrijven cijfermatig en adviserend te ondersteunen en het persoonlijke contact maakt daarbij niet alleen nu, maar ook in de toekomst het onderscheid. Daarmee is er direct ook sprake van het creëren van merkbeleving van accountantskantoren bij klanten.
Meldingen