Persbericht - De krappe markt voor bedrijfsruimte vraagt om bedrijfsmakelaars die bedrijven helpen de juiste panden te vinden en beter te onderhandelen.
De markt voor bedrijfsruimte is erg krap, waarbij het aanbod afneemt en vastgoed niet altijd voldoet aan de eisen van bedrijven. Er is zodoende meer aandacht nodig voor bedrijventerreinen en er moet duidelijkheid komen over de invloed van duurzaamheid. Hierbij kan een bedrijfsmakelaar bedrijven van dienst zijn om te navigeren in de markt voor bedrijfsruimte.
Hoewel er bijna 7 miljoen vierkante meter aan bedrijfsruimte wordt aangeboden, neemt dit aanbod af. In tien jaar tijd is het aanbod zelfs gehalveerd. Bovendien voldoet het aanbod niet altijd aan de eisen en behoeften van bedrijven, bijvoorbeeld omdat panden niet op de juiste plek liggen of niet goed bereikbaar zijn.
Een belangrijke reden voor de afname van het aanbod aan bedrijfsruimte is dat de politiek zich hier te weinig mee heeft bemoeid. De focus lag namelijk meer op de woningmarkt voor particulieren, waardoor veel binnenstedelijke, goed bereikbare werklocaties werden opgeofferd voor de woningbouw. Hierdoor moesten ook steeds meer bedrijven de stedelijke gebieden verlaten.
Toch komt hier wel verandering in, aangezien diverse gemeenten al actief beleid voeren om bedrijvigheid in de stad te behouden. Ook de overheid geeft meer aandacht aan bedrijventerreinen, omdat deze de drijvende kracht zijn voor de economie in Nederland en goed zijn voor 30 procent van de banen en 40 procent van het BBP.
Een andere ontwikkeling die hieraan gerelateerd is, is de focus op duurzaamheid. Circulaire economie, herbruikbare grondstoffen en energiezuinige panden zijn belangrijke concepten. Echter, doordat er nog verdeeldheid bestaat over de stikstofaanpak lopen veel bouwplannen flinke vertragingen op.
Door de krapte aan bedrijfsruimte en de factoren waarmee bedrijven op dit gebied rekening moeten houden, is het voordelig om een bedrijfsmakelaar in te schakelen. Dit is een makelaar die gespecialiseerd is in onroerend goed voor bedrijven. Ze kunnen helpen bij het aankopen, verkopen, verhuren en taxeren van bedrijfspanden, zoals bedrijfshallen, kantoren en winkels.
Dit type makelaar verschilt van een woningmakelaar door de verschillende vastgoedspecialisatie en daardoor andere vastgoedeisen, zoals wettelijke bepalingen en verzekeringen. Bovendien zijn de koopsommen niet vergelijkbaar met elkaar, omdat ondernemers vaak grotere investeringen doen en de prijzen voor bedrijfspanden meestal veel hoger liggen. Verder moeten makelaars voor bedrijven goed kunnen onderhandelen, bijvoorbeeld met beleggers en verhuurders, en kennis bezitten van de bedrijfsvastgoedmarkt. Dit omvat kennis van investeringsrisico’s en regelgeving over bedrijfsruimten.
Een gespecialiseerde makelaar inschakelen biedt diverse voordelen voor bedrijven, waaronder:
– Groot zakelijk netwerk: Bedrijfsmakelaars hebben een groot netwerk en zijn goed op de hoogte van trends in de markt voor bedrijfsvastgoed. Dit zorgt ervoor dat er ook snel geïnteresseerde kopers of huurders gevonden kunnen worden.
– Advies van een expert: Deze makelaars kunnen bedrijven ook adviseren over allerlei zaken, zoals prijs, locatie, de staat van een pand en financiële voordelen. Dit scheelt tijd en zorgt ervoor dat bedrijven de beste keuzes maken.
– Rol in onderhandelingen: Er kan tevens ondersteuning geboden worden bij onderhandelingen en het bepalen van een geschikt bod. De makelaar houdt zijn of haar hoofd koel en kan situaties goed inschatten en aanvoelen. Hierbij houdt hij of zij altijd rekening met de doelen en wensen van een bedrijf.
– Verdient zichzelf terug: De kosten van een makelaar voor bedrijven hangen af van de opdracht en het vastgoed. Het kan gaan om een percentage van de verkoopsom of jaarhuur, maar een goede makelaar levert meer op dan dat hij of zij kost. Zo wordt een maximaal rendement bereikt en hoeven bedrijven zich geen zorgen te maken over hun bedrijfsruimte.