De impact van een business coach op je bedrijf en werknemers

Laatst bijgewerkt: 14-09-2021 16:23:59

Persbericht - De afgelopen weken hebben vele mensen over de hele wereld naar de Olympische spelen gekeken. Teams. Duo’s en individuele sporters die hun leven in het teken hebben staan van een doel, het behalen van een medaille. De gefocuste kijker heeft gezien dat er eigenlijk altijd een coach in de buurt is. Niet omdat de topsporters deze coach direct nodig hebben, ze hebben vrijwel allemaal jaren getraind om heel goed te zijn in wat ze doen. De begeleiding van een coach zorgt voor onderscheid tussen goed, beter en misschien wel de beste. Ik zal je uitleggen waarom dit zo werkt.

Er zijn 3 werelden van informatie.

Wereld 1: de wereld waarvan we weten dat we het weten. Zo weet een bakker hoe hij zijn brood moet bakken.

Wereld 2: de wereld waarvan we weten dat we het niet weten. Zo weet ik van mezelf dat ik niet weet hoe ik mijn eigen auto moet repareren als hij kapot is.

Wereld 3: Dat waarvan we niet weten dat we het niet weten (ook wel totale onwetendheid genoemd).

Deze laatste wereld gaan we wat uitgebreider bespreken in deze blog want hier wordt ook duidelijk wat de meerwaarde is van een business coach.

We presteren allemaal naar ons beste weten en beste denken. Zolang er niemand is die ons laat zien dat er ook andere wegen zijn om te komen waar je wilt komen en dat deze wegen je misschien wel verder brengen dan waarvan je dacht dat je kon komen, zullen we altijd minder doen dan waar we eigenlijk toe in staat zijn. Laten onze olympische heldin Sifan Hassan als voorbeeld nemen. Zij heeft drie medailles weten te bemachtigen op de Olympische spelen in Tokio. Dit had ze ongetwijfeld nooit gekund zonder discipline en doorzettingsvermogen. Ze had het ook niet gekund zonder een natuurlijk talent maar wij willen het graag hebben over de impact van een coach op haar resultaten. Bij Sifan staat Tim Rowberry langs de lijn. Tim is zeer waarschijnlijk de man die de kritische vragen stelt, die naast haar staat wanneer ze de grenzen van haar kunnen verleggen en die brutaal eerlijk is en soms dingen zegt die ze niet wil horen maar die wel nodig zijn om de beste te worden. Simpelweg omdat hij dingen ziet die Sifan zelf niet ziet en wat haar heeft gedwongen om groter te denken dan haar huidige denken en haar groter te laten kijken dan ze tot dusver heeft gezien.

Met Ownership by Nature werk ik al jaren met ondernemers en C level management. Het bedrijfsleven wordt nog weleens vergeleken met topsport en ik zie bij mijn cliënten exact hetzelfde gebeuren als bij echte topsporters.

Hoe ziet dat eruit?

Een goed voorbeeld is mijn cliënt Daan. Daan heeft een goedlopend online marketingbureau met 8 medewerkers. Ik werk nu 2 jaar samen met Daan en in die tijd heeft hij al meerdere transformaties doorgemaakt. Een transformatie is eigenlijk een complete metamorfose van je wie je bent waar een verandering vaak maar tijdelijk is en je in de kern blijft wie je al was.

Toen wij begonnen met samenwerken stond het fundament centraal. Ook wel punt A genoemd. Net zoals het bij een hardloper, te weten waar hij of zij zich bevindt op fysiek en mentaal vlak, is dit voor een ondernemer en zijn onderneming niet anders. Daan en ik hebben in kaart gebracht waar hij zich bevond als persoon, als ondernemer en met zijn bedrijf. Hierbij stuiten we al snel op een aantal uitdagingen. Bijvoorbeeld Daan die moeite had met de combinatie van privé en werk leven. Hij nam zijn werk in de vorm van een laptop vaak mee naar huis en was dan de hele avond nog druk. Hij was thuis niet echt aanwezig en die privé situatie had zijn weerslag op de sfeer zijn gezin waardoor hij op kantoor ook niet meer echt aanwezig was. Deze feedback ontving hij zowel thuis als op kantoor. Door voornamelijk met hem te spreken over focus en een aantal tools te implementeren wist Daan in een vrij korte tijd zijn manier van aanwezig zijn thuis en op het werk om te gooien. Met uiteindelijk resultaat. Meer rust in het hoofd van Daan waardoor er meer rust ontstond zowel thuis als op het werk.

Een andere uitdaging was de manier van aansturen van zijn medewerkers. Hij gaf al snel aan dat hij moeite had met het benaderen van verschillende karakters binnen zijn team omdat hij iedereen eigenlijk wel op dezelfde manier aansprak. Deze manier had hij geleerd in zijn tijd bij defensie: duidelijk en direct. Maar wat duidelijk en direct is binnen defensie, kan bij andere mensen al gauw bot overkomen. Dit betekent dus dat je ieder individu binnen je organisatie op een manier moet aanspreken die voor jullie allebei werkbaar is. Dit is ook wat in de kern leiderschap inhoudt. Daan die zichzelf uitvindt als ondernemer en die vanuit ruimte en rust op een gepaste manier communiceert met zijn medewerkers.

Transformatie is als een berg zonder einde

Dit geldt zeker voor Daan en zijn bedrijf. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en zowel Daan als zijn bedrijf groeien enorm. Met andere woorden, de meters worden gemaakt, maar het blijft een vereiste dat Daan scherpte blijft houden. Deze scherpte ontstaat mede door de wekelijkse gesprekken die ik met hem voer waarbij ik brutaal eerlijk ben en waardoor er bij Daan reflectie ontstaat. Vanuit die reflectie ontstaat er bij Daan weer ruimte om te zien waar hij daarvoor niet zag.

Bovenstaande voorbeelden dienen als illustratie van de impact die een business coach op jou, je bedrijf en je medewerkers kan hebben.

Waarom? Omdat ik als jou coach niet bezig ben met wat je van me vindt, of aardig gevonden willen worden. Ik zal dus ook altijd brutaal eerlijk tegen je zijn. Hierdoor zal ik je vragen stellen die nog nooit iemand aan je heeft gesteld. Ik zal je zeggen wat nog nooit iemand tegen je gezegd heeft en ik zal naar je luisteren zoals nog nooit iemand naar je geluisterd heeft. Mijn commitment ligt niet op wie jij nu bent of op jij die me aardig vindt. Mijn commitment ligt op wie jij kunt gaan zijn. Het woord commitment is hierin alles bepalend, dit geldt zowel voor jou als voor mij. Wanneer dit er niet is, is het als reizen zonder doel en dan kom je eigenlijk nergens.