Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De grootste 2 valkuilen voor start-ups en hoe deze te omzeilen

Laatst bijgewerkt: 11-12-2020 10:23:44

Persbericht - De mega-order is binnengehaald. Onder luid gejuich ontkurk je de champagne. Collega’s vallen elkaar in de armen en iedereen viert feest. De omzet klotst tegen de plinten. Het kan niet op! Maar nog geen jaar later is het plotseling game over! Failliet! #Wtf! Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Valkuil 1: Onvoldoende grip op cash

Financiële guru’s zijn het erover eens: cashflow moet je los zien van jouw winst of verlies. Veel start-ups glijden hierover uit. Ze vermoeden dat het superlekker loopt omdat ze een hoge omzet hebben en winst maken – zelfs als er toch echt sprake is van een te lange periode van negatieve cashflow. Een veelgemaakte fout waar ook Michael Dell, de oprichter van computergigant Dell, de mist mee inging. Hij zegt hierover:

“We were always focused on our profit… But cashflow was not a regularly discussed topic. It was as if we were driving along, watching only the speedometer, when in fact we were running out of gas.”

Natuurlijk check je de omzet, je kosten, je marges en winst. Maar hoe moet je dit zien in relatie tot de cashflow? In jip-en-janneketaal komt het op het volgende neer: omzet en winst groeien en worden positief op het moment waarop je de factuur stuurt. Jouw cashflow wordt pas positief op het moment dat de factuur ook echt betaald ís. Bij een snelgroeiende start-up schiet de omzet omhoog. Maar………veel omzet zit in de debiteuren – de nog niet betaalde facturen. Focus dus op het binnenharken van openstaande facturen.

OPL, kredietverzekering & factoring
Focus dus  op je openstaande postenlijst van de facturen (OPL).  Streef naar een OPL van 15% dan zit je goed. Gaat je OPL naar de 25%, 30% of zelfs 40% dan begeef je je op glad ijs en moet je echt actie ondernemen. Heb jij als start-up de mankracht er niet voor om je debiteurenbeheer goed te fixen? Overweeg dan een kredietverzekering. Dit is sowieso wijs om te doen. Want betaalt jouw klant niet? Met een kredietverzekering krijg je alsnog je verdiende centen. Andere optie is factoring. Hierbij verpand je jouw facturen aan de factoring maatschappij. De voorwaarden van factoring maatschappijen verschillen vaak maar in de regel staat dan 90% van het factuurbedrag minus de ca. 4% factoring fee binnen 24 uur op jouw bankrekening. De overige 10% ontvang je wanneer de debiteur betaald heeft.

 

Valkuil 2: Onvoldoende grip op personeelskosten- en personeelsrisico’s

Talentvolle mensen heb je nodig om jouw start-up te laten groeien. Maar de personeelskosten lopen gauw uit de klauwen. Blijf dan ook zoveel mogelijk flexibel ondernemen en hou grip om je personeelsrisico’s. Hoe? Komen ze:

 

Verruiming ketenregeling
Door invoering van de Wab (Wet Arbeidsmarkt in balans) in 2020 is de ketenregeling van arbeidscontracten verruimd. Jij mag jouw medewerker drie arbeidscontracten van bepaalde tijd aanbieden in drie jaar tijd voordat een vast dienstverband aangeboden moet worden. Maak daar dan ook gebruik van. Zo beperk je uitglijders in je recruitment en kan je sneller reageren op verandering in de markt.

 

Proeftijdbeding
Heb jij een nieuwe topper binnengehaald? Super! Maar je weet vooraf nooit of het écht de man of vrouw is die jouw start-up verder vooruit helpt. Biedt hem of haar dan een arbeidsovereenkomst aan van zeven maanden waarvan de eerste maand een proeftijd is. (art. 7:652 Burgerlijk Wetboek). Dit is de kortdurende arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd waarin je een proeftijdbeding kunt opnemen.

 

Aanzegplicht en aanzegtermijn
Oeps! Vergeten. Dat horen we vaak van start-ups en ondernemers met personeel: de aanzegtermijn (art. 7:668 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Plan goed in wanneer tijdelijke arbeidsovereenkomsten van rechtswege eindigen. Je dient namelijk een maand voordat de tijdelijke arbeidsovereenkomst afloopt jouw medewerker schriftelijk te informeren (aanzegplicht) of je met hem / haar doorgaat of niet. Vergeet je dat? Dan kost jou dat (naar rato) één maandsalaris.

 

Transitievergoeding
Ander puntje van aandacht: de transitievergoeding waar jouw medewerker bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst eventueel recht op heeft. Reserveer dan ook ca 2% à 3% van de loonsom in een apart potje. Zo heb je altijd geld in kas om een rechtsgeldige transitievergoeding (art. 7:672 Burgerlijk Wetboek) te bekostigen.

Concurrentiebeding, relatiebeding, geheimhoudingsbeding
Personeelsrisico’s beperken? Neem een geheimhoudings- relatie- en concurrentiebeding (art. 7:653 Burgerlijk Wetboek) op in de arbeidsovereenkomst met jouw nieuwe medewerker. Betreft het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd? Dan moet je voor een rechtsgeldig concurrentiebeding wel een goed verhaal hebben. Je dient aan te geven dat het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen.

 

Grip op (langdurig) zieke medewerkers
Volgens kennisplatform De Ondernemer kost een zieke medewerker € 410,- per dag. Geen wonder dat ziekte één van de grootste personeelsrisico’s is voor start-ups. Vooral wanneer is sprake is van langdurig ziekteverzuim van medewerkers. Je bent verplicht twee jaar lang minimaal 70% van het salaris door te betalen (art. 7:629 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Val je onder een cao dan kan dat percentage nog hoger zijn. Naast de kosten ben jij als werkgever ook verplicht het re-integratietraject goed te begeleiden. Dit is geregeld in de Wet verbetering Poortwachter. Doe je dat niet dan kan het UWV jou ook nog eens verplichten het derde ziektejaar 70% van het loon te laten doorbetalen.

“De administratieve last en hoge kosten van langdurig zieke
medewerkers is de bottle neck voor start-ups”

Zorg dan ook dat je je goed wapent tegen deze risico’s. Verzekeren is een optie of kijk naar alternatieven zoals payrolling waarmee je de personeels- en salarisadministratie, het reïntegratietraject én de grote financiële risico’s bij ziekte kunt uitbesteden.

 

Conclusie

Hou altijd focus op je cashflow en biedt goede arbeidsvoorwaarden aan om jouw superhelden, jouw nieuwe medewerkers te onboarden. Talentvolle medewerkers heb je nodig om jouw start-up te laten groeien, maar blijf zoveel mogelijk agile en flexibel werken. Wat wij zien bij succesvolle start-ups is dat zij een (iets) hoger salaris dan marktconform bieden aan hun superhelden in combinatie met flexibelere contractvormen.

En laten we eerlijk zijn: ondernemen kan soms best spannend zijn. Er komt nu eenmaal veel bij kijken. Vooral met personeel. De tsunami aan wet- en regelgeving die voortdurend verandert, het administratieve gedoe en financiële personeelsrisico’s bij (langdurige) ziekte. Hoe heerlijk is het dan wanneer jij bezig kunt zijn met hetgeen waar jij goed in bent? Lekker, al het papierwerk en de financiële personeelsrisico’s bij ziekte uitbesteden aan mensen die het naadje van de kous weten en het tot in de puntjes fixen voor jou en je medewerkers.

Hier komen de Flexpedianen om de hoek zeilen. Wij worden intens gelukkig van een strak geregelde personeels- en salarisadministratie, zijn volledig gecertificeerd en maken al vele start-ups en scale-ups blij met onze persoonlijke aanpak, excellente payrollservices voor een transparant en eerlijk tarief. Onze HR- en juridisch advies, verzuimdesk, arbodienst en red-carpet treatment krijg je er nog eens kosteloos bij. Zo sta je er nooit alleen voor. Hoe vet is dat!

Zo kan jij je volledig focussen op de groei van jouw onderneming. Met daarbij de zekerheid dat alles rondom jouw medewerkers, jouw superhelden, superstrak en compliant is geregeld.

Groeit jouw bedrijf lekker door en ben je klaar voor een eigen HRM afdeling in-house? Ook dan helpen we jou daarbij. Free of charge. Ook dat zit in de Flexpedia red-carpet treatment. Omdat we vinden dat het zo hoort.

Flexpedia | Flex & HR oplossingen waar je blij van wordt