Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Contentmarketing anno 2020: de do’s en don’ts op een rij!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:59

Persbericht - Het afgelopen jaar hebben we gezien hoe contentmarketing volwassen werd: bijna alle organisaties passen het toe en de focus ligt daarbij steeds meer op de kwaliteit van de content. Alleen maar publiceren om te publiceren volstaat niet meer en 2020 wordt dan ook een ambitieus jaar. Kwantiteit over kwaliteit blijft ook in 2020 het devies, maar welke andere belangrijke ontwikkelingen kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwe content trends en wat werkt in 2019 juist niet meer? Wij zetten vier belangrijke do’s en don’ts op een rij.

Do: infographics gebruiken

Wie denkt dat contentmarketing vooral bestaat uit zoveel mogelijk woorden publiceren komt in 2020 echt bedrogen uit. Waar men vroeger nog wegkwam met het integreren van zoveel mogelijk relevante zoekwoorden, is in 2020 juist kwaliteit en inhoud cruciaal. Niet alleen wil je namelijk bezoekers naar je website generen, je wilt ze vooral ook vasthouden. Om de lezer te kunnen boeien, is het daarom belangrijk om gespecialiseerde vakkennis om te zetten naar begrijpelijke taal. Infographics kunnen helpen om een complexe situatie heel overzichtelijk uit te leggen. Een infographic laten maken helpt om content veel duidelijker en aantrekkelijker te presenteren. De lezer zal dit belonen door meer tijd en aandacht aan je website te besteden.

Don’t: alleen investeren in korte termijn strategieën

Waar je met sommige marketingstrategieën snel kunt scoren, is contentmarketing vooral een must voor de lange termijn. Investeer nu tijd, geld en energie en pluk er vaak pas veel later de vruchten van. Natuurlijk kan je, bijvoorbeeld door razendsnel in te haken op de actualiteit, soms middels content snel leads en traffic genereren. Durf echter ook te investeren in content waarmee jij je vooral op de lange termijn richt. Structureel meer traffic genereer je alleen met een visie voor de lange termijn.

Do: laat een persbericht schrijven

Contentmarketing krijgt in 2020 steeds meer overlap met public relations. Content kan immers ingezet worden om de merkbekendheid te vergroten en publiciteit te generen. Een persbericht laten schrijven is bijvoorbeeld een fantastische manier om je boodschap te verspreiden. Met een goed persbericht bereik je in een korte tijd een grote groep mensen. Deze free publicity wordt door de lezer bovendien bijna altijd als betrouwbaar gekwalificeerd.

Don’ts: alleen focussen op ranking

De afgelopen jaren zagen we hoe Google haar algoritmes telkens wijzigde. Marketeers hielden op die momenten de rankings nauwlettend in de gaten en pasten de strategie direct aan het nieuwe algoritme aan. Uiteraard blijft ranking ook in 2020 belangrijk, maar we zien dat de belangrijkste SEO ontwikkelingen niet langer in dit gebied gelegen zijn. Doordat Google al voor het doorklikken steeds meer informatie geeft (featured snippets, antwoordboxen en advertenties) is doorklikken niet altijd meer nodig. Websites verliezen daardoor traffic en worden gedwongen te focussen op de kwaliteit van de leads. In 2020 is het doel daarom niet het krijgen van zoveel mogelijk verkeer, maar van zoveel mogelijk waardevol verkeer.