Persbericht - De NOM neemt een belang in het bedrijf Ayold uit Leeuwarden. Met een investering van 100.000 euro kan Ayold haar platform voor allerlei soorten coating verder ontwikkelen en uitbreiden. Opmerkelijk is dat Ayold vanaf het oprichtingsjaar 2014 een razendsnelle groei doormaakte, maar recentelijk toch een belangrijke koerswijziging heeft aangebracht. Focus ligt vanaf nu geheel op de Nederlandse markt. Daarbij wordt de zakelijke markt bediend via het portaal coating.nl en de particuliere markt via het portaal verflaag.nl.
De coating industrie is traditioneel en conservatief. Ayold wil dit doorbreken door een uniek en innovatief online platform te realiseren. Vanaf de oprichting van het bedrijf in 2014 was de groei indrukwekkend. Het portaal voor de coatingindustrie zat in de lift en een vergaande samenwerking met Akzo Nobel, plus de wereldwijde ambities van Ayold spraken tot de verbeelding. Ondernemer Vincent Walstra leerde echter toen de les dat té vroeg te gróót worden niet werkt en dat een brede mondiale online-strategie weliswaar veel leads oplevert, maar dat die stromen op afstand moeilijk zijn te managen en zeer vaak niet tot een concrete deal leiden. Daarom werd de focus recentelijk verlegd naar Nederland en zelfs werd er een ander unique selling point gekozen. “We wisten dat onze website goed draait en in feite een data-goudmijn is als het gaat om coating. Maar de zakelijke markt – en dan met name het grote middensegment – had behoefte aan advies en vooral snelle en optimale service. We hebben het offline-onderdeel in onze salesfunnel dus veel belangrijker gemaakt.”
Verdienmodel
Het verdienmodel: iedere partij die voor een oppervlakte vanaf ongeveer honderd vierkante meter een speciale coating nodig heeft kan op de website coating.nl een schat aan informatie vinden, maar ook direct een project indienen. Vervolgens wordt deze klant door Ayold gebeld en binnen korte tijd biedt Ayold dan tot maximaal 3 offertes aan van zogenaamde ‘applicateurs’ (coating-specialisten, denk aan schildersbedrijven, red.).
Walstra: “Dan heeft er door ons dus al een uitvoerige inventarisatie van allerlei criteria plaats gevonden, zodat de klant veel tijd wint en volledig kan vertrouwen op de opties we hem of haar voorleggen. Het gaat vaak om speciale coating; voor vloeren, plafonds, muren en vaak met zeer specifieke eisen. Daar zijn soms investeringen mee gemoeid van 25.000 tot soms wel enkele honderdduizenden euro’s. In dat segment willen wij dé partij zijn die met een onderscheidende service toegevoegde waarde biedt.
De investering van de NOM wordt getypeerd als een zogenaamde vroege fase financiering. Kennis en kapitaal in een veelal risicovolle fase. “De investering lijkt in investeringskringen wellicht een relatief bescheiden bedrag”, stelt Walstra, “maar voor ons is het belangrijk geld, waarmee we met name ons team versterken en Nederland willen veroveren. In totaal komen alle investeringen in onze portalen nu toch al op een totaal van een miljoen euro.”
Schaalbaarheid
Investment Manager Jens Ruesink van de NOM is positief. “De zakelijke segmenten die Ayold nu met coating.nl wil bedienen zien er kansrijk uit. Maar ook de schaalbaarheid van het concept vinden we interessant. Het portaal kan in de toekomst ook opgeschaald worden naar andere landen. Men weet bij Ayold heel veel van online marketing en het portaal functioneert nu al goed als basis voor de bemiddeling Verder zien we het bedrijf als een mooie toevoeging aan het IT-cluster in Noord-Nederland.”
Aan omzetprognoses en winstverwachtingen wil ondernemer Vincent Walstra zich op dit moment niet wagen. “Wij zijn nagenoeg opnieuw begonnen met iets op te bouwen. In het verleden lieten we ons wel eens gek maken door onze eigen ambities. Natuurlijk dromen we van groot internationaal succes, maar we willen eerst eens bewijzen of onze propositie ook daadwerkelijk wérkt. We hebben tegen onszelf gezegd: begin 2020 break even draaien; daarna zetten we de volgende stip op de horizon.”