Boekhouden als ZZP’er: in Excel, online of met app?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:00

Persbericht - Handen omhoog: wie houdt er graag zijn administratie bij? Nee, boekhouders en accountants uitgesloten… Precies, dan blijven er heel weinig mensen over. Toch hoeft het allemaal niet zo’n ramp te zijn. Je hebt namelijk tegenwoordig een scala aan boekhoudprogramma’s die je veel werk uit handen kunnen nemen. En dat is heel fijn!

Want met boekhoudsoftware heb je niet veel omkijken naar je administratie en kun je snel weer verder gaan met daadwerkelijk ondernemen. Welke manier van boekhouden het beste of makkelijkste is, is niet meteen te zeggen.

Het hangt ondermeer af van de grootte van je bedrijf en gewoon je persoonlijke voorkeur. Maar een programma voor je boekhouding is wel aan te raden. Wat wordt het voor jou? Gewoon boekhouden met Excel of toch liever online?

Als je bedrijf het goed doet, is het natuurlijk best plezierig om al die mooie resultaten concreet op (virtueel) papier te zien staan. Maar de actie van het boekhouden zelf is voor veel mensen niets meer dan een noodzakelijke horde om te nemen voordat je je weer op belangrijke dingen kunt richten. Met passende boekhoudsoftware kun je de administratie zo pijnloos mogelijk laten verlopen. Grofweg zijn er de volgende mogelijkheden:

Boekhouden met Excel

Heb jij een kleine onderneming of een met een heel overzichtelijke administratie? Bijvoorbeeld omdat je heel regelmatige, voorspelbare facturen verstuurt, en je weinig ingewikkelde kosten maakt, investeringen doet, of geldstromen in en uit je bedrijf hebt lopen. Dan is Excel vaak een prima, afdoende en voordelige oplossing om je administratie mee bij te houden.

Het voordeel is ook dat, als je al enige kennis hebt van het programma en je enigszins met cijfers om kunt gaan, er nauwelijks een leercurve voor is: gebruik gewoon een handig boekhoudtemplate en je kunt zo van start gaan. Verder hebben veel mensen het programma al standaard op hun computer staan, als onderdeel van het Office-pakket. Er zijn dus wat dat betreft geen investeringen nodig.

Bekijk hier alle voor- en nadelen van boekhouden in Excel.

Offline boekhoudsoftware

Uiteraard is niet alleen Excel te gebruiken als offline boekhoudsoftware. Er zijn verschillende, speciaal op boekhouden gerichte programma’s te vinden, die heel praktisch zijn bij het doen van je administratie. Deze zijn vaak helemaal op boekhouding toegespitst en hebben daarom ook wat meer functionaliteiten van Excel.

Wat kosten betreft is het voordeel van offline boekhoudsoftware – in vergelijking met de online  variant – dat je er (los van kosten voor eventuele updates) maar één keer kosten aan hebt. Je hoeft meestal alleen de aanschafkosten te betalen en je kunt voor altijd gebruik maken van de software op jouw computer. Dat is niet gezegd dat dit het meteen goedkoper maakt, maar het is in ieder geval overzichtelijk.

Een ander voordeel van offline boekhoudsoftware is dat je niet verbonden hoeft te zijn met internet om toegang te kunnen hebben tot je administratie. Wel zo prettig als je internet een keer uitvalt. Nu zal dit slechts zelden gebeuren en zal de duur niet lang zijn, maar toch…

Tenslotte is het potentieel mogelijk om offline software veiliger te maken dan de online versie. Offline ben je namelijk niet kwetsbaar voor hackers. Dan moet je natuurlijk wel continu offline blijven, maar theoretisch zou je zo’n omgeving kunnen creëren.

Online boekhoudprogramma

Je boekhouding (deels) automatisch laten uitvoeren door een online boekhoudprogramma is wel zo praktisch. Het feit dat het online plaatsvindt, betekent dat je in potentie overal toegang hebt tot je boekhouding, niet alleen vanachter je desktop waarop de software geïnstalleerd staat.

Maar er zijn nog veel meer voordelen: online kunnen er heel makkelijk backups van je data worden gemaakt – en dit gebeurt vaak automatisch – waardoor hoef je niet bang te zijn dat je computer crasht en al je gegevens verloren zijn. Een heel prettig idee. Ook updates heb je geen omkijken naar: deze worden automatisch uitgevoerd.

Verder kun je je boekhouding online makkelijk delen met anderen, ben je niet afhankelijk van een specifiek besturingssysteem en kun je je boekhouding makkelijk met andere (online) software en systemen integreren.

Voor de software is meestal geen (hoge) aanschafprijs nodig, maar wel maandelijkse abonnementskosten. Uiteraard verschillen deze per aanbieder en pakket. Het kan duurder zijn dan offline boekhoudsoftware maar dit hoeft zeker niet.

Bekijk hier een compleet met alle Nederlandse boekhoudprogramma’s.

Boekhoudprogramma met (gratis) app

Het is feitelijk gewoon een (mogelijk) onderdeel van online software, maar het is het waard om los te noemen. Als je kiest voor boekhoudsoftware die ook nog eens een app aanbiedt, wordt het je als gebruiker wel heel makkelijk gemaakt. Je kunt dan doorgaans op heel gebruiksvriendelijke wijze gegevens invoeren (via smartphone of tablet) en ziet bijvoorbeeld handige dashboards en andere overzichten om snel en simpel je boekhouding te kunnen doen of inzien.

Tip: Twijfel je nog bij je keuze? Hier vind je een mooie vergelijking tussen bijvoorbeeld e-Boekhouden.nl en Moneybird. Of bekijk hier een uitgebreide review van e-Boekhouden.nl met alle voor- en nadelen.

Hoe boekhoud jij?

Ben je er al uit waar je voor kiest? Of heb je al gekozen en bevalt het prima? Hoe dan ook: verdiep je even goed in de mogelijkheden, want wie weet kan het wel een stuk prettiger en eenvoudiger dan wat je nu gewend bent. Ga voor gemak en kom zo snel mogelijk weer aan ondernemen toe!