Berekening Inkomstenbelasting voor zzp’er

Laatst bijgewerkt: 15-11-2021 08:00:06

Persbericht - De zzp’er betaalt jaarlijks Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet over zijn belastbaar inkomen. Dit inkomen is afgeleid van uw nettowinst minus de zelfstandigenaftrek en de eerste drie jaar de starteersaftrek, minus de mkb-winstvrijstelling. Daarnaast is ook de hypotheekrente op uw eigen huis een aftrekpost. Net als bv. de betaalde premie AOV, weet zzp-administratie.

Berekening Inkomstenbelasting

In tegenstelling tot een baan in loondienst wordt er op uw omzet exclusief btw geen Inkomstenbelasting ingehouden, maar moet u achteraf betalen. Ons advies is dan ook om minimaal dertig procent van uw omzet exclusief btw apart te zetten. In de eerste drie jaar heeft u als starter wat extra fiscale voordelen.

Belastbare winst

De eerste stap die u moet maken als zzp’er is om uw nettowinst te berekenen. Dit is de omzet exclusief btw minus uw kosten exclusief btw.

Fiscale aftrekposten

De zelfstandige zonder personeel heeft recht op fiscale voordeeltjes.

De zelfstandigenaftrek is afgeleid van het aantal uren dat u heeft gemaakt. Minimaal moet u 1.225 uur werken voor uw bedrijf. Ook indirecte uren worden meegeteld. In 2021 is de aftrek € 6.670.

Startersaftrek is de eerste jaar van toepassing. Die bedraagt in 2021 € 2.123. Bent u niet drie jaar op rij zzp’er dan mag u het in vijf jaar drie maal toepassen.

Tevens heeft u recht op 14% mkb-winstvrijstelling. Dit is niet afhankelijk van het aantal gemaakte uren.

Belastingtarief

De schijf voor de IB waar u invalt bij een belastbaar inkomen tot € 68.508 dan betaalt u 37,10% in deze schijf.
Houdt u na alle aftrekposten meer over dan € 68.508 dan betaalt u over het meerdere 49.5 procent Inkomstenbelasting, weet boekhouder-zzp.

Het is dus zaak om te kijken of u uw inkomen kunt drukken door bv te investeren. Ook in vaste activa is een optie. Investeert u jaarlijks 2.400 of meer in bedrijfsmiddelen die elk per stuk 450 euro excl btw zijn dan kunt u als u in totaal op 2.400 euro of meer uitkomt 28 procent investeringsaftrek krijgen – MIA.

Recht op algemene heffingskorting en arbeidskorting

Elke Nederlander heeft recht op algemene heffingskorting en arbeidskorting. Is uw belastbaar inkomen in in 2021 maximaal € 68.508 of lager dan is de algemene heffingskorting maximaal € 2.837. Deze algemene heffingskorting is lager als uw inkomen lager is dan € 68.508. Ze wordt dan verminderd met 5,977% van het belastbaar inkomen tussen € 21.043 en € 68.508.

Ook arbeidskorting is voor zowel de werknemers als voor de zzp’er van toepassing, boekhouding-zzp.

Zorgverzekeringswet

Naast de aanslag Inkomstenbelasting krijgt u ook een aanslaghttps://indebuurt.nl/haarlem/gids/administratiekantoor-haarlem zorgverzekeringswet. Die is in dit jaar 5,75% over een belastbaar inkomen tot € 58.311.