Auto op de zaak, is dat nog wel gunstig?

Laatst bijgewerkt: 25-07-2021 17:00:20

Persbericht - Auto van de zaak, is dat nog wel gunstig?  Veel jonge bedrijven beschikken over een aantal auto’s, die te leen...

Auto van de zaak, is dat nog wel gunstig?

Veel jonge bedrijven beschikken over een aantal auto’s, die te leen worden aangeboden aan het personeel. Dit is handig, wanneer medewerkers op bezoek gaan bij een klant of bijvoorbeeld in gesprek gaan met leveranciers. Niet alle medewerkers beschikken over een eigen auto. Daarbij kun je als werkgever niet verplichten dat zij deze gebruiken voor zakelijke afspraken. In de huidige tijd vragen steeds meer bedrijven zich af of een auto van de zaak nog wel gunstig is. Een auto brengt hoge lasten met zich mee. Denk aan onderhoud, de autoverzekering, afschrijving op het voertuig, enzovoorts. Daar waar de auto mogelijk steeds minder gebruikt wordt.

Medewerkers verwachten vaker thuis te werken
Veel medewerkers verwachten de komende periode vaker thuis te zullen werken. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om twee tot drie dagen op kantoor te zitten en de rest van het werk vanuit huis te doen. Het is in lijn met de wijze waarop men de afgelopen anderhalf jaar gewerkt heeft. Het zorgt voor vrijheid in het indelen van de uren, maakt dat medewerkers zich beter kunnen concentreren, enzovoorts. Daarbij wordt veel reistijd bespaard door vanuit huis te werken. Voor werkgevers kan het thuiswerken leiden tot lagere kosten, wanneer het kantoor bijvoorbeeld op vaste dagen gesloten blijft.

Minder vaak op bezoek bij klanten
Niet alleen het feit dat medewerkers vaker thuis zullen werken is een reden om de auto van de zaak af te schaffen. Ook zullen medewerkers steeds minder fysiek op bezoek gaan bij klanten. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om het gesprek digitaal te voeren, als dit mogelijk is. Slechts bij onderhandelingen of bijvoorbeeld een demo van een product kan het prettig zijn dit op locatie te doen. Het zijn gesprekken die vaak door de eigenaar gevoerd worden, waardoor lang niet alle medewerkers toegang tot een auto van de zaak hoeven te hebben.

Besparen op de kosten van een auto
Hoewel het afsluiten van goedkope autoverzekeringen steeds makkelijker geworden is en sommige kosten aftrekbaar zijn, brengt een auto van de zaak hoge kosten met zich mee. Door de auto’s te verkopen of de leasecontracten stop te zetten kan flink bespaard worden op de bedrijfskosten. Mocht op termijn vaker op kantoor gewerkt worden, kan het aantal auto’s van de zaak verhoogd worden. Tegelijkertijd kan overwogen worden om reiskosten die middels het openbaar vervoer gemaakt worden te vergoeden. Door vaker met het openbaar vervoer te reizen, wordt het milieu minder zwaar belast. Iets wat bijdraagt aan een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen.