Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Arbeidsmarktcommunicatietrends 2024 – Bekende uitdagingen. Nieuwe oplossingen

Laatst bijgewerkt: 29-12-2023 13:51:09

Persbericht - Leestijd: 4 minuten We kennen allemaal de horrorverhalen over winkels die de deuren sluiten, post die niet op tijd bezorgd wordt en productieprocessen die stil komen te liggen.

De arbeidsmarkt staat onder enorme druk en personeelsschaarste vormt het grootste struikelblok. Dat je als organisatie niet meer kan zitten afwachten totdat de CV’s binnenstromen weten we inmiddels wel. Waar ga je de war on talent dan wél mee winnen? Wat zijn de arbeidsmarktcommunicatie trends in 2024? En waar ga jij keer op keer raak mee schieten? Effectmakers*  en senior communicatieadviseurs Marlous en Marlon delen trends en inzichten.

1. CV. Weg ermee!

In een tijd waar inclusie, toegankelijkheid en diversiteit eindelijk onderwerp zijn van gesprek, is de CV zo achterhaald als de fax. Wie denkt dat je betrokken en ambitieuze medewerkers kunt selecteren op basis van een opsomming van opleidingen en ervaringen, loopt een hele hoop kwalitatieve krachten mis. Daarbij werd al eerder aangetoond dat selecteren op basis van het CV een sterk staaltje onderschatting van eigen onbewuste vooringenomenheid is. Onderbenutting van het arbeidsmarktpotentieel is het resultaat hiervan. Iets wat we met de huidige krapte er echt niet bij kunnen hebben.

Goed voorbeeld komt van NS. Die bood met succes het hoofd aan het snel oplopende personeelstekort. Met een gedurfde wervingscampagne, met opvallende tv-commercials, richtte ze zich op het enthousiasmeren van mensen met een latente interesse in het werken op de trein.

Wat deze benadering echt onderscheidt, is de versoepeling van toelatingseisen. Voorbij zijn de dagen van strikte diploma-eisen. De NS heeft het sollicitatieproces vereenvoudigd, waarbij pas tijdens de selectieprocedure wordt beoordeeld of kandidaten het vereiste mbo 3-niveau beheersen in plaats van bezitten. Zelfs aan de schriftelijke motivatie werden minder eisen gesteld, waarbij persoonlijk contact centraal stond.

Dit gedurfde experiment heeft niet alleen geleid tot de aanname van 1453 nieuwe conducteurs en machinisten, maar dient ook als een inspirerend voorbeeld van een bedrijf dat met succes nieuwe wegen inslaat in het aantrekken van talent.

De NS toont aan dat het heroverwegen en versoepelen van traditionele toelatingseisen een effectieve strategie kan zijn om in te spelen op de veranderende dynamiek van de arbeidsmarkt.

Daar gaan en willen we meer van zien in 2024!

2. Creativiteit is key

Ja duh, zal je misschien denken. Maar we benadrukken het toch maar nog een keer. Wie zijn hoofd niet boven het maaiveld uit durft te steken, zal ook in 2024 weinig resultaat boeken. Niet ‘out of the box denken’ maar de lijnen van de box opzoeken is hierin belangrijk. Zonder dat huidige medewerkers het idee hebben dat ze voor een compleet andere organisatie werken, dan die jij profileert in de campagne.

Daarnaast is creativiteit een versneller voor succes, géén garantie. Meerdere keren per jaar ontvangen wij de vraag of we een campagne kunnen maken met video’s van medewerkers. Prachtige authentieke verhalen maken een campagne tastbaar en geloofwaardig, maar zijn tegenwoordig weinig onderscheidend. Wil je opvallen in de vloedgolf van campagnes, dan is het opzoeken van de creatieve lijntjes zonder je identiteit uit het oog te verliezen, key!

3. Van campagne naar merk

Enthousiaste sollicitanten die zich voor lange termijn aan je organisatie verbinden. Hoge aantallen reacties op je vacature, medewerkers die op feestjes enthousiast over hun werk vertellen. Een droom? Zeker niet! Het is de kracht van een sterk en onderscheidend arbeidsmarktmerk. Een succesvolle organisatie werkt in 2024 niet alleen aan een arbeidsmarktcampagne, maar bouwt aan zijn positie als arbeidsmarktmerk.

Hetzelfde denk je? Nou nee. Het bouwen aan je arbeidsmarktmerk gaat verder dan het voeren van een enkele campagne. Het is een 360 graden aanpak. Zoals Michael Eisner, CEO The Walt Disney Company, ooit zei: “Een merk is een levend wezen. Het product van duizend kleine gebaren.” Het gaat hierbij om het continu bouwen en borgen van je identiteit als werkgever. Van abri tot exitgesprek. Van LinkedIn post tot onboarding. Communicatie en HR werken continu met elkaar samen en de benadering van potentiële en huidige medewerkers is consistent en herkenbaar met de identiteit van de organisatie. Zo versnel je je werving en selectie én creëer je betrokken medewerkers.

Het is de kracht van een sterk en onderscheidend arbeidsmarktmerk dat ervoor zorgt dat een organisatie een sterke positie in de markt kan innemen, een voorkeurspositie in het brein van potentiële medewerkers kan opeisen en dat het vertrouwen op voorhand groot is. Zo zorg je ervoor dat de volgende keer dat een potentiële medewerker chagrijnig van zijn huidige job thuis komt, hij Googled naar jouw werkenbij website en niet die van je concurrent.

4. Zoek de samenwerking

Heb je een aantal interessante reacties op je vacature ontvangen, blijkt dat ze momenteel werkzaam zijn bij een van je ketenpartners. Organisaties die in je productieproces je ketenpartners zijn, kunnen zomaar ineens je concurrenten worden als het aankomt op het werven van talent. In 2024 blijft de arbeidsmarktkrapte hoog. In je zoektocht naar talent, wil je voorkomen dat je het productieproces van je partners (en daarmee die van je eigen organisatie) in de problemen brengt. Ons advies: zoek de samenwerking op. Kijk hoe je doelgroepen, behoeftes, boodschappen en budgetten kunt bundelen en vergroot het bereik en je impact. Gezamenlijk werven is ook heel aantrekkelijk voor potentiële medewerkers die na een eerste gesprek goed kunnen oriënteren welke werkgever het beste bij ze past.

5. Structureer, organiseer en hergroepeer

Waar je eerste reactie wellicht het schrijven van een nieuwe vacature is, is werven niet altijd de juiste oplossing. Kijk ook hoe je het werk anders kunt inrichten, bekijk hoe technologie de werkdruk kan verlichten of neem je huidige contracturen onder de loep. Als je al bang was dat we AI niet gingen noemen. Hier is hij toch.

Data gedreven job marketing wordt de grote winnaar in 2024. Waar de vraag het hoogste is, wint degene met de professionele en data gedreven aanpak. Byner, MrWork en Hubspot zijn platformen die je arbeidsmarketingfunnel professionaliseren. Door het sneller analyseren van data, het gemakkelijk opvolgen van kwalitatieve leads en het creëren van content door middel van AI, zijn we in staat om te versnellen en duurzame leads op te bouwen.

Benieuwd naar onze oplossingen voor jouw arbeidsmarktuitdagingen?
Neem dan contact met ons op.