Als ondernemer slim inspelen op Nederlandse feestdagen

Laatst bijgewerkt: 11-12-2020 10:27:52

Persbericht - Nu de feestdagen voor de deur staan, breekt er voor veel Nederlandse ondernemers een spannende periode aan. Het is dé kans om de omzet uit 2020 nog een laatste impuls te geven!

Hoe speel jij binnen jouw organisatie in op de feestdagen? Wordt er flink geïnvesteerd in een laatste marketingcampagne voor dit jaar, of besluit je het op z’n beloop te laten? De corona crisis kan invloed hebben op de komende feestdagen. Aan de ene kant hebben veel mensen hun vakantiegeld nog op de bankrekening staan. Aan de andere kant houden consumenten de hand op de knip, om straks geen onnodige financiële risico’s te lopen. Het is lastig voorspellen, in welke mate we straks massaal inkopen doen voor het sinterklaas- en kerstfeest. Op jaarkalender.nl vind je alle speciale dagen waar je als ondernemer gebruik van kunt maken.

Zorg voor online zichtbaarheid van je organisatie

Om in te kunnen spelen op de komende feestdagen, is het allereerst belangrijk om online vindbaar te zijn. Het gros van de consumenten zal zijn aankopen online doen dit jaar. Niet alleen omdat dit makkelijker is, ook omdat we ieder risico op een infectie met het coronavirus uit de weg willen gaan. Massaal naar de winkelstraten trekken draagt bepaald niet bij aan het terugdringen van dat risico.

De concurrentie van andere bedrijven is online gigantisch. In de afgelopen jaren investeerden steeds meer bedrijven in de ontwikkeling van een webshop, om zo hun klantenkring verder uit te kunnen breiden. Immers, niet alleen je vaste klantenkring is geïnteresseerd in je diensten of producten. Mogelijk is er ook interesse vanuit andere provincies!

Investeer in verschillende vormen van online marketing

Online marketing kent verschillende vormen. Op welke manier zorg jij dat je organisatie online vindbaar is? Investeer in een combinatie van SEO, SEA en bijvoorbeeld campagnes op sociale media. SEO, een afkorting voor Search Engine Optimization, werkt vaak pas op een langere termijn. Met SEA scoor je ook op de korte termijn! Nadeel hiervan is wel, dat SEA relatief weinig oplevert op een langere termijn. Het verkeer dat organisch naar je website komt, zal middels SEA niet direct toenemen. Wel draagt SEA bij aan de naamsbekendheid van je organisatie.

Een derde vorm van online marketing is het inzetten van campagnes op sociale media. Adverteer via bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Dit doe je door te investeren in advertenties, maar bijvoorbeeld ook door de samenwerking aan te gaan met bekende influencers.

Bied kortingen aan richting de feestdagen

Het fenomeen Black Friday zal je niet onbekend zijn. Het is een belangrijke dag in Amerika, welke dient als de start van het shop seizoen voor de feestdagen aan het eind van het jaar. Inmiddels is deze traditie overgewaaid naar Nederland en andere Europese landen. Verschillende bedrijven bieden hoge kortingen aan op hun producten rond Black Friday. Door zelf ook kortingen aan te bieden en in te spelen op Black Friday, komen bezoekers sneller naar je website.

Tip: gebruik SEA en adverteren via sociale media om juist rond Black Friday goed gevonden te worden! Let op, de advertenties zullen in die periode relatief duur zijn. Kijk dus goed, welke zoekwoorden voor jou relevant zijn.