Persbericht - BrightPensioen werd vijf jaar geleden gelanceerd. In die vijf jaar zijn er meer dan 9000 mede-eigenaren bijgekomen. Want iedere deelnemer bij BrightPensioen is direct ook mede-eigenaar. Het vijf-jaar-feestje wordt deze week virtueel gevierd op LinkedIn. Deelnemers van BrightPensioen passen hun LinkedIn-profiel aan door aan te geven dat ze mede-eigenaar zijn van BrightPensioen. Inmiddels hebben al zo’n 400 deelnemers dat gedaan.
Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “We zijn enorm trots op waar we na vijf jaar staan. De groei zit er goed in. Met deze ludieke actie zetten we vooral ook onze 9.000 mede-eigenaren in het zonnetje. Ze laten zo zien dat ze hun pensioenzaakjes slim op orde hebben. We weten ook dat voor veel van onze deelnemers dat mede-eigenaarschap een rol heeft gespeeld om voor BrightPensioen te kiezen.”
Zeggenschap en winstdeling
BrightPensioen is opgericht vanuit onvrede over het Nederlands pensioenstelsel. Want goed beschouwt is het vreemd dat je als verplichte pensioenfonds deelnemer niets te zeggen hebt over je pensioen. Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld van € 100 certificaten van aandelen BrightPensioen. Via een coöperatie word je mede-eigenaar van BrightPensioen. Je hebt daarmee een stem in hoe zaken bij BrightPensioen geregeld worden. Bijvoorbeeld over het beleggings- of beloningsbeleid. Of over de manier van communiceren. Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandelenbelang – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie
Deelnemers (en dus mede-eigenaren) ontmoeten elkaar tijdens Bright Future. Tijdens dit jaarlijkse event worden ideeën over de toekomst van BrightPensioen uitgewisseld. Het is daarmee misschien wel de meest inspiratievolle Algemene Leden Vergadering in het Nederlandse bedrijfsleven.
Zonneveld: “Al snel werd duidelijk dat duurzaamheid voor onze leden een belangrijk topic is. Waar we vijf jaar geleden nog dachten zowel een duurzaam als niet-duurzaam fonds te gaan aanbieden, heeft de stem van de leden een belangrijke rol gespeeld in het besluit om uitsluitend een duurzaam fonds te bieden. Maar ook over kleinere zaken vragen we input. Zo hebben we onze leden tijdens de vorige ALV al gevraagd of ze dit idee van het LinkedIn-feestje leuk vonden. En de grote meerderheid was positief.”