Persbericht - Steeds meer klanten maken gebruik van B2B e-commerce. B2B is een andere markt dan de consumentenmarkt. Klanten zijn zelf ook...
Steeds meer klanten maken gebruik van B2B e-commerce. B2B is een andere markt dan de consumentenmarkt. Klanten zijn zelf ook bedrijven – denk aan groothandels of fabrikanten – en hebben andere behoeftes dan de gemiddelde consument-klant. Een ‘gewone’ B2C webshop zal daarom niet meer voldoen op deze markt, want voor een goede inrichting van je B2B webshop denk je bijvoorbeeld ook aan: prijsafspraken, uitgebreide kortingen, specifieke assortimenten, voorraad en logistiek (ERP – Enterprise Resource Planning), betalingsafspraken, facturen downloaden en meer.
Heb je een B2B webshop dan is een verschil met B2C dat jouw zakelijke klanten veelal geen impulsaankopen doen, maar gecalculeerd en gepland aankopen. Hun bestellingen zijn noodzakelijk voor hun eigen productie of juist voor wederverkoop. Dat laatste kan naar bedrijven of consumenten zijn. Daarnaast gaat het vaak om grote bedragen waarbij de klant liever geen miskoop doet. Bestellingen worden vaak herhaald, en je klant ziet het liefst dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt. Iets om goed in de gaten te houden, want een tevreden klant blijft. Ook wil je jouw klant realtime inzage geven in wanneer zijn bestelling geleverd wordt, waardoor voorraadbeheer en uitlevering goed onder controle moeten zijn.
Hoe haal je alles uit je webshop om je B2B-klant optimaal te bedienen? Onze tips:
Om je B2B-klant te houden moet je ván ze houden. Dat gaat misschien wat ver, maar het gaat wel over het begrijpen van je klant. Breng je klant in kaart en doorgrond wie jouw klant is en wat hij of zij doet.
Je klant kan een klein bedrijf zijn maar ook een groothandel waar meerdere partijen betrokken zijn bij de beslissing over een aankoop. Het vooraf aanvragen van een offerte is daarom heel gebruikelijk. Daarnaast is het wenselijk als de order klaargezet kan worden voor beoordeling – bijvoorbeeld een akkoord van mevrouw of meneer de directeur – voordat de order in het bestelproces belandt.
Bestellingen van B2B-klanten kunnen vrij groot zijn en worden vaak herhaald. Je klant is dan gebaat bij een soepel proces als het gaat om (herhaal)orders: het gemakkelijk vinden van eerder geplaatste bestellingen, artikelnummers, serienummers of productkenmerken. Denk ook aan de mogelijkheid voor klanten om te bestellen vanuit een magazijn met behulp van het scannen van barcodes (via telefoon of barcodescanner) of het gemak van het importeren van een bestellijst als XLS- of CSV-bestand.
Vooral met bulkorders is het belangrijk zoveel mogelijk processen te automatiseren zodat dit jou of je klant geen tijd kost, maar tijd oplevert. Ons advies is: automatiseer niet meteen alles, maar wacht tot na de eerste 100 orders. Dan weet je véél meer over het proces. Je eerste pannenkoek is tenslotte ook nooit de beste (ook al heb je precies gedaan wat er op de verpakking stond).
Misschien wil je delen van het aankoopproces onder controle kunnen houden voor de klant. Gaan die 50 besteksets écht door – dat moeten we nog even checken – of zijn de 40 sets die we nu op voorraad hebben, ook genoeg en sturen we de laatste 10 nog na.
Ons advies: niet zomaar automatiseren! Breng eerst het proces in kaart, houd een logboek bij en ontdek waar het lekt. Kijk daarna pas of het verstandig is om (dat deel) te automatiseren.
Stel: je klant kent jouw assortiment en kan de namen, EAN-nummers of artikelcodes bijna dromen. Met onze module Snelbestellen kan hij razendsnel bestellen vanuit zijn winkelmandje. Dit werkt zo: je vult een deel van het artikelnummer of naam in, drukt op enter, typt het aantal (stuks) in, en je drukt weer op enter. Een groot voordeel van dit proces: je kunt het doen zonder je muis te gebruiken. Sommige oud-medewerkers zullen nog wel eens terugverlangen naar die oude MS-DOS-tijd, waarin je met je toetsenbord door de software heen vloog. Begrijp me goed, een muis is handig maar wel een vertragende factor als je al weet waar je moet zijn.
Verder kun je er natuurlijk ook aan denken om je klant een XLS- of CSV-bestand te laten uploaden, waarmee de artikelen direct herkend en toegevoegd worden.
In een B2B-webshop worden prijzen eigenlijk altijd zonder btw getoond. Misschien wil je ook consumenten de mogelijkheid geven om iets te bestellen en wil je dus kunnen kiezen aan wie je de btw wel of niet laat zien. En soms wil je het tonen van prijzen en assortiment kunnen aanpassen aan de afspraak die je met een bepaalde klant hebt gemaakt.
Met een inlogomgeving of klantportaal kun je klantspecifieke prijzen of een klantspecifiek assortiment laten zien. Ook kun je overwegen om een consumentenadviesprijs te tonen, én de marge waar jouw wederverkoper op kan rekenen. Deze mogelijkheden maken alles een stuk persoonlijker voor je klant en zorgen ervoor dat hij jouw B2B-webshop liever gebruikt dan die van de concurrent.
Met grote afnames in B2B hanteren veel bedrijven staffeltarieven: hoe meer je klant bestelt, hoe goedkoper het wordt. Bied ook jouw klant de mogelijkheid om te profiteren van een staffelkorting. Of toon zijn specifieke prijzen voor producten die middels prijsafspraken gemaakt zijn. Koppel prijzen aan wat voor jou logistiek handig is. Zitten er 12 producten in een doos en 144 in een omdoos? Geef dan niet vanaf 10 stuks korting, maar vanaf een veelvoud van 12 of 144 stuks. Dat maakt het logistiek makkelijker voor iedereen.
Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin je een voorraadstatus en/of voorraadaantal wil tonen in je B2B-webshop.
Wanneer je als consument een wasmachine bestelt, koop je er meestal maar één. En hoef je alleen maar te weten op welke dag hij thuisbezorgd wordt. Heb je echter een winkel en verkoop je telefoonhoesjes, dan wil je na het weekend je hele rek weer kunnen aanvullen. Het is dan fijn om te weten hoeveel hoesjes er op voorraad zijn bij je leverancier. En als er geen voorraad is, wanneer je deze weer kunt verwachten.
Heb je een autobedrijf, dan kan het zijn dat er een auto van een klant op de hefbrug staat en je direct een onderdeel nodig hebt voor reparatie. Dan wil je weten of je het artikel meteen kunt afhalen of dat spoedlevering mogelijk is.
Verschillende situaties vragen dus om een andere weergave.
B2B-klanten bestellen hun artikelen zeker niet altijd vanuit de artikeldetailpagina, iets wat een consument wel vaak doet. B2B klanten weten vaak al wat ze willen kopen en bestellen dan liever vanuit het categorieënoverzicht. Hier worden meerdere artikelen tegelijk getoond waarbij de klant alleen het aantal hoeft in te vullen.
Of… gebruik een bestelmatrix
Als een artikel in meerdere maten en kleuren te verkrijgen is, dan kan een bestelmatrix heel handig zijn. Je klant kan variaties van dit artikel vanuit één overzicht bestellen zonder steeds heen en weer te hoeven klikken. Je kunt zelf de X- en Y-as instellen, waardoor je klant makkelijk en snel kan kiezen en bestellen.
Het bezwaar tegen een B2B-webshop is dat bedrijven soms bang zijn het klantcontact te verliezen. In eerste instantie snappen wij dat wel. Wanneer je de klant vraagt om meer online te doen (wat voorheen per telefoon ging), dan kan het voelen alsof je minder service verleent. Maar als je een B2B webshop goed inzet en hem echt omarmt, kunnen je klanten zich juist erg geholpen voelen.
Enkele voorbeelden:
Hoe beter jij weet wat je klant nodig heeft, hoe beter je hem kunt helpen.
Wil je ook eens met ons praten? Wij begrijpen je graag!
CM Specialist
Webshops en Websites
Ambachtsweg 55 D
1271 AL Huizen
035 – 7200 700
[email protected]
www.cmspecialist.nl