Persbericht - Wie aan webshops denkt, denkt al snel aan pakketten die via de reguliere stromen worden verzonden. Een Nederlander besteedt gemiddeld 63 euro per online bestelling (bron: Internetkassa). Maar laten dure en onconventionele producten zich ook online verkopen? Zandcompleet is al enkele jaren marktleider op het gebied van paardenbodems. Ze verkopen deze al een decennium lang 100% online. Een dure aanschaf, waarbij de orderwaarde al snel tussen de € 1.000,- tot € 20.000,- ligt. Een onconventioneel en complex product. Drie tips om dit soort producten ook online te verkopen.
Als je consumenten vraagt om veel geld (online) te betalen dan is 1 ding ontzettend belangrijk; Vertrouwen. Veel vertrouwen. Zorg dus dat je website vertrouwen uitstraalt. Dit is namelijk het eerste instappunt. Wees herkenbaar, schrijf een goed ‘over ons’ verhaal. Maak jezelf zichtbaar.
Zorg dat wanneer consumenten gaan zoeken ze voldoende aanknopingspunten vinden dat je echt bestaat. Zorg dat je goed bereikbaar bent en beantwoord vragen snel. Hoe meer gevoel consumenten bij het bedrijf krijgen, hoe groter het vertrouwen groeit.
Ook in het contact vooraf. Adviseer zoveel je kunt. Zeker en vooral ook telefonisch. Ook al betekent dit dat je soms meer dan een half uur met een klant aan de telefoon zit. Wellicht investeert deze persoon niet, maar op deze manier werk je wel aan vertrouwen en mond-tot-mond reclame.
Verkoop je een complex product? Of heb je heel veel kennis? Deel dit dan. Bij voorkeur met een goede sales funnel. In het geval van een paardenbak en/of paddockplaten gaat de funnel van gratis kennisblogs, naar diverse betaalde ebooks over paardenbodems. De gratis blogs zijn een eerste kennismaking met het bedrijf. Je deelt waardevolle informatie en ook SEO-technisch zijn ze van veel meerwaarde. Twee vliegen in 1 klap dus.
De ebooks zijn een mooie vervolgstap. Iedere gratis blog eindigt met een call-to-action om tot de aanschaf van ebook over te gaan. Op deze manier verleid je de lezer om van een gratis blog over te gaan tot een kleine productaankoop.
Een kleine investering maar deze staan bomvol informatie over het betreffende onderwerp.
Consumenten kunnen zo zelf kennis opdoen en wederom vertrouwen krijgen in het bedrijf op laagdrempelige wijze. Vanuit daar kun je met emailmarketing de consument verder binden. Zoals met een email of je ze persoonlijk nog verder kunt helpen.
Zit je in een specifieke sector? Investeer dan zeker ook offline. Zandcompleet is jaarlijks sponsor van diverse paardensportevenementen. Hebben zij zelf een sponsorhindernis voor herkenbaarheid en een vrachtwagen op de weg die voorzien is van reclame. Offline aanwezigheid draagt ook bij aan vertrouwen en herkenbaarheid. Iets wat webshops nog weleens willen overslaan.
Tot slot, hoe duidelijker en transparanter je bent, hoe beter. Wees eerlijk over je levertijden en wat consumenten mogen verwachten. Zorg dat je productomschrijvingen juist en compleet zijn en communiceer ook tijdens het proces over de status. Liever een mail of belletje te veel, dan te weinig.