Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 voordelen van Omnichannel ondernemen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:49

Persbericht - Retailers staan vandaag voor grote uitdagingen. Niet alleen moeten ze kunnen concurreren met retail-reuzen zoals Amazon, maar ze moeten ook aan de verwachtingen van de klant kunnen voldoen. De consument shopt niet alleen maar op desktop, maar ook steeds meer via mobiele devices. Ze vergelijken prijzen, zoeken concurrenten op, lezen reviews en worden beïnvloed door wat ze op social media zien. De shopervaring is allang niet meer lineair, en als retailer moet je hierop inspelen. Hoe? Met omnichannel.

Kort samengevat betekent omnichannel dat je klant op elk bedrijfskanaal dezelfde winkel-, merk-, service- en shopervaring kan verwachten. Alle kanalen zijn op elkaar afgestemd en vloeien samen. Een top omnichannel-ervaring creëren kan niet zomaar op één dag, het vergt tijd en moeite, maar het brengt ook veel voordelen met zich mee.

 

Dit zijn de 5 voordelen van Omnichannel met Lightspeed:

 

1. Meer efficiëntie

Met een omnichannel retail strategie kunnen retailers hun klanten een consistente merkervaring bieden. Met het juiste winkel kassasysteem heeft de retailer een centrale database van producten, prijzen, aanbiedingen, customer service enz. De consument ervaart het merk met producten, services en promoties die consistent zijn op alle kanalen, of dat nu de webshop is, de fysieke winkel of via Instagram. De consument kiest waar en wanneer hij de aankoop maakt. Wellicht wordt er eerst online research gedaan en pas achteraf in de winkel gekocht (het ROBO effect). Of klanten kunnen online iets kopen en in de winkel retouren. Met omnichannel kunnen retailers hun werkzaamheden centraliseren, wat de efficiëntie verhoogt maar ook het gebruiksgemak voor de consument vergroot.

 

2. Beter voorraadbeheer

Bij een omnichannel strategie hoort een eCommerce platform en kassasysteem dat alles in één makkelijk overzicht samenbrengt. Lightspeed Omnichannel zorgt ervoor dat alle voorraad en verkopen een makkelijk overzicht te zien zijn. Wanneer een product online uitverkocht is, wilt dat ook zeggen dat het in de winkel uitverkocht is, en andersom. Dankzij het cloud-gebaseerd systeem van Lightspeed is het mogelijk om de voorraad in te kijken van verschillende winkels.

 

“De koppeling tussen mijn webshop en winkel met Omnichannel vond ik super om mee te werken. Het is handig dat je voorraad rechtstreeks in je eCom als Retail zichtbaar is.” – Jill Shaw, SHAW.clothing

 

Met een goed Omnichannel kassasysteem is het ook mogelijk om retouren in de winkel te accepteren van items die online werden gekocht. Nog een extra stapje service waardoor klanten eerder bij jou zouden kopen dan bij de concurrent.

 

3. Gepersonaliseerde marketing en loyale klanten

Een goed klantenbestand is de basis van efficiënte marketingacties en loyaliteit. Met Omnichannel is het mogelijk om online en offline (en omnichannel) klanten in één bestand te hebben. Koopt een klant voor het eerst iets in de winkel, en geeft deze toestemming om in het klantenbestand te worden gezet, kan je de dag erna een mail sturen met een speciale kortingscode voor de webshop. Op deze manier kan je conversie stimuleren op de kanalen waar dat nodig is.

 

Lightspeed geeft tevens de mogelijkheid om klanten in te delen in bepaalde ‘groepen’, zoals bijvoorbeeld studenten of zeer loyale klanten (die bijvoorbeeld minimaal X aantal euro’s uitgeeft in uw winkel). Je kan speciale promo’s en acties opzetten om deze specifieke groepen aan te sporen om bij jou te kopen.   

Met Lightspeed Omnichannel combineer je je kassasysteem en webshop tot één omnichannel ervaring. In slechts een paar stappen kan je 24/7 verkopen, (potentiële) klanten bereiken en je omzet maximaliseren. Hier moet je zijn voor het maken van je webshop!