Geen producten in je winkelwagen.

3 tips om te bezuinigen binnen het bedrijf

Laatst bijgewerkt: 31-03-2021 09:51:28

Persbericht - Het zijn niet altijd hoogtijdagen voor alle bedrijven. Soms hebben het bedrijven het moeilijk als gevolg van economische omstandigheden en...

Het zijn niet altijd hoogtijdagen voor alle bedrijven. Soms hebben het bedrijven het moeilijk als gevolg van economische omstandigheden en moet men de best doen om de broek omhoog te houden en te kunnen blijven bestaan. Dat kan ertoe leiden dat jouw baas jou als manager vraagt om met voorstellen te komen voor hoe er gesneden kan worden in de kosten. We bespreken een aantal opties die je zou kunnen overwegen.

Meer thuiswerken, minder kantoorruimte

Het afgelopen jaar heeft een aantal zaken bewezen waar we eerder wellicht nog niet zo overtuigd van waren: de economie kan van bovenaf voor langere tijd stilgelegd worden in het kader van het algemeen belang, en thuiswerken blijkt veel beter mogelijk voor veel mensen dan men dacht. Op dat laatste kun je inspelen. Als er nu veel thuisgewerkt kan worden, waarom kan dat in de toekomst onder betere omstandigheden dan ook niet? Zo kun je een hoop werkplaatsen overbodig maken, en dat biedt dan weer de optie om elders kleiner behuisd te gaan zitten met het bedrijf, met enkel een aantal flexplekken. Wil je de optie houden om in de toekomst dan weer te groeien, dan kun je de overbodige inventaris elders tijdelijk onderbrengen. Hiervoor kan het bedrijf ruimte voor opslag huren. Als die opslagruimte handig inpakt, hoef je ook relatief weinig ruimte te huren.

Overtallige medewerkers detacheren

Het liefst wil je je personeel natuurlijk houden, maar dat is niet altijd realistisch als het bedrijf het financieel moeilijk heeft. Toch is het niet makkelijk om een medewerker te ontslaan. Je moet daarbij wel in je recht staan of tot overeenstemming kunnen komen. Lukt dat allebei niet, dan kun je overwegen of het mogelijk is om medewerkers te detacheren naar andere bedrijven. Deze vergoeden jouw bedrijf voor de diensten van de medewerker, zodat je de loonkosten kunt drukken. Uiteraard moet de medewerker in kwestie hier ook voor open staan en moet je dan ook daadwerkelijk op zoek naar een bedrijf dat geïnteresseerd is in een dergelijke constructie. Het voordeel voor zo’n bedrijf is wel dat men daar niet vastzit aan een contract met de medewerker. Dat kan interessant zijn.

Loonoffer vragen

Als het niet goed gaat met het bedrijf, kan dat niet aan de medewerkers voorbijgaan. Ook zij dienen zich ervan bewust te zijn dat de nood aan de man is. Daarom is het verstandig om daar altijd open over te zijn. Dan valt het ook minder rauw op het dak als je in overleg treedt met je personeel om een eventueel loonoffer te bespreken om het bedrijf door het verlagen van de lonen uit de financiële crisis te trekken. Dat is natuurlijk een hard gelag, maar in beste geval kan dat op de volgende twee scenario’s uitlopen: medewerkers gaan akkoord omdat ze anders het risico lopen dat ze hun baan helemaal kwijtraken als het bedrijf op de fles gaat, of medewerkers pikken het op als een signaal om op zoek te gaan naar ander werk. Dat laatste is een relatief pijnloze manier om van gecontracteerde medewerkers te scheiden en zo ook de loonkosten te verlagen.

Makkelijk is zo’n situatie natuurlijk niet, maar van jou als manager wordt ook initiatief verwacht om met oplossingen te komen. Vaak is het leuk om leiding te geven, maar manager zijn kan ook inhouden dat je moet bezuinigen. Juist ook dan kun je je waarde en zakelijke en organisatorische vaardigheden tonen.