3 manieren om alle benodigde kennis over te brengen op nieuwe medewerkers

Laatst bijgewerkt: 30-06-2021 11:18:47

Persbericht - Verloop is er altijd wel binnen een bedrijf. Mensen vervolgen hun weg elders en moeten vervangen worden. De nieuwe medewerker...

Verloop is er altijd wel binnen een bedrijf. Mensen vervolgen hun weg elders en moeten vervangen worden. De nieuwe medewerker of medewerker die een andere functie gaat betrekken moet vervolgens zo snel mogelijk klaargestoomd worden om het gat te vullen. Hoe kun je dat op een efficiënte manier aanpakken?

Inwerken door een andere medewerker

Een veelgebruikte methode is natuurlijk het koppelen van de nieuwe medewerker aan een ervaren medewerker om hem of haar in te werken. Zo leert de nieuwe medewerker het werk in de praktijk kennen van iemand die de werkprocessen goed kent. Hier zitten echter ook wat nadelen aan. De ervaren medewerker in kwestie wordt belast met de taak om alle benodigde kennis over te brengen, maar is natuurlijk geen docent. De mogelijkheid bestaat dat de informatie die hij of zij geeft incompleet of gekleurd is. Daarnaast kost het de ervaren medewerker tijd, waardoor deze minder output heeft. De omgang van de ervaren medewerker met de nieuwe medewerker kan een positieve ervaring zijn, maar kan de nieuwe medewerker ook afschrikken, waarmee een negatieve eerste indruk ontstaat.

Zelf leermethode ontwikkelen

Is er voor het invullen van bepaalde taken veel specifieke kennis nodig, dan kan het verstandiger zijn om het leerproces wat grondiger en meer gestructureerd aan te pakken. Dat er wellicht voor de werkprocessen binnen jouw bedrijf geen specifieke leermethode bestaat, wil niet zeggen dat je niet zelf een leermethode kunt ontwikkelen voor nieuwe medewerkers of medewerkers die nieuwe taken gaan doen. Zo heb je zelf de regie over de kennis die overgebracht wordt en het leerproces. Met de hulp van onderwijskundige professionals zoals die van E-learning Training kun je een interactieve e-learning in elkaar zetten die precies afgestemd is op jouw bedrijfsprocessen en waarin alle benodigde kennis de revue passeert. Er zit wat tijd en geld in, maar zo ontwikkel je wel een leermethode die je kunt blijven inzetten voor nieuwe medewerkers.

Extern op cursus

Je kunt nieuwe medewerkers of medewerkers die een nieuwe functie gaan betrekken ook extern op cursus sturen om bij een onderwijsinstelling een bestaande leermethode te doorlopen. Hoewel je er dan weinig regie op hebt, weet je dan wel dat de medewerker in kwestie grondig bijgeschoold wordt. Een nadeel van deze optie is wel dat je voor elke afzonderlijke medewerker opnieuw die investering moet maken, terwijl je een zelf ontwikkelde leermethode voor alle nieuwe medewerkers kunt gebruiken.

Natuurlijk is ook het type werk wat er gedaan moet worden van belang voor het kiezen van één van bovenstaande opties. Er is natuurlijk ook werk waar weinig specifieke kennis voor nodig is en waarbij het wel efficiënt en voldoende is om de taken door een ervaren medewerker te laten overbrengen.