Netwerken op kantoor vond vroeger vooral plaats bij het koffiezetapparaat. Social media heeft dit echter sterk veranderd. In de HR-functie van vandaag de dag is social media het nieuwe en eenvoudige kanaal in de zoektocht naar potentieel talent. Maar veel recruiters merken dat de kwaliteit van sollicitanten afneemt als ze vacatures plaatsen op social media.
Deze afname in kwaliteit is mogelijk het gevolg van het feit dat recruiters oude methoden gebruiken voor moderne tools. Dit leidt tot teleurstellende resultaten. Hoewel social media goed is voor snelle doorverwijzing naar anderen – misschien wel de meest kosteneffectieve bron voor nieuw talent –, moeten organisaties nog enkele veelvoorkomende obstakels rondom werving via social media overwinnen.
Hieronder drie veelvoorkomende obstakels rondom succesvolle doorverwijzingen en hoe uw organisatie deze kan overwinnen.
Obstakel 1: niemand weet dat de vacature bestaat
Niemand in uw organisatie kan vrienden verwijzen naar een baan als ze niet weten dat die baan überhaupt beschikbaar is. U kunt ook niet verwachten dat het personeel voortdurend uw ‘werken bij’-pagina checkt. Hoewel medewerkers weten van het bestaan van een vacature binnen hun afdeling, kan het zomaar zijn dat afgestudeerden geen idee hebben dat deze vacature er is.
Het is aan u om in contact te blijven met werknemers en afgestudeerden. Blijf hen op de hoogte houden van welke vacatures er beschikbaar zijn en motiveer ze om vrienden en kennissen op de hoogte te stellen.
Obstakel 2: vacatures bereiken niet de juiste mensen
De meeste mensen sturen vacatures door om vrienden te helpen of hun team of organisatie te verbeteren. Als iemand een vacature doorstuurt waar ze eigenlijk niets vanaf weten, betekent dat vaak dat de sollicitant waarschijnlijk niet de gevraagde capaciteiten heeft voor de functie. Dit brengt beide partijen uiteindelijk niets verder.
Met dit in het achterhoofd zijn gerichte vacatureherinneringen de sleutel tot het motiveren van uw werknemers. Het uitsturen van standaard reminders voor alle vacatures betekent vaak slechte doorverwijzingen. Richt je doorstuurverzoeken voor vacatures daarom altijd op de medewerkers die begrijpen waar de functie over gaat.
Obstakel 3: het kost te veel moeite
Door handwerk zo veel mogelijk te beperken, kunnen uw recruiters de tijd vinden om vacatures alleen door te sturen aan relevante werknemers en afgestudeerden. De deelnemers aan uw doorverwijsprogramma profiteren uiteindelijk ook van dit vereenvoudigde proces. Als deelnemers zich eerst door stapels papierwerk moeten worstelen voordat ze relevante andere mensen kunnen benaderen, verliezen ze al snel hun motivatie. Het is dan ook belangrijk om het doorverwijsproces zo efficiënt en plezierig mogelijk te maken om deelname te stimuleren.
Social media betekent niet dat u gratis gebruik moet gaan maken van obscure doorverwijsprogramma’s. Stroomlijn uw processen om de drie bovengenoemde obstakels te overwinnen en maak gebruik van uw rijke netwerk dat is opgebouwd via social media. Zo vindt u het beste talent voor uw organisatie nog efficiënter.
Meer informatie en de best practices op het gebied van social recruiting zijn te vinden in het e-boek ‘Social Recruiting for Dummies’ en de infographic ‘Build your Referral Machine with Social Networking’.