Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe het betalingsverkeer steeds efficiënter wordt

In samenwerking met Pay. - Als payment service provider faciliteert Pay. zowel online betalingen als pinbetalingen. Pay. beweegt zich in een wereld waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Head of marketing Priscilla-Fleur Hellemons schetst de trends en legt uit wat Pay. daarin kan betekenen.

pay priscilla-fleur hellemons

Pay. verwerkt dagelijks miljoenen transacties. Het bedrijf bestaat sinds 2011 en heeft ruim 15.000 klanten. Hellemons noemt het bedrijf waarvoor ze werkt een hub tussen de ondernemer en de eindgebruiker. Het bedrijf verwerkt zowel instore als online betalingen en heeft webshops en retailers als klant, maar ook evenementenpartijen, platformen en SaaS-oplossingen.

Daarmee zit Pay. boven op de ontwikkelingen in het betalingsverkeer en op een aantal vlakken loopt de provider voorop.

‘In een iDeal-betaling verschillen wij niet zo veel van de meeste andere aanbieders, behalve dan dat wij ook acquirer zijn voor deze betaalmethode’, zegt Hellemons. ‘Dat zorgt voor een sneller en stabieler betaalproces en lagere tarieven. Maar Pay. is de enige betaalprovider die bijvoorbeeld alle achteraf en gespreid betaalmethoden aanbiedt met één integratie.’

Zij heeft in de 3,5 jaar dat ze werkt bij Pay. het bedrijf enorm zien groeien. Het grootste onderscheid zit in ‘de kwaliteit van het platform’ erachter. ‘Alle transacties worden op een uniforme manier verwerkt, in één systeem, met één contract, één integratie, één uitbetaling en één factuur. Dat geldt zowel voor online als offline betalingen.’

Meer betaalmethoden, meer conversie

Hellemons gelooft dat een ondernemer meer winst kan maken door een breder scala aan betaalmethoden aan te bieden, waardoor de klant de mogelijkheid krijgt om te betalen op een manier die het beste bij hem/haar past.

‘Daarnaast moet het sneller en gemakkelijker, het liefst met een druk op de knop en zonder dat je al je gegevens opnieuw moet invullen. De consument vraagt daarom en je moet daarin mee. Het zijn wel duurdere betaalmethoden dan een iDeal-transactie, dus het is altijd een kwestie van afwegingen maken. Daar willen we ondernemers in meenemen en in adviseren.’

Fraude en screening

Pay. staat voor veilig en vertrouwd betalingsverkeer, onderstreept Hellemons. Het bedrijf ontwikkelde in-house een fraudedetectiesysteem waarmee 24/7 transacties worden gemonitord, Verify.

‘Het systeem herkent betaalpatronen geassocieerd met een hogere kans op fraude. Deze transacties worden eerst geverifieerd voordat ze verwerkt worden, om zo de kans op frauduleuze transacties te verminderen. Het is een extra zekerheid die we hebben ingebouwd voor onze klanten.’

Ieder bedrijf dat betalingen verricht, kan in principe klant van Pay. worden. Wel is er een strenge screening. Pay. kijkt naar de aangeleverde documentatie, maar ook naar de hoeveelheid negatieve reviews op Trustpilot. ‘Dat kan voor ons een reden zijn om een bedrijf niet te accepteren. Natuurlijk ontkom je er niet altijd aan dat een onderneming ondanks onze controle toch niet betrouwbaar blijkt te zijn. Maar dat komt niet vaak voor.’

Achteraf betalen voor b2b

De verdere digitalisering is een trend op zich in de branche. Daarbinnen zijn verschillende ontwikkelingen gaande. ‘Zo zullen wij zelf Biller uit gaan rollen, het systeem voor achteraf betalen in de b2b-sector.’

De consument maakt steeds meer gebruik van betaling achteraf, maar Hellemons verwacht dat dergelijke transacties tussen bedrijven ook groot gaan worden.

‘Achteraf en gespreid betalen heeft de afgelopen jaren een enorme opmars gemaakt, want er zijn steeds meer mensen die daar uit veiligheid voor kiezen. Ze willen een product eerst thuis ontvangen en kijken of het in orde is.’

Voor zakelijke kopers geldt in feite hetzelfde en daarom is Biller een uitkomst. Ze hadden digitaal tot nu toe meestal niet de mogelijkheid om te kopen op factuur, terwijl dit offline juist de meest gangbare methode is. Dat kan nu wel.

Ondernemer ontzorgen

Pay. wil de ondernemer steeds van advies voorzien met al die verschillende ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen in de branche. Het ontzorgen van ondernemers en organisaties is daarom essentieel. ‘Dat zien we terug in de klanttevredenheid’, zegt Hellemons. ‘We krijgen gemiddeld een 8,7 van onze bestaande klanten.’

Met deze sterke basis was het tijd voor een rebranding om het merk nog sterker neer te zetten. Inmiddels zijn er een nieuw logo, nieuwe huisstijl en een nieuwe website die passen bij een A-merk. ‘Ik denk dat we daarmee laten zien dat we ons onderscheiden in de markt en dat we een innovatieve speler zijn in dit speelveld.’