Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Als het om vitaliteit gaat, moeten managers zelf het goede voorbeeld geven’

In samenwerking met LEO - Hoe stimuleer je medewerkers om gezond en vitaal te blijven? Het zijn kwesties waar íedere manager mee te maken heeft. In dit artikel zes tips en inzichten over vitaliteit, het belang van een subtiel beleid en de waarde van een gratis lunch.

‘Als het om vitaliteit gaat, moeten managers zelf het goede voorbeeld geven’
Joni Ariadi via Unsplash
Je leest nu: ‘Als het om vitaliteit gaat, moeten managers zelf het goede voorbeeld geven’

1. Gebruik het momentum voor een gezondheidsbeleid

Employee wellbeing stond al wel op lijstjes vóór de coronapandemie, maar de noodzaak is in recente jaren in een stroomversnelling gegaan, stellen Marije van der Veen en Peter van Ee van bedrijfscateraar Leo. ‘Door de pandemie zijn mensen bewuster geworden om gezond te zijn’, zegt Van der Veen. ‘Hoe vervelend de situatie ook was, het is een neveneffect dat eigenlijk wel iets goeds teweeg kan brengen op de lange termijn. Mensen, bedrijven en medewerkers kijken nu anders naar gezondheid.’

Tegelijkertijd ziet Van Ee een keerzijde. ‘Je ziet dat er ook mensen zijn die juist helemaal zijn gestopt met sporten en het maken van gezonde keuzes. Die groep heeft heel veel thuisgezeten en is de motivatie kwijt. Dat zijn de mensen die je eigenlijk weer uit die slump moet trekken, om ervoor te zorgen dat ze vitaler kunnen zijn.’

Daarnaast geldt dat met Millennials en Generatie Z er nu gezondheidsbewustere generaties de arbeidsmarkt opkomen dan ooit tevoren. ‘Er heerst een soort momentum rondom gezondheid’, zegt Van Ee. ‘Alles moet voor de nieuwe generatie zo gezond, verantwoord en lokaal mogelijk. Maak gebruik van dit momentum, vooral met het oog op de nieuwe generaties.’

2. ‘Voeding staat in het epicentrum van vitaliteit’

Terwijl veel managers iets willen met het bevorderen van vitaliteit op kantoor, blijft het voor velen vaak een oppervlakkig verhaal. ‘Het is lastig te bepalen waar je precies invloed op hebt’, stelt Van der Veen. ‘Beweging is soms een beetje te hoog gegrepen. Ook al organiseer je wandelingen of sportieve teamuitjes, het zijn geen zaken die voor iedereen consequent, iedere dag kunnen werken.’

Zij ziet daarom vooral een hoofdrol weggelegd voor facilitymanagers voor voeding en HR managers. ‘Langzamerhand komen steeds meer mensen terug naar kantoor. En iedereen moet tijdens de werkdag eten. Voeding staat in het epicentrum van vitaliteit en kan eigenlijk altijd inpandig gebeuren. Daar heb je direct invloed op.’

3. Pak het subtiel aan

Een delicate aanpak is daarin echter een vereiste, stellen de voedingsspecialisten van Leo. ‘Vanuit het leiderschap kost het veel inspanning om medewerkers wat bewuster om te laten gaan met voeding en gezondheid’, zegt Van Ee. ‘Je kunt zo’n proces niet opleggen, je moet het subtiel erin krijgen.’

‘Zodra een manager zich met persoonlijke zaken bemoeit, dan creëer je een situatie waar medewerkers de hakken in het zand zetten’, voegt Van der Veen toe. ‘Je moet het eigenlijk met gouden handschoentjes aanpakken. Als jij van de ene op de andere dag een nieuw vitaliteitsbeleid van de daken schreeuwt en van ieder bedrijfsuitje iets sportiefs maakt, dan krijg je medewerkers niet mee.’

4. ‘Kruip zelf ook door het zand’

In plaats van een vitaliteitsbeleid aankondigen, ziet Van der Veen vooral het belang van managers die zelf participeren. ‘Je moet het niet concreet gaan benoemen, je moet het gewoon doen. Zeg niks terwijl je de paprika- en komkommerschijfjes op tafel zet tijdens een overleg: zet ze gewoon neer. Houd geen meeting om het beleid aan te kondigen. De eerste stappen van een vitaliteitsbeleid zijn door het niet zo te benoemen.’

‘Medewerkers kijken altijd naar hun baas’, voegt ze toe. ‘Daarin is het van belang dat je zelf dus het goede voorbeeld geeft. Als jij een beleid verkondigt, ga dan niet zelf iedere middag voor een broodje kroket. En wanneer je dan een sportief teamuitje organiseert, kruip dan zelf ook door het zand.’

5. De waarde van een gratis lunch

In de tijd van een krappe arbeidsmarkt zijn noodgrepen voor het werven van nieuwe medewerkers overal. Het werven van 1 nieuwe medewerker is echter geen goedkope exercitie. Gemiddeld kost het werven van per medewerker zo’n 4.494 euro, blijkt uit arbeidsmarktdata van Intelligence Group. ‘Voor zo’n bedrag kun je ook zo’n zes medewerkers het hele jaar van gratis lunch voorzien’, rekent Van Ee voor.

De gratis lunch lijkt een nieuwe trend te worden, ziet Van Ee, die de kosten voor een gratis lunch op zo’n zestig euro per medewerker per maand schat. ‘Voor corona waren er maar weinig bedrijven die de lunch gratis aanboden. Het is de uitgelezen mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen, in een vertrouwde, gecontroleerde omgeving.’

6. ‘Wie betaalt, bepaalt’

Wanneer lunches gratis zijn voor alle werknemers, biedt dat direct een kans om ervoor te zorgen dat die lunches ook gezond zijn. ‘Uiteindelijk geldt: wie betaalt, bepaalt’, concludeert Van Ee. ‘Wanneer je lunchvoorziening gratis én supergezond is, dan neem je de hele discussie meteen weg.’

Vervolgens biedt dat je de mogelijkheid en houvast om een volledig vitaliteitsplan uit te zetten, stelt Van Eee. ‘In een ideaalscenario is de gratis lunch slechts het begin. Ga vervolgens met de cateraar in gesprek om een jaarplan uit te zetten. Richt workshops in, om zo medewerkers te wijzen op alle gezonde opties. Vervolgens kun je dat hele pakket rondom gezonde voeding bijvoorbeeld combineren met een maandabonnement bij de sportschool.’