Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Wij helpen kleine en middelgrote ondernemers om waarde te creëren met data’

In samenwerking met JADS MKB Datalab - Ondernemers in het mkb willen iets met data, maar weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken. JADS MKB Datalab, ontstaan vanuit de universiteit Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in Den Bosch helpt sinds vijf jaar deze ondernemers. Voor studenten de uitgelezen kans om te groeien in het (data)vak, voor kleine en middelgrote ondernemers de ultieme gelegenheid om met behulp van data hun bedrijf verder te brengen.

jkb mkb datalab

De universiteit Jheronimus Academy of Data Science (JADS) werd zes jaar geleden opgezet als dochteruniversiteit van de universiteiten van Tilburg en Eindhoven. Met de komst van JADS is ook de vraag naar data scientists toegenomen, zegt projectmanager van JADS MKB Datalab Maaike Blok.

‘De vacatures in IT rijzen de pan uit. Die zijn moeilijk in te vullen. Toen JADS begon, waren het vooral de grote bedrijven die naar de campus toekwamen. Natuurlijk gaan studenten graag naar grote bedrijven die snel groeien. Maar daarmee blijft het mkb in de praktijk wel achter.’

Dat was de reden dat het JADS MKB Datalab werd opgezet, gaat Blok verder. ‘Wij helpen kleinere en middelgrote ondernemers om het gat met de corporates in datakennis en toepassingen te verkleinen. We kunnen het gat niet dichten, maar we willen dat ondernemers de tools in handen hebben om de stap te kunnen maken. Als onderdeel van JADS doen we dat met afgebakende projecten.’

Blok is een JADS-alumni en ging tijdens haar master Data Science en Ondernemerschap aan de slag in het ‘lab’. Dat leidt ze nu samen met Matthijs Bookelmann. Met een master in Strategic Management, met major in Duurzaam Ondernemerschap op zak ging hij eerst het bedrijfsleven in en kwam in 2018 bij het JADS MKB Datalab.

Kleine investering

Het JADS MKB Datalab team werkt samen met masterstudenten in data science, business en ondernemerschap die studeren aan de Jheronimus Academy of Data Science in ’s-Hertogenbosch. Deze studenten krijgen zo de kans om alvast te groeien in het vak.

‘We zijn relatief goedkoop voor bedrijven, omdat ze niet een fulltime data scientist in dienst hoeven nemen’, zegt Blok. ‘Dat heeft ook helemaal geen zin. Een plaatselijke bakker moet zich richten op brood bakken en verkopen. Dan is het een beetje raar om de hele dag een data scientist in je winkel rond te laten lopen. Maar met een afgebakend project zijn ze wel geholpen.’

Concreet kan een mkb’er binnen enkele weken beginnen met een opdracht. Voor een ‘kleine investering’ kan een bedrijf aan de slag met data science. Studenten krijgen op deze manier een bijbaan op niveau. Per project wordt een student gekoppeld aan een bedrijf. Deze student wordt begeleid door een professional van het JADS MKB Datalab.

Code en programmatuur

Blok is vooral actief op technisch gebied. Samen met Bookelmann gaat ze ook het gesprek aan met de ondernemers. Bookelmann: ‘In zo’n gesprek heb je het veel over de achtergrond van een bedrijf. Welke uitdagingen spelen er en welke ambities heeft het bedrijf. Daarna zoek je haakjes en kom je tot de concrete vraag welke data een bedrijf op een slimme manier kan inzetten om bedrijfsvraagstukken aan te pakken. Zo leren wij ook elke dag weer iets nieuws, omdat het zo’n brede range aan bedrijven is. Laatst hebben we bijvoorbeeld een planningssoftwareplatform en een leverancier van interactieve beeldschermen geholpen. Daarnaast hebben we gesprekken gevoerd met een veearts en aluminiumgieterij.’

Het doel is om met een project waarde toe te voegen aan een bedrijf. Dit kan door nieuw inzicht te geven, het opleveren van een algoritme of het opstellen van een dashboard. ‘We leveren alle code en programmatuur op, daarna is het aan de mkb’er zelf of aan de expertbedrijven om de oplossingen in onderhoud te nemen.’

JADS MKB Datalab komt in contact met ondernemers door inspiratiesessies te organiseren. ‘We geven daarin uitleg over waarom data een relevant topic is en wat er al gebeurt rond data in grote bedrijven. We geven ook veel voorbeelden van wat we al gedaan hebben voor andere ondernemers. De teller staat inmiddels op z’n 260 projecten.’

Bookelmann noemt als voorbeeld van zo’n project het werk voor een landschapsarchitectenbureau. ‘Ze merkten dat er steeds meer behoefte was bij tenders om aan te tonen hoe duurzaam ze zijn met hun ontwerpen. We hebben gekeken naar alle ontwerpen van het bureau en daar een aantal duurzaamheids-kpi’s voor in kaart gebracht. Daar maken we een dashboard van waarmee ze kunnen laten zien hoe groen de locaties zijn geworden.’

Blok spreekt van een aardappelteler waarvoor JADS MKB Datalab momenteel hun datastructuur in kaart brengt. ‘Zo kan het bedrijf zien in welke omstandigheden een aardappel wel of niet goed groeit. Daarnaast bakenen we dat af per medewerker, zodat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk wordt voor bepaalde data.’

Nog te veel op onderbuikgevoel

Regelmatig weten mkb-bedrijven nog nauwelijks iets van data en dat blijkt uit de vraagstukken die ze voorleggen. Bijvoorbeeld: maak een voorspellend model over wanneer een klant opzegt. Bookelmann: ‘We merken dan dat ze de basis nog niet in orde hebben. Of hun data staan nog in verschillende systemen. Stap 1 is dan om die data bij elkaar te brengen, stap 2 is weten wat voor soort klanten je hebt en dan pas kun je toewerken naar een voorspelling van het gedrag van een bepaalde klant in toekomst.’

Blok geeft een ander voorbeeld. ‘Als een bedrijf in een managementdashboard wil visualiseren hoe het jaar loopt, dan vragen we: hoe wil je dat laten zien? Dan krijgen we als antwoord: dat weten jullie toch? Maar wij kunnen uiteraard de richting niet bepalen. We zien dan dus dat zo’n bedrijf de kpi’s niet scherp heeft.’

Veel ondernemers sturen nog op onderbuikgevoel en ervaring, omdat ze al twintig jaar hetzelfde doen. Zij die datagedreven gaan werken, leren veel sneller hoe het binnen hun bedrijf werkt, constateert Bookelmann. ‘We zien dat mkb’ers die er mee aan de slag gaan dat snel oppikken en alweer met het volgende vraagstuk komen. Daar ontstaat vaak een volgend project voor ons uit.’

Blok onderstreept wel dat JADS MKB Datalab ‘er niet commercieel in staat’. ‘Wij willen gewoon ondernemers helpen. Soms gaan bedrijven zelf na een project zelf door met de implementatie in hun organisatie. Dat is helemaal oké. Wij hebben het balletje aan het rollen gebracht en dat was ons doel.’