Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dutch Sport Tech Fund wil in bloeiende sporttechmarkt richting 40 deelnemingen

In samenwerking met Dutch Sport Tech Fund - Met Dutch Sport Tech Fund investeert Mark Snijders in jonge startups en scaleups met schaalbare en innovatieve sporttechnologie en dataoplossingen voor sporters en fans. En vond daarmee een gat in de markt, want een dergelijk fonds bestond in Nederland in 2020 nog niet. Snijders en zijn team krijgen veel aanvragen. 'We kunnen aan cherry picking doen.'

dutch sport tech fund mark snijders

Met een achtergrond in bouwkunde en bedrijfskunde en als professionele sporter heeft Mark Snijders de perfecte skills om een sporttechfonds op te zetten. Snijders had zelf een professionele voetbalcarrière bij AZ en in Engeland bij de Britse eerstedivisieclub Port Vale.

‘Als sporter ben je altijd bezig jezelf beter te maken. Tijdens mijn voetbalcarrière was er nog niet veel technologie. Videoanalyse ging nog daadwerkelijk met een videorecorder waarbij het beeld stil werd gezet’, aldus Snijders.

Tegenwoordig wordt alles uitgelezen, uitgemeten, gebruik je sensors en wordt artificial intelligence ingezet. De afgelopen jaren verdiepte Snijders zich in sporttechnologie en ontdekte dat er nog weinig in werd geïnvesteerd. ‘Alles is tegenwoordig data driven en daar willen investeerders graag bij zijn. Maar in Nederland bleken sporttechfondsen nog niet te bestaan. Drie maanden later hebben we Dutch Sport Tech Fund opgezet.’

Snijders leest met interesse de jaarlijkse rapporten van partijen als PwC over de potentie van de sporttechnologiemarkt. In 2019 was die 11 miljard dollar waard en in 2024 zal dat al meer dan 50 miljard zijn.

Esports en fantasy sports

Sporttechnologie is natuurlijk vrij breed, van sporters die hun prestaties willen verbeteren met behulp van data tot esports. ‘Door sporttechnologie worden de werelden van sport en digitale sport zoals esports en fantasy sports steeds meer een. Alles rond sporttech groeit hard, maar de sportwereld is van nature vrij traditioneel’, weet Snijders.

Pas de laatste jaren is er een snelle vlucht genomen. ‘Denk ook aan wat er voor de volgers van sportwedstrijden en sporters allemaal mogelijk is. We staan aan het begin van een soort evolutie waarbij de fan nog meer betrokken raakt bij zijn favorieten. Op al die zaken zijn wij ingesprongen.’

Het doel van het fonds is om techbedrijven te ondersteunen en ze een goed ecosysteem te bieden om ze verder te laten groeien. Daarmee zet je je ook meteen in voor vitaliteit en gezondheid, zegt Snijders.

Experts betrekken

Maar hoe werkt het precies? Zoals bij sportteams werd er ook bij het Dutch Sport Tech Fund een goed team neergezet met experts uit de sportwereld, maar ook mensen die verstand hebben van bijvoorbeeld mediarechten, data-analyse, e-commerce en puur ondernemerschap. ‘Met het aantrekken van een aantal experts kunnen we ze onderdeel maken van ons ecosysteem en ook betrekken in het decision-makingproces. Op die manier kunnen we goede keuzes maken en een portfolio opbouwen.’

Geïnteresseerde investeerders kunnen instappen in het fonds vanaf honderdduizend euro. ‘Momenteel hebben we elf participaties. We willen de komende jaren groeien richting dertig à veertig.’

Groeipotentie en exitstrategie

Hoe bepaalt Dutch Sport Tech Fund welke ondernemingen geschikt zijn om in te investeren? De driekoppige board van Dutch Sport Tech Fund beoordeelt de binnengekomen aanvragen. Er wordt gekeken naar welk product ze bieden, of er groeipotentie is, of het bedrijf schaalbaar is en wat is hun exitstrategie is.

Dat laatste is belangrijk, omdat het fonds daarmee zijn rendement moet behalen. ‘Als we alle drie potentie zien, dan gaat zo’n bedrijf door naar de volgende ronde. Er volgt dan een due diligence-traject met een innovatie- en een financiële beoordelingsronde. Het bedrijf waarin we potentieel gaan investeren moet een minimaal aantal punten scoren.’

Volgens Snijders moet Dutch Sport Tech Fund nu al streng zijn in de selectie. ‘Veel startups en scaleups in de sporttech die op zoek zijn naar funding weten ons al te vinden. We krijgen meer aanvragen dan we van tevoren hadden gedacht. We hebben vooraf goed de vereisten vastgelegd en daarmee kunnen we aan cherry picking doen.’

Sensoren in zolen

De eerste investering van Dutch Sport Tech Fund was begin 2021 in scaleup International Sports Groups (ISG), een sporttechbedrijf met een multisports-platform om teams beter te laten presteren.

De tweede investering was in startup Jogo.ai. Dat ontwikkelt sensoren voor in zolen van sportschoenen. Op deze manier kun je data verzamelen. Daarnaast bouwde Jogo.ai een platform van artificial intelligence video ‘s met sportoefeningen voor kinderen.

‘We hebben Jogo.ai goed gescout, om in sporttermen te blijven. Want na zeven maanden is het overgenomen door het voetbalplatform 433 van oud-profvoetballer Demy de Zeeuw.’

Een ander mooi voorbeeld dat Snijders wil noemen is Horizm. Het Spaanse bedrijf biedt een platform dat sportclubs helpt om hun sponsoring- en advertisingmogelijkheden te digitaliseren. Binnen dit platform worden de digitale en social kanalen van de betreffende sportclubs gemonitord. ‘Social berichten van sportclubs hebben een bepaalde waarde en zo kun je definiëren wat de advertentie- en merkwaarde is van zo’n club. Die kunnen zij weer verzilveren.’

Fans als investeerders

De ambitie van Dutch Sport Tech Fund is om ook te kijken of er sportfans voor een lager bedrag dan honderdduizend euro kunnen instappen en mee-investeren. ‘Er zijn veel fans van esports en fantasy sports en die vinden het misschien leuk om mee te doen. Ze kunnen dan investeren in een DSTF Token of NFT. Dat is nu nog niet zover, maar kan interessant zijn.’

Meer interesse? Kijk op de website van Dutch Sport Tech Fund