Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Buurtboer: bedrijven zien in samen gezond lunchen een meerwaarde

In samenwerking met De Buurtboer - De afgelopen twee jaar waren voor De Buurtboer een rollercoaster. Maar inmiddels is het bedrijf hard op weg om weer net zo succesvol te zijn als vóór de coronacrisis. "Samen van een goede, gezonde lunch genieten is voor bedrijven relevanter geworden."

buurtboer

Nog heel even en De Buurtboer heeft een feestje te vieren. Het bedrijf bestaat dan namelijk 12,5 jaar. Maar er is meer reden om blij te zijn, want na twee zware jaren stromen nu eindelijk de kantoren weer vol. En daar is het businessmodel van De Buurtboer nu eenmaal op gebouwd. Voor veel lezers van MT/Sprout is het bedrijf geen onbekende meer. Zo werd Buurtboer eerder uitgeroepen tot Challenger, de lijst met vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende startups en scaleups van ons land.

Algoritme doet het werk

Maar toch, wie dat gemist heeft, nog even duidelijk maken wat het bedrijf nu eigenlijk doet. Mede-oprichter Caroline van der Lande legt uit: “We leveren een verse lunch aan bedrijven, vaak met ambachtelijke producten van kleine leveranciers. Het is een gezond alternatief voor de kantine en standaard supermarktproducten. We nemen hierbij ook al het uitzoekwerk uit handen. Wie eten bestelt bij Albert Heijn moet elke keer weer een heel lijstje invullen, daar hebben wij een algoritme voor. Die zorgt ervoor dat er een gevarieerde lunch op tafel komt die aan al je wensen voldoet.”

Een office-manager hoeft maar één keer de voorkeuren in te vullen. Wel of geen vlees bijvoorbeeld, hoeveel dagen je een salade wilt en wanneer er iets warms bij moet. “Op basis van die input schotelen wij het bedrijf een fijne lunch voor. Verrassend, gevarieerd én gezond”, aldus Van der Lande.

De coronacrisis hakt erin

Terug naar maart 2020. De Buurtboer is de afgelopen tijd blijven groeien en rekent ook voor dit jaar op nieuwe aanwas. Er lijkt geen wolkje aan de lucht, totdat… “Die persconferentie op 12 maart veranderde alles voor ons. Mensen gingen massaal thuiswerken en het aantal klanten daalde van 250 naar – letterlijk – nul. Dat hakte er wel even in.” In de maanden die volgen maakt De Buurtboer in recordtempo een aantal pivots. Bedrijven kunnen digitaal een lunch bestellen voor hun medewerkers die thuis aan de slag zijn, er wordt een online supermarkt met gezonde producten opgetuigd en De Buurtboer doet zelfs fulfilment-opdrachten voor webshops. “We hadden immers twee productiekantoren die stil lagen. Zo hebben we iets van de verloren omzet kunnen goedmaken.”

Buurtboer begroet nieuwe klanten

Superblij was Van der Lande dan ook met de mededeling van minister Ernst Kuipers, op 15 maart jongstleden. Na twee jaar kwam dan eindelijk het thuiswerkadvies te vervallen. Nu kan De Buurtboer zich weer volledig focussen op groei. Het bedrijf bedient inmiddels alweer 150 bedrijven, die dagelijks of een paar keer per week genieten van een gezonde lunch. “Wij merken nog steeds wel dat er minder mensen op kantoor zijn. Tegelijkertijd zien we ook nieuwe klanten voor wie de gezamenlijke lunch juist extra relevant is geworden. Het is een goed moment om met collega’s samen te zijn, een band op te bouwen en ideeën uit te wisselen.”

Daarnaast mikt Van der Lande nu ook op bedrijven die voorheen nog bij een grote cateraar waren aangesloten. “Als er minder mensen naar kantoor komen, dan blijkt een eigen kantine niet altijd meer nodig. Juist ook voor die groep is De Buurtboer een fijn alternatief. Je bent flexibel en biedt medewerkers veel meer kwaliteit dan een gemiddelde supermarktlunch.”

Eén ding supergoed doen

De activiteiten voor thuiswerkers heeft De Buurtboer inmiddels gedag gezegd. Het past bij de ondernemersfilosofie die Van der Lande en haar compagnon Nikki Wiesman erop nahouden: liever één ding supergoed doen, dan twee dingen half. “We hebben de afgelopen 12,5 jaar geleerd dat focus één van de belangrijkste succesfactoren is geweest van ons concept en daar houden we dan ook graag aan vast”, aldus Van der Lande. Daarnaast koos het duo er steeds voor om niet alles zelf te blijven doen. Voor veel ambitieuze ondernemers is dat nu eenmaal een valkuil. “We namen na een maand al onze eerste medewerker aan, die drie jaar later de operatie ging leiden. Je kunt alleen groeien als je in staat bent om dingen uit handen te geven.”

Buurtboer groeit verder

Na bijna 12,5 jaar gaat er voor Van der Lande en Wiesman binnenkort veel veranderen. De Buurtboer is verkocht aan Albron, waarmee het ook tijd geworden is zelf om een stapje terug te doen. “Ik geloof in deze match en zie voor De Buurtboer een superfijne toekomst in het verschiet. Met al die loyale medewerkers, betrokken leveranciers en trouwe klanten gaat Buurtboer de komende tijd alleen maar verder groeien.”

Speciaal voor lezers van MT/Sprout heeft De Buurtboer een aanbieding. Jouw bedrijf kan een week lang kennismaken met de gezonde, gevarieerde lunches van Buurtboer en dat met 50 procent korting. Klinkt lekker toch?