1. 20 miljoen voor Haagse scaleup Sketch
Sketch, het digital design-bedrijf van Pieter Omvlee (foto r.) and Emanuel Sá, heeft in zijn eerste investeringsronde sinds de start van het 11 jaar oude bedrijf 20 miljoen dollar opgehaald bij Benchmark Capital, ook bekend als investeerder achter Elastic, Twitter en Uber. Het bedrijf uit Den Haag wil sneller nieuwe producten uitrollen, waaronder een samenwerkingstool voor teams en een onlineversie, zodat ontwerpers hun websites, icons, en user interfaces ook in hun browser kunnen maken. Wereldwijd verkocht Sketch tot nu toe ruim een miljoen versies van zijn 99 dollar kostende programma. De app geeft zijn gebruikers “design superpowers”, zegt Benchmark-partner Chetan Puttagunta:
A couple of thoughts on our partnership with @Sketch:
1/ Design is now a critical element for every product in the world – large and small alike. Sketch is where the best products begin.— Chetan Puttagunta (@chetanp) 15 March 2019
2/ It’s remarkable what the @Sketch team has built. Today, Sketch’s rapidly growing and loyal user base is well over 1M paying users who engage with the platform every day as the genesis for their vision to become reality. Sketch gives its customers design superpowers.
— Chetan Puttagunta (@chetanp) 15 March 2019
2. Braingineers bouwt emotie-AI met miljoen groeigeld
Emotie detectie-scaleup Braingineers krijgt een miljoen euro groeigeld van Joa Ventures, een vc-fonds opgericht door een aantal wetenschappers. Het 6 jaar oude bedrijf gebruikt het groeigeld om de sprong te kunnen maken van het scannen van de hersengolven van echte mensen naar het bouwen van een ultiem, virtueel ‘proefkonijn’. Hiermee kunnen ook kleine bedrijven reacties op websites en advertenties inschatten, vertelt medeoprichter Roderick Reichenbach tegen Sprout. Braingineers neemt de komende tijd een aantal AI-experts aan, en breidt ook zijn kantoor in Londen uit.
3. KHN waarschuwt voor ‘overaanbod’ horeca
Koninklijke Horeca Nederland vreest voor een overaanbod van horecazaken en wil dat lokale overheden ingrijpen, zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen in het AD. Vooral in de binnensteden zou er sprake zijn van wildgroei. Willemsen wijst erop dat er de afgelopen 10 jaar ruim vijfduizend lunchrooms, eetcafés, restaurants, hotels en fastfoodzaken zijn bijgekomen. Volgens KHN wordt horeca door gemeenten te vaak gezien als “wondermiddel” voor een leegstaand winkelpand. De stelling dat er inderdaad sprake is van overaanbod, en dat de totale horecaomzet nu over te veel ondernemers moet worden verdeeld, staaft KHN niet met cijfers.
4. Kabinet wil anti-vaccinatieboeken uit Bol.com
Bol.com moet stoppen met de (prominente) verkoop van boeken die tegen vaccinatie van kinderen pleiten, zegt staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) tegen het AD. Ook het volledig verbannen van die boeken zou wat hem betreft bespreekbaar moeten zijn. Aanleiding is een artikel in de Volkskrant waaruit blijkt dat de zoekopdracht ‘vaccinaties’ titels oplevert zoals ‘Leven zonder vaccinaties’, ‘Vaccinaties doorgeprikt’ en ‘Wat je niet verteld wordt over vaccinaties’. Bol.com verschuilt zich achter zijn algoritme dat boeken aanraadt, en vindt het “niet aan ons om te bepalen wat goed en fout is en om te selecteren binnen ons assortiment”.
5. ‘Lyft wil 2 miljard ophalen met beursgang’
De beursgang van Lyft moet de taxidienst 2 miljard dollar vers groeikapitaal en een waardering van 20 miljard dollar opleveren, schrijft persbureau Reuters op basis van ingewijden. De concurrent van Uber zou vandaag starten met een rondgang (roadshow) langs potentiële beleggers, die wat Lyft betreft nu hun kans moeten grijpen, in plaats van te wachten op de eveneens aanstaande beursgang van Uber. In zijn pitch benadrukt Lyft dat het zich helemaal concentreert op taxi’s, in tegenstelling tot Uber, dat zijn tentakels ook heeft uitgeslagen naar andere branches waaronder maaltijdbezorging en vrachtruimte.
6. En dan dit: vrouwelijke lolbroek valt ten prooi aan vooroordelen
Grappen maken tijdens een presentatie versterkt de status en het leiderschap van mannen, maar kan slecht uitpakken voor vrouwen, schrijven vier wetenschappers in Harvard Business Review. Zij lieten driehonderd mensen kijken naar een kwartaalupdate van een mannelijke en een vrouwelijke retailmanager die een identieke presentatie gaven. Bij de vrouwelijke manager werd precies dezelfde humor vaker – en zowel door mannen als vrouwen – als ‘disruptief’ en ‘minder functioneel’ beoordeeld. Volgens de onderzoekers ligt de kiem voor dit verschijnsel in vooroordelen over mannen, die sneller als prestatiegericht en ambitieus worden gezien, terwijl vrouwen juist het risico lopen om als minder toegewijd te worden ingeschat.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van maandag 18 maart. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.