1. Luchtvaartmaatschappijen mogen vouchers geven
Normaliter moeten luchtvaartmaatschappijen die een vlucht annuleren en gestrande passagiers geen alternatieve vlucht geven, de passagier financiële compensatie geven. Maar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft maandag aangegeven dat die regel tot en met 30 juni (en met terugwerkende kracht tot 1 maart) niet gehandhaafd wordt. Airlines mogen hun passagiers in plaats daarvan vouchers voor maximaal een jaar geven – zoals ze de afgelopen tijd al deden. Als de passagier die voucher in die periode niet verzilvert, moet de luchtvaartmaatschappij alsnog een financiële vergoeding bieden.
Overig Covid 19-nieuws:
- Rokende servers bij Squla: onderwijsplatform groeit explosief door coronacrisis
- Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit, zegt dat de ingrijpende maatregelen om het aantal Covid 19-doden te beperken op de lange duur juist meer doden tot gevolg zullen hebben.
- Het nieuwe wc-papier: hoe en waarom er een wereldwijde run op isopropylalcohol gaande is.
- Amerikaans ministerie van justitie onderzoekt senatoren om vermeende handel met voorkennis.
- Automakers Ford en General Electric gaan in komende 100 dagen 50.000 beademingsapparaten produceren. Daarna worden het er 30.000 per maand.
- Airbnb laat gasten tot 31 mei gratis annuleren vanwege corona en reserveert 250 miljoen dollar om gastheren en -vrouwen te compenseren.
- Wearable die ontworpen werd voor het monitoren van opoïde-verslaafden wordt nu ingezet voor coronavirus.
2. Zorgverzekeraar Menzis ziet winst verdampen
Van de 113 miljoen euro beleggingswinst die zorgverzekeraar Menzis vorig jaar boekte, is niets meer over. Door de coronacrisis is die winst volledig verdampt. Dat is een ‘financiële klap’, staat in het financiële jaarverslag dat maandag werd gepresenteerd. Tegelijkertijd is het te verwachten dat voor Menzis, een coöperatieve zorgverzekeraar met 2,2 miljoen leden, de ziektekosten door de coronacrisis toe zullen nemen. Van een acute ramp is geen sprake. De zorgverzekeraar heeft een financiële buffer. Alleen in uiterste nood zal Menzis een beroep doen op de overheid via de catastroferegeling uit de zorgverzekeringswet.
3. J&J kan al begin 2021 coronavaccin produceren
Johnson & Johnson verwacht al in september te kunnen beginnen met het testen van een nieuw coronavaccin op mensen, waardoor de vaccins al begin 2021 ingezet kunnen worden voor risicogroepen. Dat zegt hoofd R&D Paul Stoffels tegen Trends. Volgens hem is het maken van een vaccin betrekkelijk simpel. ‘Cru gezegd is een coronavaccin ontwikkelen kinderspel, vergeleken met een remedie tegen kanker’, aldus Stoffels. Over de financiële kant van het vaccin maakt Stoffels zich niet druk. ‘Het vaccin zal nooit winstgevend zijn, omdat de investeringen zo groot zijn. We zullen hier later wel een weg in vinden. Vandaag staat niemand bij ons erbij stil hoe we dit zullen financieren. We just go.’
4. MKB pleit nu al voor kwijtschelding noodmaatregelen
De pakketten van overheidssteun en de aflossingspauzes van banken zijn een belangrijke eerste stap om de schade die bedrijven oplopen door de coronacrisis zoveel mogelijk te beperken. Maar zelfs die uitzonderlijke maatregelen kunnen een golf van faillissementen niet voorkomen. Daarvoor waarschuwt de voorzitter van MKB-Nederland, Jacco Vonhof, in een interview met het FD. Bedrijven komen de coronacrisis alleen te boven als ze aan het eind van de huidige periode van stilstand ook aanzienlijke schuldverlichting krijgen.
5. Easyjet is Airbus 5 miljard euro schuldig
Prijsvechter Easyjet houdt z’n hele vloot van 344 toestellen op dit moment aan de grond vanwege de coronacrisis. 4000 man cabinepersoneel zit thuis en krijgt via de Britse overheid 80 procent van het salaris uitbetaald. Maar Easyjet is daarmee nog lang niet uit de problemen. Naast de onzekerheid over hoelang de crisis gaat duren, moet het bedrijf een order die het recent bij Airbus plaatste – 107 toestellen van ruim 5 miljard euro per stuk – tussen nu en 2023 betalen. Easyjet heeft aangegeven opnieuw te willen onderhandelen over het aantal bestelde vliegtuigen en de prijs daarvan. Airbus heeft gezegd mee te willen werken aan een oplossing.
6. Must read: Een dreigende PR-ramp voor Philips in de VS
Een week nadat Philips zei te vrezen voor inbeslagname van de beademingsapparatuur die het in de VS produceert, brengt de website ProPublica nieuws dat een PR-ramp kan worden voor het bedrijf. Tussen 2016 en 2019 ontwikkelde Philips, in opdracht van een Amerikaans agentschap dat zich voorbereidde op rampscenario’s (zoals een pandemie veroorzaakt door een luchtweginfectie-virus), de Trilogy Evo Universal-ventilator, een mobiel en goedkoop beademingsapparaat. Daarvoor kreeg het bedrijf 13,8 miljoen dollar. In 2019 werd het apparaat door de Amerikaanse toezichthouder goedgekeurd. Het ministerie van volksgezondheid bestelde er 10.000. Maar Philips hoefde die order pas in 2022 te leveren. Daarom startte het bedrijf met de productie en verkoop van een duurdere, commerciële variant van het apparaat. Het bedrijf zegt dat het meer tijd zou kosten om nu de goedkope variant te gaan produceren dan om de productie van de duurdere variant op te schalen. Philips onderhandelt nu met het Witte Huis over het produceren van 43.000 van de duurdere apparaten voor Amerikaanse ziekenhuizen.
7. Koffieautomaat: Condooms raken op
Door de coronacrisis dreigt de voorraad condooms in de wereld op te raken. Het in Maleisië gevestigde Karex maakt 1 op de 5 condooms in de wereld en zag z’n voorraad de afgelopen tijd slinken met 50 procent. Met wat er nog ligt kan het bedrijf bij de huidige vraag nog twee maanden vooruit. Veel condoomfabrieken staan in China en India, waar lockdown-maatregelen nog voor beperkte productie zorgen. De vraag stijgt sterk omdat mensen thuiszitten maar door de onzekere tijden niet zwanger willen worden.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.