Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Huawei-CEO zag clash met VS aankomen – Wereldhave krijgt nieuwe CEO

En verder: Edelman Amsterdam benoemt creatief directeur, Talpa start Management Development-programma en Marel wil naar Amsterdamse beurs.

Foto: Open Grid Scheduler

1. Huawei-CEO: Clash met VS was ‘onvermijdelijk’

Oprichter en CEO van Huawei Ren Zhengfei zei tegen Chinese staatsmedia dat de clash tussen het bedrijf en de Verenigde Staten ‘onvermijdelijk’ was. Het doel van Huawei was namelijk de wereldmarkt te domineren en dat gaat in tegen de belangen van de VS, aldus Zhengfei. De VS plaatsen Huawei vorige week op een blacklist omdat ze het Chinese bedrijf ervan verdenken het 5G-netwerk te gebruiken voor spionage-doeleinden. In China wordt het verbod vooral gezien als move om de technologische sprint van Chinese bedrijven een halt toe te roepen. Sinds vorige week heeft onder andere Google bekend gemaakt Huawei geen gebruik meer te laten maken van de Android-software. Volgens Zhengfei heeft het Amerikaanse verbod geen impact op Huawei’s plannen voor 5G. Concurrenten van Huawei hebben zeker twee tot drie jaar nodig om op het niveau van het Chinese bedrijf te komen, aldus de CEO. Volgens hem hebben Amerikaanse politici het bedrijf onderschat.

2. Talpa Media zet Management Development Programma op touw

Talpa Media paste de managementstijl aan van High Demanding naar High Performance, vertelt Moos Stafleu, manager Human Resources bij het mediabedrijf. Bij die nieuwe stijl past luisteren naar waar de medewerkers behoefte aan hebben. In dat licht voegde Talpa recent een Management Development-programma toe aan al bestaande workshops en coaching, waarvoor het samenwerkt met Mind Work Productions. Aan het programma hebben 42 medewerkers van Talpa  meegedaan. Het traject bestond uit een gezamenlijke kick-off, een 0-meting, 360 graden feedback, vijf trainingen per persoon, intervisie en een 1-meting (evaluatie). Elke medewerker was vrij om zelf te kiezen aan welke trainingen hij of zij deel wilde nemen en kon kiezen uit thema’s als zelfmanagement, communicatie, teams, leadership en vitaliteit. Stafleu: ‘Het feit dat dit traject geheel is afgestemd op de persoonlijke ontwikkelingskansen voor de medewerkers, maakt dat het programma enorm positief is ontvangen. Dat zag je alleen al in het enthousiasme waarmee zij de trainingen zijn ingegaan. Mensen hebben echt honger naar dit soort dingen.’

3. Edelman Amsterdam benoemt Seema Sharma als creatief directeur

Seema Sharma (35) is per 1 mei benoemd als creatief directeur bij Edelman Amsterdam. Sharma krijgt een centrale rol bij het ontwikkelen en implementeren van creatieve marketing en communicatie-oplossingen voor nationale en internationale merken en organisaties. Samen met het team van creatieve specialisten van Edelman Amsterdam wordt ook een nieuw Europees centrum van expertise opgezet voor creatieve marketing-oplossingen specifiek voor B2B-klanten. Sharma: ‘Ik vind het elke dag weer bijzonder om te zien hoe creativiteit is geïntegreerd in ons denken en doen bij Edelman, zonder dat alles draait om creativiteit. De merken en organisaties waar wij voor werken begrijpen dat het niet meer alleen gaat om die mooie campagne, of dat ene idee. Creativiteit is hier geen hero, maar een helper die we integreren in alles wat we doen.’

4. Matthijs Storm wordt CEO Wereldhave

Winkelvastgoedfonds Wereldhave krijgt in de zomer, als de aandeelhouders akkoord gaan, een nieuwe CEO: Matthijs Storm. Storm, die nu nog als investeringsdirecteur vastgoed bij Kempen Capital Management werkt, volgt Dirk Anbeek op.  Storm zelf over zijn benoeming: ‘Ik ben heel blij de kans te krijgen een bedrijf te leiden dat ik al sinds de start van mijn carrière volg. Met mijn uitgebreide kennis van en ervaring met data, technologie en vastgoed, kan ik het bedrijf helpen de volgende stappen te zetten in het veranderingen van het winkel-milieu.’ Wereldhave heeft het moeilijk. Het vastgoedfonds is gespecialiseerd in middelgrote winkelcentra, waar het nu juist niet goed mee gaat. Aandeelhouders opperden in april nog het bedrijf te liquideren. Met Storm hoopt de raad van commissarissen de bedrijfsresultaten te verbeteren. De aandeelhouders stemmen op 9 juli over de benoeming van Storm.

5. Slachtmachinebedrijf Marel wil naar beurs Amsterdam

Het van origine IJslandse bedrijf Marel, dat machines voor de verwerking van vlees, vis en kip maakt, wil nog voor de zomer naar de beurs in Amsterdam. Daarbij wil het bedrijf tot 100 miljoen aandelen in de markt zetten, oftewel 15 procent van het aandelenkapitaal. Het bedrijf wordt gewaardeerd op 2,3 miljard euro. Nederland is de belangrijkste markt voor Marel en topman Árni Oddur Thórdarson had eerder al bekend gemaakt dat hij naar de Amsterdamse beurs wilde. Volgens de topman waren de beurzen van Kopenhagen en Londen ook opties, maar het feit dat het bedrijf al zo aanwezig is in Nederland en in euro’s rekent, gaven de doorslag voor Amsterdam. Met de notering aan het Damrak wil Marel onder andere z’n bekendheid vergroten en en de kapitaalstructuur versterken.

6. Must-read: Hoe je je medewerkers engageert

Wereldwijd voelt slechts 15,8 procent van de werknemers zich volledig betrokken bij hun werk, blijkt uit onderzoek van het ADP Onderzoeksinstituut. Wat zijn manieren om dat percentage te verhogen? De CEO van ADP, Marcus Buckingham, en Ashley Goodall,  senior vice-president voor leadership en team intelligence bij Cisco, geven een paar inzichten. Het allerbelangrijkste voor engagement: werken in een team. ‘Als je het gevoel hebt in een team te werken, is het twee keer zo waarschijnlijk dat je je volledig betrokken voelt bij je werk’, zegt Buckingham. Daarnaast blijkt dat wie vaker thuis werkt, maar zich tegelijkertijd echt onderdeel van het team voelt, meer betrokken is dan wie op kantoor (in hetzelfde team) werkt. Een belangrijke voorwaarde voor engagement is ook het hebben van een side hustle: een bezigheid naast het werk die bepaalde ambities of doelen nastreeft. ‘De fulltime baan geeft stabiliteit, de side hustle geeft je de kans iets te doen dat er voor jou toe doet’, zegt Goodall.

7. Koffieautomaat: Privé-gegevens van miljoenen Instagram influencers op straat

Een security researcher stuitte online op een enorme, vrij toegankelijke database van Instagram-gebruikers, waarin naast de publiekelijk beschikbare informatie als naam en bio, ook prive-gegevens als emailadres en telefoonnummer in te vinden waren. De researcher tipte Techcrunch, dat vervolgens steeksproefgewijs onderzocht of de emailadressen en telefoonnummers correct waren. Dat bleek zo te zijn. De database bleek van het Indiase socialemediamarketing-bedrijf Chtrbox te zijn, dat de database offline haalde zodra het door Techcrunch op de hoogte werd gebracht dat iedereen ter wereld de database kon inzien. Facebook, het moederbedrijf van Instagram, doet nu onderzoek naar de zaak.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief