Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Victor van Tol: ‘De deeleconomie is niet meer te stoppen’

Voor jonge consumenten draait het niet meer om bezit, maar om de keuzes die ze maken, zegt Victor van Tol van SnappCar.

Er zijn twee soorten mensen op aarde: velgenlikkers en niet-velgenlikkers. Dat zei Victor van Tol, mede-oprichter van de online autodeeldienst SnappCar, in een presentatie tijdens het MT500-event in Amsterdam. Hij richtte zich rechtstreeks tot de aanwezigen, toen hij zei: 'Misschien bent u er zelf wel één. Velgenlikkers zijn personen die op zaterdagochtend hun auto schoonmaken, die met een tandenborstel de velgen poetsen, het zijn personen die trots zijn op hun auto. Ze ontlenen er wellicht zelfs een deel van hun reputatie aan.' Deze mensen zijn als het aan Van Tol ligt een uitstervend ras, want steeds minder mensen vinden bezit belangrijk, aldus de ondernemer.

De keuze die je maakt

Vooral jongeren hechten steeds minder waarde aan eigendom, vertelde Van Tol: 'Hun reputatie draait niet om bezit, maar om de keuzes die ze maken. De keuze in muziek die ze via Spotify luisteren, of de keuzes in overnachtingslocatie die ze via Airbnb maken.' Op deze trend, collaborative consumption geheten, speelt SnappCar zelf in door het delen van auto's mogelijk te maken. In 2011 richtte Van Tol het bedrijf op, samen met zakenpartner Pascal Ontijd. 'Toen we begonnen werden we voor gek verklaard. Men zei dat we misschien honderd mensen zo ver zouden krijgen om hun auto te delen via internet.' Inmiddels heeft SnappCar 43.000 leden en worden er 7.650 auto's gedeeld in 800 verschillende steden. Van Tol: 'We zijn pas net begonnen.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moderne hippies

Deze 43.000 leden zijn dus niet de velgenlikkers, maar de jongeren die Van Tol modern hippies noemt. 'Ze zijn onder de 35 jaar oud, wonen in de grote steden, zijn tech-savy en kijken op een andere manier naar auto's. Ze willen gewoon van A naar B, en de ene keer willen ze in een kleine auto rijden en de andere keer juist in een busje.' Deze mensen gaan op een andere manier met vervoer om, waardoor het Heilige Koe-syndroom verandert, aldus Van Tol. 'Jullie in de zaal zullen denken: daar geloof ik niets van, maar dit wordt vaak gezegd door meensen boven een bepaalde leeftijdsgrens. Het goede nieuws is dat de jongere generatie steeds groter wordt.'

Impact op de hele wereld

De ondernemer stond in feloranje schoenen op het podium tijdens het MT500-event, kort nadat Philips-ceo Frans van Houten zijn verhaal had gedaan. Van Tol: 'Mijn kleur schoenen is anders, mijn sheets zijn anders. Philips versus SnappCar, er is haast geen groter contrast denkbaar. Net als Philips begint het ook bij ons met innovatie en ondernemerschap, maar wij challengen de regels van het spel, wij gaan de wereld op zijn kop zetten. Wij stellen de regels ter discussie en hopen zo impact op de hele wereld te hebben.'

Mobiliteit wordt zo goedkoper

Die impact moet blijken uit een afname in auto's op de Europese wegen. SnappCar wil in 2018 hebben gezorgd voor 1 procent minder auto's op de weg. In Nederland zijn er 8 miljoen auto's, die 23 uur per dag stil staan. 'Dat is bizar', zegt Van Tol. 'Als er minder auto's zijn, dan zorgt dat voor een enorm duurzaam effect, maar ook voor sociale cohesie – we brengen mensen bij elkaar via SnappCar – en voor economische voordelen, want mobiliteit wordt dankzij ons goedkoper.' Volgens sommigen is de deeleconomie een hype, maar Van Tol denkt dat het concept here to stay is. 'Wij denken dat het een trend is die niet meer te stoppen valt. We kunnen niet meer terug naar hoe het vroeger was.'

Betrouwbaarheid en eenvoud

De groei van SnappCar komt de laatste tijd voornamelijk dankzij word of mouth, vertelde Van Tol, maar het succes is ook gekomen omdat het platform gewoon werkt. 'Betrouwbaarheid en eenvoud zijn de belangrijkste zaken in de deeleconomie. Mensen denken dat het lastig is om hun auto te delen, en de no-claim op verzekeringen is ook een soort Heilige Koe in Nederland, dus mensen worden er nerveus van. Wij zorgen dat alles is geregeld, van verzekering tot betaling. De reden dat wij kunnen bestaan komt, los van de verschuiving in de maatschappij, door nieuwe technologie die het mogelijk maakt dat wij alles voor SnappCar-gebruikers regelen.' SnappCar checkt bijvoorbeeld aan de achterkant automatisch zaken als paspoort en rijbewijs van leden.

De rol van merkbeleving

Uit het publiek kwam een vraag van een Peugeot-medewerker, die benieuwd was of merkbeleving nog een rol speelt bij het delen van auto's. Van Tol reageerde: 'Wij zien drie type transacties. Allereerst heb je mensen die een functionele auto nodig hebben, voor een korte tijdsduur. Dan gaat het over prijs, het is merkonafhankelijk. De tweede soort gaat over grotere auto's en busjes, daar speelt merk al een iets grotere rol. Maar het wordt pas echt belangrijk bij de laatste categorie, de speciale auto's, zoals oldtimes, klassiekers en Tesla's. Maar de kleine, functionele auto's worden veruit het meeste verhuurd.' Van Tol zei verder nog dat SnappCar eerst de particuliere markt wil bestormen, voordat ook naar de zakelijke markt zal worden gekeken.

Meer over SnappCar: