Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlander (23) komt met ‘Paypal-rivaal’

Adriaan Mol verdiende als 15-jarige al aan een internetgame en lanceert volgende maand een internationale online betaaldienst, Zaypay. In eigen land is zijn betaalbedrijf Mollie.nl al een succes. "Wij gaan niet met opvallende pakken op Amerikaanse feestjes lopen zoals Boris Veldhuijzen van Zanten doet met Fleck."

Toen hij zestien was, maakte Adriaan Mol al een eigen Snakes-spelletje op internet. Daar verdiende de geboren Bredanaar een zakcentje mee bij. “Waar anderen een krantenwijk hadden, had ik dat spelletje.” Een jaar later had hij een eigen webhostingbedrijfje, dat hij later samen met internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten verkocht.

 

Mollie
In 2003 richtte de jonge internetondernemer het betaalbedrijf Mollie.nl op. Uitgevers en webmasters kunnen met Mollie op een makkelijke manier aan hun bezoekers allerlei betaalmethodes aanbieden, zoals betalen per 0900, sms, iDeal, Walliecard of creditcard. “Al vanaf het eerste jaar maakten we winst”, zegt Mol. In 2006 was Mollie.nl goed voor een omzet van zes miljoen euro en die omzet stijgt volgend jaar weer met 25 procent, verwacht hij. Mollie valt op door de transparantie. De prijzen van verschillende betaalmethodes en diensten staan netjes online.

Per cent afrekenen
Nu is Nederland niet groot genoeg meer voor Mol. Hij wil het model van Mollie – maar dan nog meer gericht op piepkleine bedragen – mondiaal uitrollen. Volgende maand begint hij daarom de internationale online betaaldienst Zaypay.com. Dat wordt een variant van het populaire Paypay, met één belangrijk verschil: Zaypay faciliteert alleen zeer kleine betalingen. “Je kan nergens op internet met 1 cent betalen, maar dat maakt Zaypay wel mogelijk.” Om de betaaldienst echt op mini-betalingen, de zogeheten micropayments, gericht te houden, hanteert Zaypay een maximumbedrag van enkele euro’s.

Ringtones
Onder de huidige klanten van Mollie zijn veel sites die ringtones verkopen en spelletjes- en datingsites. Volgens Mol is Zaypay niet zomaar een aangepaste, internationale versie van Mollie. “Voor Zaypay hebben we alles opnieuw opgebouwd. We zijn vanaf het begin begonnen. Het gaat om een totaalpakket, een zorgeloze oplossing voor site-eigenaren en uitgevers. Zij kunnen zich aanmelden en direct van start gaan met het aanbieden van micropayments.”

Doneren
Zaypay wil het site-beheerders zo makkelijk mogelijk maken om mini-betalingen aan te bieden. Zo kunnen zij eenvoudig hun internetsystemen koppelen aan een open infrastructuur van Mollie of met simpele links mensen doorsluizen naar de betaalpagina’s bij Mollie zelf. Ook krijgen webloggers en mensen met een profielpagina op sociale netwerksites als Hyves en Facebook van Zaypay de mogelijkheid een doneerknop te plaatsen.

Bellen
Zaypay gebruikt voornamelijk betaalde telefoonnummers en sms om af te rekenen. Mol geeft site-eigenaren 50 tot 80 procent van het betaalde bedrag, afhankelijk van de gebruikte betaalmethode. Mols bedoeling is om met de internationale dienst hogere volumes te halen, waardoor de marges voor de verkopers gunstiger kunnen worden.

Bewijzen in buitenland
Zaypay start volgende maand in achttien landen. Niet alleen in Europa maar ook in Canada, Mexico, Turkije en Zuid-Korea. Op Amerika richt Zaypay bewust nog niet. “Daar zijn de betaalsystemen nog te omslachtig en te hoogdrempeling om te gebruiken. In Amerika betaalt men veel met creditcards en die zijn niet geschikt voor micropayments.”

De lancering van Zaypay staat gepland voor eind november. Nederlandse internetbedrijven durven te weinig de internationale stap te maken, vindt Mol. “Ik wil bewijzen dat je als Nederlands internetbedrijf internationaal naamsbekendheid kan krijgen. Ik hoop zelf het goede voorbeeld te kunnen geven.”

Onopvallend
Voor de marketing is Zaypay in eerste instantie vooral afhankelijk van mond-tot-mondreclame onder webmasters en site-uitgevers. “Wij gaan niet met opvallende pakken op Amerikaanse feestjes lopen zoals Boris Veldhuijzen van Zanten doet met Fleck. Als webmasters ons interessant vinden en positief reageren, dan gaat het vanzelf lopen. Dat hebben we bij Mollie ook gezien. Zaypay verkoopt dan zichzelf.”

Jonge honden
Mollie heeft zes medewerkers. Volgens Mol is het een jong, enthousiast team van techneuten. “Het zijn allemaal jonge gasten. De gemiddelde leeftijd is 25 jaar. De vraag is hoe je die medewerkers vast houdt. We hebben een informele sfeer en dat vinden ze belangrijk.” Een deel van de medewerkers vond Mol via de Apple-fansite Macosx.nl, die hij in zijn vrije tijd hielp oprichten. “En de rest kwam via via bij ons. We hebben nog niet hoeven adverteren.”

Miljonair?
Is hij op weg naar zijn eerste miljoen op zijn 23e? “Als ik Mollie verkoop wel, maar dat doe ik nog lang niet. Misschien verkoop ik Zaypay wel over een paar jaar. De nieuwe site zien we samen als team als het eerste bedrijf dat we neerzetten om te kunnen verkopen. Als dit een succes is, willen we op dezelfde manier nog meer start-ups beginnen.”

auteur: Tonie van Ringelestijn