Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Stoov

Wat: Infrarood warmtekussens
Wie: Teun van Leijsen
Daagt uit: De verwarmingsindustrie en (office) furniture-producenten 
Sinds: 2014
Omzet (2017): 412.000 euro
Medewerkers: 3
Website: Stoov.com

Niet de lucht verwarmen, maar mensen. Dat is wat Teun van Leijsen met Stoov voor ogen heeft. Het idee ontstond toen hij alleen woonde en desondanks zijn hele huis warm stookte. “We vinden het zo normaal om overal te stoken”, aldus Van Leijsen. “Daarbij gaat veel warmte en energie verloren. Dat is echt zonde. In plaats daarvan kun je beter naar de bron kijken en mensen verwarmen.” 

Prototype

Van Leijsen ontwierp het eerste prototype warmtekussen voor z’n vrouw in 2012. Hij kluste voor haar een paar infrarood warmte-elementen in de kussens van een zitbank. En bingo: ze werd er intens gelukkig van om ’s avonds op een warme loungebank in de tuin te zitten. Met de geboorte van z’n eerste zoon was daarop ook het idee voor Stoov geboren. In 2014 zegde hij z’n baan op en ontwikkelde samen met de ervaren productontwikkelaar Maarten Middelkoop een plug-and-play stoelverwarmingssysteem, waarin de warmtekussens draadloos worden opgeladen. Met de verkoop richt Stoov zich op de horeca. 

“Daar zie ik Stoov echt als een goed alternatief. Een terrasverwarmer kost zo’n duizend euro aan stroom of gas per jaar. Onze kussens verbruiken twee euro aan stroom per stuk. Met Stoov besparen klanten dertig tot tachtig procent op hun energiekosten. En dat leidt ook direct tot een vermindering van de CO2-uitstoot.”

Financiering 

Met financiering van het Energiefonds Utrecht, dat duurzame bedrijven helpt op te starten, kon Van Leijsen zijn warmtekussen verder ontwikkelen. In navolging van de verwarmde zitkussens introduceerde Stoov vorig jaar een verwarmde deken met zit- en rugverwarming en dit najaar volgden verwarmde sierkussens. 

Van B2B naar B2C

Inmiddels liggen de Stoov-warmtekussen op vele Nederlandse terrassen, boten, kantoren, tuinen, huizen en zelfs in een aantal kerken. Maar er ook het buitenland wordt nu veroverd. Van Leijsen: “Ze vinden redelijk aftrek in de horeca in Nederland en Duitsland. Maar de horeca is nogal conservatief. Daarom focussen we ons nu op de particuliere markt met het horecaterras als ambassadeur voor onze warmtekussens. Want wat is een betere plek om onze producten uit te proberen dan op een horecaterras? Met nieuwe energiewetgeving en energiebelastingen zijn de vooruitstrevende horeca-ondernemers toch wel op zoek naar een alternatieve manier om hun gasten en warm welkom te bieden. Bovendien laat je als ondernemer zien dat je duurzaam bezig bent, iets wat de gasten ook steeds belangrijker vinden.” 

Groei over de grens

Van Leijsen wil graag de komende jaren internationaal verder groeien, voornamelijk via e-commerce. Daarbij voorziet hij een drietrapsraket: de markt opgaan in nieuwe landen, groeifinanciering ophalen en de supplychain verder opschalen. En inmiddels lopen de aanvragen en verzoeken binnen op het kantoor in Bilthoven. “We werken samen met één van de grootste kantoormeubelproducenten van Europa en met een grote fabrikant van stadionstoelen. Er komen ook samenwerkingsverzoeken binnen vanuit de verwarmingsindustrie. We lopen er wel tegenaan dat er bedrijven komen die onze producten gaan namaken. Tja, dan zullen we toch wel iets goeds doen.”