Wat: Recyclebare festivaltent
Sinds: 2015
Omzet 2016: 250.000
Medewerkers: 3
Waar: Amsterdam
Website: kartent.com
Festivals zijn na afloop te vaak een kerkhof vol afgedankte nylontentjes. Dat kan duurzamer, dacht Jan Portheine, die aan TU Delft afstudeerde op een kartonnen strandhuisje. Met Wout Kommer bestelde hij een flinke partij karton en ging op festivals kartonnen tenten verkopen. Met dat businessmodel trokken ze meteen de aandacht, van festivalorganisatoren maar ook van een grote papierproducent. Inmiddels staat het record op 1000 tenten tijdens één festival en heeft de KarTent een prestigieuze Red Dot Award gescoord voor goed ontwerp.
“Zelfs al neem je je tent elke keer braaf mee na een festival, dan nog is het slecht voor het milieu. De KarTent kan lokaal geproduceerd worden, dat scheelt emmissie, en voor minder CO2. Daarnaast is het gemaakt van een natuurproduct dat volledig gerecycled kan worden.” De KarTent wordt ook nog eens kant en klaar op de festivalplek aangeboden. “Daarnaast is het de eerste bedrukbare tent die ook nog eens donker en koel blijft.” Bovendien zijn de jonge ondernemers al buiten de Europese grenzen actief. KarTent verkoopt ook kartonnen tafels en stoelen op festivals, en is aan het uitbreiden naar Australië, Zuid-Afrika en de VS.
Inmiddels heeft Timo Krenn (30) zich aangesloten bij de oprichters van KarTent. Van hun eigen leeftijd hebben de tentondernemers niet zo veel last. “Wel merk ik dat sommige bedrijven nog een beetje bang zijn om met hele grote projecten met een startup te werken. Kunnen ze wel echt leveren wat ze zeggen, hoor je ze dan denken.”