Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Leidinggeven in crisis: ‘Het was zelden zó ingrijpend manager te zijn’

Met goed weer is het makkelijk zeilen, maar wat moet je als leider doen bij het uitbreken van een wereldwijde ramp? Twee onderzoeken laten nu zien wat het betekent om leider te zijn in crisistijd.

Op donderdag zat het overgrote deel van op-kantoor-werkend Nederland nog in het bedrijfspand, de dag erop in maart zaten we ineens thuis. Houtje-touwtje werden beeldschermen en bureaustoelen thuisbezorgd om medewerkers een optimale thuiswerkervaring te geven. Het zou over een paar maanden voorbij zijn.

Bijna halverwege oktober weten we inmiddels beter. Het lijkt erop dat thuiswerken nog wel even de norm blijft. En hoewel we steeds meer gewend raken aan het zolderkamertje of de keukentafel, is er ook een steeds groter besef dat het vele thuiswerken mentaal een tol eist – voor zowel medewerker als leidinggevende.

Betrokkenheid

Die laatste heeft het zeker niet makkelijk gehad, blijkt uit twee onderzoeken van Amerikaanse bedrijven. Salesforce, dat medewerkers tot augustus 2021 thuis laat werken, vroeg 500 c-level managers uit Nederland en vier andere Europese landen naar hun ervaringen zo ver. Naast alle zakelijke componenten die veranderden, waren het vooral de resultaten voor zaken als de bedrijfscultuur en mentale gezondheid die eruit springen.

40 procent van de ondervraagden maakt zich zorgen over burn-outs bij medewerkers. Bijna de helft is bang om betrokkenheid en bedrijfscultuur te verliezen in tijden van thuiswerken. Maar liefst driekwart geeft aan het op afstand aansturen van een team als een uitdaging te zien. 

Geestelijke gezondheid leiders

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

87 procent van de 700 Europese C-level managers die LinkedIn naar hun ervaringen vroeg noemt deze crisis zelfs een van de meest uitdagende ervaringen uit hun carrière. Dat vertaalt zich naar onzekerheid over het eigen kunnen: doe ik het wel goed genoeg? Zoals Mark Rutte het omschreef aan het begin van de crisis: je maakt 100 procent van de keuzes op basis van 50 procent van de kennis. Intuïtie bleek daarin een belangrijke raadgever, maar deze crisis deed het zelfvertrouwen van de leider geen goed: tweederde van de ondervraagden in het onderzoek van LinkedIn twijfelde aan zijn of haar eigen vermogen om leiding te geven. 

Deze crisis mag een wissel hebben getrokken op de geestelijke gesteldheid van medewerkers, ook leidinggevenden hebben ermee te maken. 41 procent van de ondervraagden zegt dat leidinggeven in de pandemie een negatieve invloed had op zijn of haar geestelijke gezondheid. Gelukkig stonden het eigen netwerk, externe coaches en begeleiders klaar om de leidinggevenden van raad en steun te voorzien. Ook in het onderzoek van Salesforce spelen externen een rol, zij het voornamelijk voor ondersteuning bij het leiden van teams, behouden van motivatie van medewerkers en binnenhalen van nieuwe klanten.