Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overtuigingen kosten miljarden per jaar

De berichtgeving over de herkomst van de EHEC-bacterie maakt duidelijk zichtbaar dat overtuigingen steeds meer een prominente rol spelen. Overtuigingen zijn er in meerdere vormen en richten veel schade aan.

Een vorm van een overtuiging is de stelling. Het is de komkommer, de tomaat, sla en als laatste taugeh. Deze stellingen, zetten aan tot een reactie, omdat ze als waar en zeker worden ontvangen. Een schadepost van miljoenen voor de Nederlandse tuinder.

Overtuigingen overschreeuwen inschattingen

Een andere vorm van een overtuiging is de toekomstgerichte overtuiging, die steeds meer opkomen. Griekenland betaalt wel, Griekenland betaalt nooit. Twee meningen die lijnrecht tegenover elkaar staan. Een deel van de mensen deelt de eerste mening, een ander deel de tweede. De discussies gaan daar ook over, met van beide kanten de onderbouwing. Beide kampen zijn overtuigd van hun waarheid. Het kan niet anders dan.

De Amerikaanse econoom Greenspan was ervan overtuigd dat zijn model van zelfregulering goed was. Later bekende hij dat hij zich had vergist. Vervolgens werd hij door velen beschuldigd als de veroorzaker van de kredietcrisis. De Goeroe, gevolgd door velen, was van zijn voetstuk gevallen. Het was de schuld van de Goeroe. Of was het de schuld van de overtuiging?

Wat is een overtuiging?

Van Dale omschrijft overtuigingen als: sterk gevoel van de waarheid of valsheid van een zaak. Daar begint het al. Een sterk gevoel, maar van wie? Wat zegt een sterk gevoel? Zet je daar het ‘zeker weten’ van een overtuiging tegenover, dan wordt die ineens heel anders. Natuurlijk heeft iemand ervaringen, inzichten en logica. Daarmee kunnen we inschatten. Maar niet gecorrigeerd, wordt de inschatting een overtuiging en wordt gebracht en ontvangen als een feit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zeef overtuigingen uit informatie

Zeef ze uit de informatie die op je afkomt, door bij de herkenning (hé, dat is een overtuiging) jezelf af te vragen: weten ze dat? Hoe weten ze dat? Vraag aan anderen, wanneer je een overtuiging hoort uitspreken, hoe weet je dat?

De overtuiging is een virus in de communicatie. Je komt het virus overal tegen en het doet daar zijn werk. Van dat schroefje houdt nog wel, tot de crisis is voorbij. Niemand weet dat. Niemand kan dat weten, omdat het over de toekomst gaat. Overtuigingen, ze halen de alertheid weg. Je weet het immers al, waarom zou je er dan nog over nadenken. Dat gebeurt dus niet.

Hoe weet je dat?

Misschien valt het op dat mensen die een overtuiging uitspreken net iets meer bewegingen maken. Een handgebaar is zo’n aanwijzing. Dat doen ze nooit (de overtuiging) kun je dan bijvoorbeeld horen. Hoe weet je dat? Ik ken ze al zo lang (de onderbouwing). Zo wordt de inschatting een overtuiging.
 

Over de auteur: Herman Beuker heeft zich gespecialiseerd in gedachte- en motivatiemanagement. Meer informatie op www.hermanbeuker.nl.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.