Na tijden van radiostilte gaan techbedrijven weer naar de beurs. Eerst was het Demand Media, nu is het Skype dat met een initial public offering honderd miljoen dollar wil ophalen.
De populaire internettelefoonservice Skype kondigde gister aan honderd miljoen dollar op te willen halen, Demand Media liet een dag eerder weten een notering te willen. Volgens analisten behelzen de plannen van Skype – die een notering wil op Nasdaq – de grootste beursgang sinds Google. Die laatste ging in 2004 naar de beurs en haalde 1,67 miljard dollar op. Skype biedt internetgebruikers een (bijna) gratis bel- en video-conferencing dienst aan over het internet. Het van oorsprong Zweedse bedrijf, opgericht in 2003 door Niklas Zennstrom en Janus Friis, maakte een onstuimige groei door. In de prospectus van het in Luxemburg gevestigde bedrijf valt te lezen dat Skype 124 miljoen maandelijkse gebruikers heeft. In de eerste zes maanden van dit jaar belden zij 95 miljard minuten. De meesten deden dit overigens gratis, slechts 8,1 miljoen gebruikers betalen voor de dienst. Dat leverde de eerste helft van dit jaar een winst op van 13 miljoen dollar, bij een omzet van 406 miljoen dollar.
Skype werd in 2005 voor 2,6 miljard dollar gekocht door eBay, maar dat bedrijf heeft er nooit veel mee gekund, Vorig jaar verkocht eBay haar meederheidsbelang aan een groep investeerders voor 2,7 miljard dollar. Niklas Zennstrom en Janus Friis bezitten nog steeds 14 procent van de aandelen. De banken Goldman Sachs, JPMorgan Chase en Morgan Stanley gaan de beursgang begeleiden.
Demand Media
Een dag eerder dan Skype kondigde Demand Media aan een notering te willen. Het bedrijf, opgericht door Richard Rosenblatt, de man die MySpace ooit voor 580 miljoen dollar wist te verkopen aan News Corp, beheert een groot netwerk van portaalsites. De uitgever genereert kopij met freelancers nadat gekeken is welke onderwerpen in zoekmachines het meeste worden bezocht. Juist die onderwerpen worden, afhankelijk van de prijs die een adverteerder betaalt voor het onderwerp, uitgewerkt en online geplaatst.
Uit de aanvraag blijkt dat een groot deel van de omzet uit de cost per click performance based advetrtenties komt van Google. In 2009 kwam 18 procent van de totale omzet uit reclameregelingen met Google. De eerste helft van dit jaar was dat zelfs 26 procent. Meer dan een kwart van de totale omzet kwam het afgelopen half jaar bij Google Ads vandaan. Demand Media heeft met het huidige verdienmodel niet eerder winst gemaakt. Vorig jaar verloor de online uitgever 22 miljoen dollar en in de eerste helft van dit jaar noteerde het bedrijf een verlies van 6 miljoen dollar bij een omzet van 114 miljoen.
Rendabele content
Demand Media haalde sinds de oprichting in 2006 in vier financieringsrondes 355 miljoen dollar aan werkkapitaal op bij investeerders. De oprichter zei vorig jaar nog in een interview dat hij alle content wil publiceren die rendabel is. Kleine onderwerpen die weinig lezers trekken vallen buiten de boot. Een beursgang zou het bedrijf nog sneller kunnen laten groeien.