Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Relatiemakelaar’ Sabine Stuiver

Na lang zoeken vond Sabine Stuiver haar bestemming als eigenaar/directeur van Just-2-Match, dat drukbezette singles met elkaar in contact brengt. Hoe ze dat doet? “Ik wil het gevoel krijgen dat mijn consultants er met hun hart bij zijn.”

Just-2-Match noemt zichzelf een 'persoonlijke introductieservice voor drukbezette singles'. Hebben die daar behoefte aan, dan?
“Kijk maar om je heen naar al die hoogopgeleide dertigers, veertigers, vijftigers. Ze hebben een behoorlijke levensstandaard, zijn kritisch, stellen hoge eisen aan zichzelf en aan anderen. Ze zijn allemaal druk in de weer met hun loopbaan of hun eigen bedrijf, ieder op zijn eilandje. Er blijft maar weinig tijd over om andere singles te ontmoeten die openstaan voor een nieuwe relatie. Dan is het maar wat prettig als je een professional kunt inhuren die voor jou een voorselectie maakt van mensen die jij wel eens heel leuk zou kunnen vinden.”

Hoor jij zelf tot die doelgroep?
“Niet meer. Ik heb het geluk gehad een paar maanden geleden tijdens een televisieopname een hele leuke vent ontmoet te hebben. Daar is iets moois uit aan het groeien. Maar ik weet er alles van hoe het is om de hele dag hard te werken en 's avonds in een leeg huis te komen.”

Ik neem niet aan dat je er als klein meisje al van droomde ooit zo'n bureau te runnen. Wat is daar aan voorafgegaan?
“Dat kleine meisje is heel lang op zoek geweest. Ik wilde graag dat ene vinden dat bij mij hoorde, maar op de een of andere manier lukte dat steeds maar niet. Ik kon goed leren, maar ik had ook een heleboel andere interesses. Mijn grote passie was ballet. Ik werd aangenomen op de balletacademie van Scapino, maar na een tijdje wilde mijn lichaam niet meer. Achteraf was dat niet eens zo'n ramp: om op dat niveau te dansen moet je over tunnel vision beschikken en dat had ik niet. Ik heb nog een jaar rechten gestudeerd aan de VU, maar dat was het ook niet. Toen ben ik een heel andere kant opgegaan. Verliefd geworden op een Engelse jongen, achter hem aan naar Londen, een maandje op straat geleefd, twee jaar in de financiële wereld gewerkt, vier jaar bij de Boston Consulting Group…”

Op straat geleefd, hoorde ik dat goed?
“Ja. Dat vriendje bleek niet te deugen. We woonden samen met nog een paar mensen in een groot huis. Zonder dat wij het wisten, heeft hij iemand een kunstje geflikt en is hij in de problemen geraakt. Terwijl we met z'n tweeën op vakantie waren naar Griekenland – van mijn spaarcenten natuurlijk – heeft die persoon het hele huis leeg laten halen. Kwamen we terug, was alles weg. Ik had alleen mijn rugzak nog met een T-shirtje en een korte broek. Ik ben nog nooit zo eenzaam geweest. We sliepen onder Waterloo Bridge en we aten in de gaarkeuken. Zo dun is het lijntje…”

Hoe ben je daar weer uitgekomen?
“Uiteindelijk heb ik wat geld kunnen lenen van een familielid. Genoeg om voor een paar weken een kamer te huren en om een jurk en een paar schoenen te kopen. Daarmee ben ik gaan solliciteren. Bij Mitsubishi Finance zagen ze wel wat in me, vooral omdat ik mijn talen sprak. Ik kon er terecht als eurobond dealer. Het werk op zich was wel spannend, maar het klikte totaal niet tussen mij en al die Japanse mannen. Stond ik daar tien minuten naast een collega zonder dat hij notitie van me nam. Bij de Boston Consulting Group voelde ik me al een stuk beter thuis, maar zonder MBA had ik daar weinig toekomstperspectief. Toen ben ik teruggegaan naar Nederland. Eerst twee jaar freelance gewerkt als project manager, toen als management assistant bij Endemol. Ik voelde me daar niet gewaardeerd en toen ik me ook nog eens steeds minder kon vinden in het beleid, was het vlug afgelopen. John de Mol is er de man niet naar om feedback op prijs te stellen.
“Dat was het moment waarop ik een telefoontje kreeg van mijn oud-collega Arlette van der Meulen. Die was in Amsterdam bezig een dating service op te zetten. Zij heeft me daarbij betrokken, en dat was het helemaal. Toen ik twee jaar geleden de kans kreeg om de zaak van haar over te nemen, heb ik die met beide handen gegrepen.”

Wat heb je met dating, dat je het daar zo geweldig vond?
“Het is ontzettend leuk om je leven te delen met iemand. Misschien zijn er mensen die daar buiten kunnen, maar ik niet. In het begin bij Just-2-Match was ik consultant en deed ik intakegesprekken. Mensen zitten tegenover je in dat kleine kamertje, je zorgt dat je het ijs breekt, en ze vertellen je hun hele leven. Mooie verhalen, verdrietige verhalen. Vaak lukt het om iets voor ze te betekenen, een enkele keer niet. Er komen in elk geval erg leuke vriendschappen uit voort en daar ontstaan weer geregeld mooie relaties uit. Daar doe ik het voor.”

Wel fijn dat je daar ook nog eens geld aan kunt verdienen.
“Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen ervoor betalen. En dan zijn we nog niet duur ook, zeker niet als je ons naast andere bureaus legt met een even intensieve manier van werken. Ik weet wat er te koop is op dit gebied. We werken met enorm veel integriteit, alle dertig.”

Hoe kun je dat weten, dat je medewerkers integer zijn?
“Doordat ik zie hoe betrokken iedereen is en hoe hard iedereen werkt. Je hoort voortdurend: 'Hoe gaat het met die en die, hoe is die afspraak gegaan?' Klanten voelen dat als ze bij ons binnenkomen, als ze ons bellen. Als we mensen aannemen, selecteren we heel erg op motivatie. Ik heb niks aan sollicitanten die zeggen: 'Ik koppel altijd al mensen'. Daar gaat het niet om.”

Waar gaat het dan wel om?
“Dit werk kun je alleen maar goed doen als je er een flink stuk ethiek onder legt. Je moet heel zorgvuldig met mensen omgaan, geen valse verwachtingen wekken, en altijd proberen meer te doen dan je hebt beloofd. En vervolgens heb je ook wat nuchtere zakelijkheid nodig om er een boterham aan over te houden. Dat is de insteek, zo wil ik zakendoen.”

Leeft dat ook op die manier bij je medewerkers?
“Reken maar. Als ik met nieuwe consultants praat, wil ik het gevoel krijgen dat ze er met hun hart bij zijn. In de meeste bedrijven heb je een paar fantastische mensen en kan de rest goed genoeg meekomen. Bij ons zijn het allemaal toppertjes, met stuk voor stuk hun ego's en hun meningen. En ik moet ze happy zien te houden. 'Als je het ergens niet mee eens bent, zeg het me'. Negen van de tien keer komen we er samen uit. Lukt dat niet en vinden we dat een probleem, dan moeten onze wegen zich scheiden. Ik kan er niet tegen als dingen onderhuids blijven. Zeuren en zaniken, daar wordt iedereen alleen maar heel erg moe van.”

Dat is hoe jij jezelf ziet. Weet je ook hoe anderen jou zien?
“Ik heb vorig jaar voor het eerst een enquête gehouden, volledig anoniem. Iedereen mocht over iedereen zeggen wat hij van hem of haar vond. Over de baas hebben ze natuurlijk allemaal een mening, maar in grote lijnen klopten die beelden wel met elkaar. Wat ik wil uitstralen komt blijkbaar over. Iets wat een aantal keren terugkwam, was dat ik altijd zo druk in de weer ben, op het gestreste af. Goed om te weten, daar moet ik dus wat aan doen. Van andere punten denk ik: neem me maar zoals ik ben.”

Wat neem je wel van ze aan en wat niet?
“Iedereen praat vanuit zijn eigen kader. De een zijn taak ligt in de marketing, de ander is consultant. Als die twee naar hetzelfde kijken, zien ze twee verschillende dingen. Ik heb met meerdere perspectieven te maken en moet de dingen tegen elkaar afwegen. Als een consultant iets over de intake te melden heeft, telt dat zwaarder dan wanneer iemand van de administratie daar wat van vindt.”

Maar als het over jouw stijl van leidinggeven gaat, legt wel iedere mening even veel gewicht in de schaal.
“Iedereen mag zijn mening geven, maar dat wil nog niet zeggen dat ik daar altijd wat mee moet of kan. Er was iemand bij die schreef op dat ik te veel directeurtje liep te spelen. Ik heb terdege stilgestaan bij die opmerking en ik ben tot de slotsom gekomen dat ik er niks mee hoef. Kijk: leidinggeven heb ik geleerd door naar mensen te kijken toen ik zelf werknemer was. Ik doe veel op mijn gevoel. En vanuit dat gevoel zeg ik in dit geval: 'Sorry, zo ben ik nou eenmaal'. Als iemand dat niet kan accepteren, heeft hij pech gehad. Laten we wel zijn, ik leid dit bedrijf omdat ik dat wil. Het moet wel leuk blijven.”

Hoe zit jullie proces nou eigenlijk in elkaar?
“Het begint allemaal bij de marketing. We moeten mensen over de drempel zien te krijgen. Daar besteden we een derde van onze omzet aan. De helft van dat budget gaat op aan direct mail, de andere helft aan commercials op radio en televisie. Daarnaast komen er steeds meer mensen die over ons gehoord of gelezen hebben en die bijvoorbeeld via onze website www.just-2-match.com contact met ons opnemen. Als iemand aangeeft daarvoor open te staan, belt een van onze marketingmedewerkers terug. Die neemt de voornaamste gegevens op en dan nodigen we zo iemand uit om een keer langs te komen, op ons kantoor in Amsterdam. Onze consultants zien iedereen. Dat is van beide kanten nog volstrekt vrijblijvend. We lopen samen een lijst af van wel tachtig punten: opleiding, karakter, vrijetijdsbesteding, politieke voorkeur, kinderwens of niet, roken of niet, noem maar op. In het gesprek stellen we vast of iemands verwachtingen realistisch zijn en of wij hem of haar iets te bieden hebben. We hebben meerdere programma's die qua lengte en kosten verschillen en waarbij we meer of minder matches per jaar garanderen. Bij een single vrouw van 35 met een hogere opleiding die er een beetje leuk uitziet en geen al te buitenissige voorkeuren heeft, gaat het hard. Een man van 42 met vier kinderen thuis en een EQ van nul moet zijn verwachtingen lager stellen.”

Als je mensen duidelijk hebt gemaakt wat ze mogen verwachten, hoe gaat het dan verder?
“Zodra iemand lid is geworden, gaat een van onze acht matchers proberen daar iemand bij te vinden. Lijkt het te kloppen, dan krijgen ze alle twee een brief thuis met heel summiere informatie en een telefoonnummer. Dan kunnen ze elkaar bellen en als het klikt een afspraak maken. Daar gaan wij verder niet tussen zitten. Als iemand suggesties wil voor een ontmoeting, dan hebben we die wel. We zeggen altijd: 'Ga niet meteen ergens chic dineren, begin liever met een keertje samen lunchen'. Dan ben je indien nodig na een uurtje weer weg zonder dat iemand gezichtsverlies lijdt. Zes weken na de eerste ontmoeting vullen ze onafhankelijk van elkaar een feedbackformulier voor ons in. Aan de hand daarvan kunnen we indien nodig het zoekprofiel aanscherpen. Hoe specifieker, hoe meer we voor iemand kunnen doen.”

Je verdient dus geld doordat mensen zich tegen betaling voor een bepaalde periode bij jullie inschrijven, en je maakt kosten voor marketing en voor het tot stand brengen van matches. De kunst is dus om de kansen goed in te schatten en een reëel aanbod te doen.
“Klopt. Daarom hebben we zo'n zware intake, daarom checken de consultants aan het eind van het eerste gesprek even bij hun manager welk aanbod we iemand kunnen doen, daarom bespreken we elke maand in het managementteam de samenstelling van het bestand, en daarom willen we een aantal weken na iedere introductie die feedback hebben.”

Hoe zit het eigenlijk met managers en dating?
“Hoe hoger de functie, hoe gecompliceerder. We hebben drieduizend leden en daar zitten veel managers en ondernemers bij, zowel mannen als vrouwen. Hoogopgeleid, indrukwekkende werkervaring, ondernemende types die veel van de wereld hebben gezien. Ze zoeken iemand die hen daarin begrijpt. Vaak is dat iemand die zelf ook manager of ondernemer is, maar dan loop je weer risico op belangenverstrengeling. Kijk maar naar Cor Boonstra en Sylvia Tóth. Bovendien verkeren veel managers door hun drukke werk niet in de omstandigheden om regelmatig informeel andere singles te ontmoeten. Ze willen ook niet de indruk wekken dat ze op zoek zijn, want daar komen alleen maar de verkeerde types op af. Als je daarin wilt bemiddelen, moet dat dus zorgvuldig, discreet, en zakelijk. Wij maken een zo scherp mogelijke voorselectie, voor romantiek moet je zelf zorgen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Sabine Stuiver

1985 – '86 Scapino Balletacademie (Amsterdam)
1987 – '88 Propedeuse Rechten, Vrije Universiteit (Amsterdam)
1988 – '90 Mitsubishi Finance, Eurobond dealer (London)
1990 – '94 Boston Consulting Group, project manager (London)
1995 – '97 Freelance project manager, o.a. Saatchi & Saatchi en BCG (o.a. Amstelveen)
1998 – '99 Endemol International Distribution, management assistant (Hilversum)

1999 – Just-2-Match, eerst consultant en manager, sinds 2000 eigenaar/directeur (Amsterdam)