Jean- François van Boxmeer staat bekend als een CEO die van aanpakken weet. ‘Eén van de grote CEO’s in de wereld’, zo noemde Michel Carvalho, echtgenoot van grootaandeelhouder Charlene Heineken, Van Boxmeer. ‘Dat is heel genereus, maar een beetje overdreven. Ik doe mijn baan, zonder poeha’, reageerde Van Boxmeer in De Tijd.
Heineken
De Belgische Jean-François van Boxmeer lijkt een manager van de oude stempel, hij werkt al zijn hele carrière voor Heineken. Als hij in 1984 als econoom afstudeert aan de Universiteit van Notre-Dame in Namen, start hij direct als trainee bij Heineken. Vervolgens zit hij in verschillende functies regelmatig voor langere tijd in het buitenland, onder meer in Polen, Italië, Congo en Rwanda.
In 2001 treedt Van Boxmeer toe tot de raad van bestuur. Vier jaar later wordt hij, op jonge leeftijd en onverwachts, benoemd als CEO van Heineken. In de periode hapert de omzetgroei en daalt de winst, aan Van Boxmeer de taak om het tij te keren. Met succes, al snel schieten de verkoopcijfers van de bierbrouwer weer omhoog. In 2016 tekent de Belg voor een nieuwe periode van vier jaar als topman van het bedrijf. In dat jaar verdient Van Boxmeer 11,6 miljoen euro, dat is 324 keer zoveel als de gemiddelde Heineken-werknemer. Daarmee is hij één van de best betaalde CEO’s van ons land.
Bierbrouwen
Voor zijn vrienden is het even wennen, dat hij een grote Nederlandse bierbrouwer runt. ‘Werk jij nog steeds bij dat verkeerde bier?! Wordt me vaak plagerig gevraagd. Als antwoord zet ik dan drie glazen bier op tafel: twee van hetzelfde merk, één afwijkende. Mijn vrienden weten nauwelijks het onderscheid te maken. En als ik ze vraag het lekkerste bier te kiezen, wijzen ze telkens Heineken aan. Einde discussie’, vertelde hij in De Standaard.
Van Boxmeer zou zelf ook nog wel eens willen brouwen. ‘Ik ben ooit op de brouwerij in Den Bosch als management trainee begonnen. Maar ik denk dat ze me daar nu niet meer willen hebben. In ben nog van voor de automatisering’, zei de topman eens.
Automatisering
Automatisering en technologie bieden volgens Van Boxmeer ‘ongekende mogelijkheden’. ‘Technologie heeft een Januskop’, zei hij op het 48e World Economic Forum in Davos. ‘Aan de ene kant zorgt het voor destructie van banen en industrieën. Aan de andere kant biedt technologie ongekende mogelijkheden, in het medische domein, in de voedselproductie. Het vergroot de vaardigheden van de mensen enorm. Dat wil je niet belemmeren. Alleen gaat de disruptie met zo’n vaart dat het de vraag is of alle mensen het wel kunnen bijbenen. Vooral in ons deel van de wereld daalt door de vergrijzing het aanpassingsvermogen. Dat ligt heel anders in China en India, en dat merk je daar’.
Groei Azië
In 2012 werd Jean-François van Boxmeer uitgeroepen tot topman van het jaar. Hij kreeg volgens beleggers eindelijk de poort naar Azië open. Vrijdag maakte Heineken de miljardendeal met China Resources Beer Holdings bekend. Met de transactie, waarmee € 2,7 miljard gemoeid is, hoopt de Nederlandse brouwer meer toegang tot de Chinese markt te krijgen. Ook gaat Heineken het populaire Snow Beer buiten de Chinese landsgrenzen verkopen.