Nederlandse organisaties blijven achter bij het ontwikkelen van een inspirerende visie en in het doorvoeren ervan. Dit kan op termijn tot enorme waardevernietiging leiden.
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau &samhoud naar organisatievisies in China, Duitsland, India, Maleisië, Nederland, Spanje en de Verenigde Staten. 3.000 (top)managers uit deze landen gaven aan hoe het gesteld is met de visie binnen hun organisatie.
In Nederland blijkt het gedachtengoed minder onderscheidend en geloofwaardig dan in de andere landen. Tweederde van de managers in ons land vindt de visie binnen zijn bedrijf niet inspirerend. Bovendien wordt in Nederland de toekomstblik het minst gebruikt om veranderingen in de organisatie door te voeren.
Geen stap extra
Een visie bestaat volgens &samhoud uit 4 elementen:
Hoger doel: waarom bestaan we
Gewaagd doel: waar gaan we voor
Kernwaarden: waar staan we voor
Kernkwaliteiten: waarin blink je uitNederlandse managers verzuimen vooral om antwoord te geven op de vraag: waarom bestaan wij? Gevolg van dit gebrek aan zingeving is dat managers zich minder aangespoord voelen extra inspanningen te leveren naar aanleiding van de organisatievisie. 40 procent is hierdoor niet bereid een stap extra te zetten.
In andere landen is de motivatie groter en geldt dit voor 20 procent.
Waarom een visie sneuvelt
Hoe het komt dat het in Nederland zo slecht gesteld is met de toekomstblik van ondernemingen? Volgens &samhoud is het grootste knelpunt dat managers te vaak wisselen van functie en gedachtengoed. Daar komt bij dat Nederlandse managers hun eigen ego vaak vooropstellen, en niet de bedrijfsidentiteit.
Top 5 van missers:
- Gebrek aan voorbeeldgedrag in de top
- Snelle wisselingen in de top
- Visie wordt niet goed gecommuniceerd
- Visie wordt niet consistent doorgevoerd
- Visies zijn niet uitgebalanceerd
Zorgelijk
Salem Samhoud, oprichter van &samhoud noemt de ontwikkeling zorgelijk. "Nederland heeft een stabiele economie, maar als je de vergelijking maakt met landen in Azië, dan zijn we hard bezig terrein te verliezen. Visiegedreven organisaties presteren nou eenmaal beter."
Uit het onderzoek blijkt dat het hebben van een goede visie in 85 procent van de gevallen heeft geleid tot omzet- en winstgroei. 87 procent van de managers stelt dat het gedachtengoed tot meer klanttevredenheid leidt. Bovendien leidt de visie tot meer betrokken medewerkers.
Azië meest visionair
In Azië worden organisatievisies wel volledig omarmd. Bedrijven nemen hun gedachtengoed veel serieuzer en gebruiken het meer als kompas en richtlijn. De visie is veel meer verweven met de dagelijkse praktijk en is gediciplineerd doorgevoerd in werving en selectie, beloning, positionering en strategische doelen.
En met resultaat. Managers in groeilanden stellen dat een visiegedreven bedrijfsvoering zijn vruchten afwerpt en leidt tot duidelijker doelen, groeiende creativiteit, klanttevredenheid en een grotere focus op prestaties.