Waar ligt Neerlands toekomst? In het buitenland. En wie gaan dat voor ons doen? De jeugd, onder bezielende leiding van de jongere managers. Belangrijkste wapen? De internationale oriëntatie van Nederland wordt door maar liefst 95 procent van de managers als een kracht gekwalificeerd..
Met die internationale ambities is het dus maar goed dat de Nederlandse manager, naar eigen zeggen, excelleert in handelsgeest, kansen zien en ‘ondernemen'. Niet de minste sleutelvaardigheden waarin wij onszelf beter vinden dan de rest. En onze volksaard herbergt nog meer krachtige eigenschappen. Voor alles zijn we direct. Niet alleen in onze eigen ogen, maar ook die van onze buitenlandse collega's. Bijna driekwart hoort regelmatig in alle talen dat Nederlanders ‘zo direct' zijn.
"Directheid is absoluut een kwaliteit van de Nederlanders", onderschrijft Françoise Clijsen een belangrijke uitkomst van het onderzoek. Clijsen doceert intercultureel en internationaal management in Frankrijk, Duitsland en Nederland. En ze bereidt als trainer/consultant van het KIT (Koninklijk Instituut van de Tropen) Nederlandse expats voor op hun avonturen in den vreemde. "Die directheid wordt ook in het buitenland als een kracht erkend." En "Nederlanders mogen wel wat trotser zijn hun prestaties. Er is veel misplaatste bescheidenheid."
Dat we daadkrachtig zijn, wordt ook in het buitenland onderschreven. Maar er zitten ook haken en ogen aan. "Waar Nederlanders wel problemen mee hebben is om hun directheid functioneel in te zetten." Dat kan beter, vindt Clijsen. De achilleshiel van de Nederlandse manager is het gebrek aan geduld. Zelf vinden we het geen sterk punt, en de buitenlandse feedback is daarmee in lijn. "Terwijl als Nederlandse managers beter de tijd zouden nemen om eerst de relatie aan te gaan, en dan pas dan ter zake zouden komen, hun effectiviteit nog veel groter zou zijn." Een oefening in geduld als leermoment.
Geouwehoer
Het is de jeugd die het moet doen. Opvallend in de uitkomsten is dat managers jonger dan veertig aanzienlijk vaker in een internationale context werken dan hun meer seniore collega's De jonkies zijn klaar met de typisch Nederlandse overlegcultuur. Bijna tweederde van hen vindt dat eindeloos geouwehoer een zwakte, terwijl onder 40-plussers bijna de helft het vooraf overeenstemming bereiken door overleg een Nederlandse kracht vindt. Hier tekent zich een duidelijke scheiding af tussen de generaties. "De jeugd heeft een bredere scoop, kan multitasken en kent minder angst voor conflicten dan de ouderen", verklaart Harry Starren, directeur van managementcentrum De Baak het verschil in attitude. De jeugd krijgt een steuntje in de rug van Clijsen.
"Nederlanders willen nog wel eens koketteren met het feit dat iedereen meepraat", vindt Clijsen. "Laat zien dat je beslissingen neemt." Anders staat het 'aarzelend' en 'onzeker'. Dat de jeugd dat beter doorheeft komt volgens haar vooral doordat zij veel internationaler zijn opgegroeid. Want hoewel het gebrek aan hiërarchisch gevoel onze directheid ten goede komt, moeten Nederlandse managers in den vreemde leren om de hiërarchie te respecteren. "En om respect te winnen. Een beetje meer gevoel voor macht, status en symboliek kan heel functioneel zijn."
Zelfvoldaan
Misschien wel cliché over Nederland is de ‘koopman dominee'. Bijna tweederde van u ervaart die combinatie als een kracht van ons land. Toch valt daar wel wat op of te dingen. "Het terechtwijzen, het corrigeren op morele gronden, dat Nederlanders nogal eens doen valt niet goed", stelt Clijsen. "Pas op met een teveel aan dominee. Het toont een te grote zelfvoldaanheid. " Starren herkent de afkeer van het geheven vingertje. Toch zit voor hem zelfs daar een kracht verborgen. "Als je het domineeschap vertaalt in mvo en duurzaamheid, wanneer je er lengte in je handelsrelaties mee brengt, dan word je een koopman die deugt." En dan werkt het wel, vindt ook Clijsen. "Je moet die dominee constructief aanwenden. Wanneer je het gebruikt om oplossingen te formuleren, dan is het absoluut een Nederlandse kracht."
Waarin zijn Nederlandse managers beter?
Handelsgeest (48%), internationaal denken (34%) en improviseren (29%)
Nederlanders zijn ongeduldig; slechts 3 % is het wel
29% van de managers geeft over de grens hoog op over 'tolerantie'
72% hoort van buitenlandse collega's dat Nederlanders zo 'direct' zijn.
23 % hoort over onze tolerantie,
22% hoort over onze 'daadkracht'
57% vindt de Nederlandse overlegcultuur een zwakte. Maar onder de jonge managers is dat oordeel veel sterker: 68% vindt het een zwakte
95% vindt ‘De internationale oriëntatie van Nederland' een kracht
60% vindt ‘De combinatie koopman en dominee' een kracht
71% vindt de zwakke nationale identiteit een zwakte