Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager zit ‘nieuwe werken’ in de weg

Zitten al uw medewerkers op hun plek, netjes van 9 tot 5? Dan loopt uw bedrijf hopeloos achter. Een beetje vooruitstrevend bedrijf, kiest voor het ‘nieuwe werken'. "De bottleneck zit vooral in het hoofd van de manager."

Er zijn genoeg discussies gaande om af te komen van het strakke 9-tot-5-korset. We kunnen ons werk namelijk maar moeilijk combineren met zorg, staan uren te verpieteren in de file en moeten vrij nemen om naar de tandarts te gaan. De interesse voor het ‘nieuwe werken' neemt enorm toe, volgens Maarten van Noort, directeur operations van ICT-bedrijf Wortell, dat bedrijven helpt met het invoeren van het ‘nieuwe werken'. Een beetje vooruitstrevend bedrijf kan niet achterblijven.

Schijncomfort
Er zijn twee dingen nodig: de juiste ICT-oplossing en een andere managementmentaliteit. Het geeft veel managers nog een fijn gevoel, als al ‘hun' medewerkers netjes achter hun pc'tje zitten te typen. "Dat is schijncomfort. Er bestaan zelfs boeken over hoe je moet doen alsof je acht uur lang heel hard werkt", zegt Van Noort. Het gaat om een cultuuromslag van input naar output. Neem het simpele voorbeeld van twee medewerkers die hetzelfde werk doen. "De een heeft duidelijk meer talent en doet het werk in 30 uur. Terwijl een ander daarvoor 60 uur bloed, zweet en tranen nodig heeft. Die laatste krijgt nu vaak een schouderklopje en zijn overuren uitbetaald. Maar dan ben je precies de verkeerde aan het belonen."

Loslaten
Resultaat, daar gaat het om en daar moet de medewerker op afgerekend worden. "De bottleneck zit vooral in het hoofd van de manager." Dat weet Van Noort – ook manager – uit eigen ervaring. "Ik stond zelf ook even raar te kijken toen een van mijn medewerkers op een mooie dag om 14 uur zei dat hij naar het strand ging." Toch moet het kunnen, vindt hij. "Je moet dat gevoel van controle los durven laten. Managers zijn bang dat ze het niet zien als iemand de kantjes ervan afloopt. Dat is niet waar: het wordt juist zichtbaarder. Want iemand die de kantjes ervan afloopt, kan geen resultaat laten zien." Prestatiegerichte, jonge talenten voelen zich in zo'n organisatie thuis en die kunt u goed gebruiken.

Workflow
Naast de omslag in de hoofden van managers, moeten ICT-systemen het praktisch mogelijk maken. "Je hebt twee systemen nodig", schetst hij. In de eerste plaats een goed informatiesysteem, zoals Microsoft SharePoint. "Daar komt letterlijk alles samen: alle informatie, overzichten, rapportages, de hele workflow." Daar kunt u net als Wortell zelfs uw fysieke post binnen laten komen, nadat deze gescand is. Zodat je ook daarvoor niet meer naar kantoor hoeft te komen.

Platform
Ten tweede heeft u een goed communicatiesysteem nodig. "Waarmee je met één druk op de knop kan samenwerken, vanuit huis of het strand. Bij Unified Communications verloopt alle communicatie over één platform en niet zoals momenteel gebruikelijk over zeven verschillende platformen." Vaste en mobiele telefoon, sms, e-mail, fax; alles is aan elkaar gekoppeld. Daarin worden nog onderscheiden: 'instant' communicatie (die direct plaatsvindt, denk aan: chat, telefoon en videochat) en 'non-instant' communicatie (waarbij berichten worden opgeslagen, denk aan: e-mail, voicemail).

Prestatiegericht
Dat kost ons zeker eerst een forse investering? "Nee, want bijna elke organisatie heeft de middelen al in huis", stelt Van Noort. Een goede ICT-infrastructuur bijvoorbeeld. "Negen van de tien bedrijven heeft al een overeenkomst met Microsoft en kan de software zo gebruiken." U hoeft uw werknemers eigenlijk maar één ding te geven: een laptop. Uiteindelijk bespaart u er juist kosten mee. "Je hebt een kleiner werkoppervlak met minder werkplekken nodig en je bespaart op reiskosten", begint Van Noort. "Je bindt mensen aan je die prestatiegericht werken en dat is goed voor je organisatie."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verder lezen? Klik hier door naar het artikel 'Interpolis: geschiedenis van het nieuwe werken'.