Het is niet langer mogelijk te zeggen dat een product in één enkel land gemaakt is. Volgens Thomas Friedman is dit oud denken.
De journalist en globaliseringsgoeroe lanceerde daarom dit weekend 'Made in the World' als het nieuwe label. Bedrijven halen ideeën, kennis en onderdelen overal vandaan. Tegelijkertijd kunnen producten en diensten ook overal aan de man worden gebracht.
Outsourcing is achterhaald
Volgens Friedman is het concept outsourcing voor veel bedrijven dan ook achterhaald. “Er is geen ‘out’ en ‘in’ meer. In bedrijven worden producten en diensten bedacht, ontworpen, gemarket en gebouwd in wereldwijde supply chains die zoeken naar het beste talent tegen de laagste kosten, waar die ook zijn.”
GOEROE VAN DE WEEK
Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.
Deze editie: Thomas Friedman
Enkele jaren geleden lieten economen van de University of California al zien hoe complex de wereldwijde supply chain in elkaar zit. Ze ontrafelden het productieproces van een iPod en constateerden dat de meeste waarde wordt toegevoegd door de producenten van hoogwaardige onderdelen, waaronder het beeldscherm en de harde schijf. Deze zitten in Japan. De uiteindelijke assemblage van de apparaten in China, daarmee het productieland, voegt slechts enkele dollars in waarde toe.
Globalisering is Friedman's stokpaard
Het label ‘Made in the World’ past in Friedman’s ideeën over globalisering, zijn stokpaardje. Hij brak in 2006 met zijn boek 'The World is Flat' door bij het grote publiek. De centrale stelling: begin deze eeuw heeft zich min of meer ongemerkt een revolutie voltrokken in het bedrijfsleven. De nieuwe communicatietechnologie maakt het mogelijk grote hoeveelheden werk aan de andere kant van de wereld te verrichten waar veel hoogopgeleide, goedkope arbeidskrachten zitten.
Voor het individu betekent de geglobaliseerde wereld volgens Friedman dat iemand uniek moet zijn, iets extra’s moet kunnen of met zich meebrengen, en anders buitenspel komt te staan. Daarmee zit Friedman in hetzelfde straatje als marketinggoeroe Seth Godin. Deze stelde onlangs dat de gemiddelde werknemer moet vrezen voor zijn baan omdat er altijd ergens ter wereld iemand zal zijn die hetzelfde werk tegen lagere kosten kan doen.
Dat de globalisering en de zoektocht naar 'het beste talent tegen de laagste kosten' nogal eens leidt tot schrikbarende uitkomsten is ook bekend. De arbeidsomstandigheden in China waar alle grote elektronicaconcerns hun apparaten in elkaar laten schroeven zijn niet te vergelijken met wat in westerse landen altijd de norm is geweest. In dit licht klinkt het op het eerste gezicht zo sympathieke 'Made in the World' een stuk minder vriendelijk.