Bedrijven kunnen vanaf 1 januari niet langer elektronisch zakendoen met de overheid via DigiD. In plaats daarvan komt eHerkenning. Hoe het werkt? MT zocht het voor u uit.
Gratis en makkelijk in het gebruik. Je gaat je afvragen waarom ze in Den Haag hebben besloten om DigiD van het bedrijfsleven af te nemen. Met deze digitale identiteit kunnen bedrijven via internet onder meer bouwvergunningen, sloopregelingen en subsidies aanvragen. Daarnaast kan bijvoorbeeld een zieke werknemer worden aangemeld. Zaken die het nieuwe eHerkenning ook kan.
Betrouwbaarheidsniveaus
Groot verschil is echter de veiligheid van zakendoen. De nieuwe dienst werkt met vier zogeheten betrouwbaarheidsniveaus. Zo is voor het aanvragen van een sloopregeling bijvoorbeeld een minder streng veiligheidsniveau vereist dan voor het aanpassen van gegevens in het handelsregister. DigiD is te vergelijken met betrouwbaarheidsniveau 1. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) laat weten dat het aan overheidsinstanties zelf is om te bepalen welk niveau er aan een dienst wordt gekoppeld. DigiD voor particulieren blijft overigens gewoon bestaan. Met deze digitale code kunnen huishoudens onder meer zaken regelen met de belastingdienst en gemeenten.
Aanbieders van eHerkenning
Nóg een significant verschil. Waar DigiD gratis was, moeten bedrijven voor eHerkenning gaan betalen. Hoeveel precies hangt af van het betrouwbaarheidsniveau van de dienst en de aanbieder. Juist, aanbieder. Het ministerie van EL&I heeft de nieuwe dienst namelijk uitbesteed aan marktpartijen. “Vanwege een optimale kwaliteit- en prijsverhouding”, zo laat een woordvoerder weten. “Elke erkende aanbieder is erbij gebaat om zijn middelen en diensten zo goed mogelijk aan te bieden, om op die manier potentiële gebruikers aan te spreken.”
Beheerstichting
Aanbieders zijn onder meer Getronics, CreAim en Quovadis. Partijen die elk een ander aanbod van herkenningsmiddelen bieden. Ook verschillen de kosten en dienstverlening onderling. Om ervoor te zorgen dat de vertrouwelijks gegevens niet worden misbruikt, heeft het ministerie een beheerstichting in het leven geroepen die gaat toezien op het naleven van de regels. “Om als erkend aanbieder deel te kunnen nemen aan het netwerk eHerkenning dien je als deelnemende marktpartij het Afsprakenstelsel eHerkenning na te komen. Privacy krijgt hierin bijzonder veel aandacht”, aldus een woordvoerder.
Meer informatie
- Overstappen op eHerkenning gaat via overstappen.eherkenning.nl
- Een lijst met erkende aanbieders van de dienst vindt u hier.
- Dit zijn de instanties waar eHerkenning al voor kan worden gebruikt.
Een origineel cadeau voor uw relaties en/of collega's?
Geef het decemberpakket van MT cadeau, 4x inspiratie voor € 10,-