Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grote ruzie bij Telegraaf om reorganisatieplan

Het rommelt bij de Telegraaf, en niet zo’n beetje ook. De redactie botst keihard met de directie en weigert een reorganisatie uit te voeren.


Wat is er aan de hand?

Telegraaf Media Groep-ceo Geert-Jan van der Snoek en grootaandeelhouder (20 procent) Dasym van investeerder Frank Botman hebben het plan opgevat om de deelredacties van de Telegraaf, te weten Privé, DFT, Vrouw, Telesport en AutoVisie te verzelfstandigen. Zij moeten een eigen gezicht krijgen: Evert Santegoeds zou bijvoorbeeld het uithangbord voor Privé kunnen zijn, suggereerde Botman eerder. De opdeling ondergraaft de positie van Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs, want de content van de deelredacties zou niet meer onder zijn verantwoordelijkheid vallen.

Wie heeft er gelijk?

De TMG-top stuit met zijn plan op groot verzet bij de redactie, want die is er dwars voor gaan liggen. Niks opdelen of afsplitsen. De redactie steunt hoofdredacteur Paradijs en weigert de plannen van de directie uit te voeren. Vooralsnog komt de beoogde verzelfstandiging van de submerken er dus niet.

Waarom komt de directie met deze omstreden plannen?

Het idee lijkt te komen van Frank Botman, de man achter investeerder Dasym. Hij wil de online activiteiten van de Telegraaf Media Groep onderbrengen in een nieuwe onderneming waarin hij zelf een meerderheidsbelang neemt. De opdeling van de redactie en het tandeloos maken van de hoofdredactie zou het voor hem makkelijker maken om de internetactiviteiten van de submerken los te weken uit de groep. De Telegraaf en hoofdredacteur Paradijs zouden zich dan alleen nog maar bezig houden met het papieren dagblad.

Moet Paradijs boeten voor zijn verzet?

Hij ligt overhoop met zijn directie, maar zijn redactie steunt hem. Dus dat is nog geen uitgemaakte zaak. Als de directie hem wilde wippen, dan is die poging in eerste instantie mislukt. Wel is uitgeefdirecteur Frank Volmer van De Telegraaf eerder al gestruikeld over het opdeelplan, dat ook hij niet zag zitten. Zijn opvolger Harry de Wit geldt als een vazal van ceo Van der Snoek en die doet vooral wat de aandeelhouders van hem verlangen.

Waarom deze dadendrang die desastreus uitpakt?

De urgentie is hoog omdat de resultaten van de Telegraaf Media Groep blijven teleurstellen. Uit de eerste-kwartaalcijfers bleek woensdag dat de advertentie-inkomsten met 15 procent zijn gedaald en de abonnementeninkomsten met 2 procent. Dat is in lijn met de neergang in eerdere kwartalen, dus Van der Snoek is er nog lang niet in geslaagd om de daling te stoppen. Van der Snoek houdt vast aan een nauwere samenwerking met Botman. ‘TMG gaat een strategisch partnership aan met Dasym’, heet het in het kwartaalbericht. Samen willen ze een fonds oprichten om nieuwe initiatieven voor digitale content en contentdistributie te stimuleren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij TMG zijn digitale initiatieven tot dusver nog niet echt succesvol gebleken, met de overname van Hyves als beste voorbeeld van hoe het niet moet. TMG nam Hyves in 2010 over toen dit sociale netwerk al op zijn retour was en moest er later tientallen miljoenen euro’s op afschrijven.

Donderdag is de aandeelhoudersvergadering van Telegraaf. Die zal ongetwijfeld geheel in het teken staan van het geruzie van deze week. Lees de reconstructie die MT onlangs maakte over de teloorgang van Telegraaf Media Groep: