Kwaliteit verkoopt zichzelf. Of toch niet? Zes manieren om te vertellen hoe goed u bent zonder op te scheppen.
Het zit in de Hollandse cultuur verankerd. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Wie vandaag de dag in het bedrijfsleven succesvol wil zijn, zal zich echter toch moeten leren verkopen. En dat kan, ook zonder dat u meteen als praatjesmaker wordt afgeschilderd. Op een degelijke en nette manier de wereld vertellen wat u allemaal in uw mars heeft, probeer het eens op deze manieren.
1. Spreken in het openbaar
Piet Hein Smit (XXS), Ben Huh (Failblog, foto rechts), Igor Kluin (Qurrent), Leen Zevenbergen (Qurius, foto links) en Philip de Roo (WNF). Een greep uit de aansprekende lijst met namen die onze collega’s van ondernemersblad Sprout op het podium wist te krijgen tijdens de Sprout Challenger Day op 18 november jongstleden in de Beurs van Berlage. Optreden als spreker tijdens events als deze is een uitstekende manier om uw expertise met een groter publiek te delen. Behoort het presenteren voor een groot publiek niet tot uw favoriete bezigheid? Kijk dan of u ergens in een panel van experts kunt plaatsnemen. De schijnwerpers zijn dan minder op u gericht.
2. Schrijf artikelen
Voor managers met enig schrijftalent loont het om hun expertise eens op papier of het scherm te zetten. Ga bijvoorbeeld bloggen, informeer naar de mogelijkheden om bij een magazine of website als columnist te fungeren of stuur op eigen initiatief opiniestukken op naar redacties. Richt u hierbij vooral op media die binnen de contouren van uw vakgebied opereren. MT.nl heeft bijvoorbeeld een online Podium.
3. Media-interviews
Is het u ook wel eens opgevallen dat nieuws- en actualiteitenrubrieken op radio en televisie vaak dezelfde mensen in de uitzending hebben? Neem een programma als De Wereld Draait Door. Gaat het over politiek? Dan zit daar Felix Rottenberg. Is er nieuws over WikiLeaks? Dan mag internetjournalist Alexander Klöpping opdraven. Hun namen staan in de digitale rolodex van de redactie. Voor u een uitdaging om daar ook een plekje te veroveren. Houd het nieuws nauwlettend in de gaten en bedenk welke meerwaarde u, op basis van uw expertise, zou hebben voor een bepaald programma. En spelen er dan actuele zaken waar u veel verstand van heeft, dan is het een zaak om brutaal de telefoon te pakken om uzelf aan de redactie voor te stellen. Mailen mag uiteraard uit. Geloof ons, is uw naam eenmaal bij de redactie bekend, dan wordt u al snel vaker uitgenodigd.
4. Gebruik tevreden klanten
U praat liever niet zelf open en hardop over de mooie producten en diensten die u levert? Maakt niet uit. Laat anderen dat dan voor u doen! En wie kunnen dat beter dan tevreden klanten? Elke keer als u een project heeft opgeleverd, vraag uw klant dan om een klein dankwoord. Een paar regels tekst is al voldoende. Plaats die op de website of in een brochure zodat ook andere mensen dat kunnen lezen.
5. Gebruik beelden
Foto’s zeggen vaak meer dan duizend woorden. Gebruik dat. Verzamel uw allerbeste werk in een foto-album, PowerPoint- of videoreportage en reserveer er een prominent plaatsje voor op de website. U kunt het verkooppraatje achterwege laten als mensen met eigen ogen kunnen aanschouwen tot wat u allemaal in staat bent.
6. Een sample
Nog een stapje verder dan het laten zien van beelden, is de beleving van het product of dienst zelf. Geef potentiële klanten iets mee voor thuis, een sample van het product zodat ze de waarde ervan zelf kunnen ervaren. De impact hiervan is vaak vele malen groter dan een advertentie of verkooppraatje. Bovendien geeft het u niet een gevoel van opscheppen.
Lees ook:
- Slim marketingtrucje van Boon Edam
- Vijf enorme marketingflaters
- Twaalf briljante straatreclames
- Help, ik wil opdrachten!
Een origineel cadeau voor uw relaties en/of collega's?
Geef het decemberpakket van MT cadeau, 4x inspiratie voor € 10,-