Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 megaorders voor Nederlandse bedrijven

Het regent in 2013 megaorders voor Nederlandse bedrijven. 10 opdrachten waardoor je positief kan zijn over de economie.

1. IHC Merwede

Uit: Sliedrecht

Wat gaan ze doen: Pijpenleggers bouwen voor de Braziliaanse olie-industrie. De zes vaartuigen van IHC Merwede worden door het Braziliaanse Petrobras ingezet voor de ontwikkeling van olievelden voor de Braziliaanse kust. Goed nieuws voor IHC, dat door deze order een jaar lang 4.000 medewerkers en toeleveranciers aan het werk kan houden, volgens bestuurslid Bram Roelse. Na een rampzalig 2012 lag IHC dit jaar sowieso al in beter vaarwater, aangezien Subsea 7 vorige maand drie geavanceerde en multifunctionele offshoresupportvaartuigen bij hen bestelde.

Wat levert het op: 1 miljard euro, naar eigen zeggen de grootste order ooit.  

2. Strukton

Uit: Utrecht

Wat gaan ze doen: In opdracht van de Arriyadh Development Authority (ADA) meebouwen aan drie van de zes lijnen van een volledig automatisch en onbemand metrosysteem door Riyadh in Saoedi-Arabië. Daarnaast verzorgt Strukton tien jaar lang het onderhoud van de metro. Het project zal in totaal vijf jaar in beslag nemen en het metrostelsel zal met zijn 176 kilometer lengte en 87 stations het grootste ter wereld worden.

Wat levert het op: 1 miljard euro, waardoor dit ook voor Strukton de grootste order uit de geschiedenis is. 

3. Boskalis

Uit: Papendrecht

Wat gaan ze doen: Waar Nederlanders goed in zijn: baggeren. Op korte termijn stuurt Boskalis namelijk een heuse jumbo sleephopperzuiger naar Zuid-Korea, naar Songdo International City om precies te zijn. In opdracht van Deaewoo E&C mag Boskalis nieuw land aanwinnen voor de stad in de Oost-Chinese Zee. De sleephopperzuiger moet in totaal 23 miljoen kubieke zand opspuiten en de verwachting is dat het project eind 2014 gereed is. Boskalis kon ook wel wat goed nieuws gebruiken nadat het bedrijf vorige maand voor de rechtbank van Mauritius moest bekennen dat het in 2006 en 2007 in totaal ruim 80.000 euro aan steekpenningen heeft betaald om baggerwerkzaamheden in Port Louis onder contract te krijgen. 

Wat levert het op: 80 miljoen euro.

4. Dutch Aero

Uit: Eindhoven

Wat gaan ze doen: Hun samenwerkingsverbanden met Airbus, Boeing en Rolls-Royce heeft Dutch Aero geen windeieren gelegd. Het bedrijf, dat is voortgekomen uit Philips Machinefabrieken, bouwt onderdelen voor vliegtuigmotoren en dat heeft hen eerder dit jaar een contract voor tien jaar opgeleverd met de Amerikaanse gigant General Electric. De onderdelen zijn bestemd voor de motoren van F16’s, maar aangezien General Electric een geheimhoudingsplicht heeft bedongen, kon algemeen directeur Ad Verbeek verder geen details prijsgeven. Het is goed nieuws voor Dutch Aero, dat in 2012 nog een megaorder misliep voor het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF, waardoor Verbeek genoodzaakt was om 11 mensen te ontslaan. Met dit contract op zak komt het Eindhovense bedrijf weer in een stijgende lijn terecht. 

Wat levert het op: 67 miljoen euro.

5. Thales Groep

Uit: Hengelo

Wat gaan ze doen: Thales Groep is een mondiale elektronicagigant uit Frankrijk die specialist is op het gebied van luchtvaart, defensie en informatietechnologie. Het bedrijf heeft vestigingen in 50 landen en de vestiging in het Overijsselse Hengelo is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van hypermoderne radar- en andere defensiesystemen. Voor de marine van Singapore mag Thales radarsystemen ontwikkelen en leveren, een deal die goedkeuring kreeg van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, aangezien ‘Singapore een belangrijke, gerespecteerde partner van Nederland en een stabiele democratie is, waar vrije en eerlijke verkiezingen plaatsvinden.’ 

Wat levert het op: 50 miljoen euro.

6. VDL Steelweld

Uit: Breda

Wat gaan ze doen: Als onderdeel van VDL Groep heeft VDL Steelweld in het tweede kwartaal van 2013 grote orders binnengesleept bij Jaguar Land Rover, Volvo en Ford. Voor Jaguar Land Rover betreft het de levering van productieautomatiseringslijnen, voor de complete body van een nieuw model. Voor Volvo wordt een productielijn voor het produceren van de complete bodemgroep en de montagelijnen voor een nieuw model gemaakt en voor Ford ook, maar dan voor een nieuw model Ford. We mogen dan geen echt Nederlands automerk meer hebben, auto’s (laten) bouwen kunnen we nog als de beste.  

Wat levert het op: 200 miljoen euro. 

7. Fokker

Uit: Papendrecht

Wat gaan ze doen: Kort gezegd: outboard flaps maken voor de Airbus A350-1000. Deze flaps vergroten het vleugeloppervlak en de kromming van de vleugel tijdens het opstijgen en landen van het toestel; niet onbelangrijk dus. De eerste leveringen van Fokker Aerostructures staan gepland voor 2015. Fokker en Airbus hebben al een langdurige samenwerking als het gaat om het paradepaardje de A350, waarvoor ze de Glare (Glass Fibre Reinforced Aluminum) romppanelen, de vleugelvoorranden van thermoplast en bekabelingsystemen leveren. Fokker maakt ook de flaps van de kleinere modellen A350-800 en A350-900. Hans Büthker, coo van Fokker Technologies, was verheugd en zei dat de deal ‘hoogwaardige werkgelegenheid voor Nederland is en tegelijkertijd een uitstekende prestatie van de Nederlandse lucht- en ruimtevaartindustrie.’ 

Wat levert het op: Fokker lijkt in dit opzicht op de Amsterdamse voetbalclub Ajax, dat ook nooit uitspraken doet over de hoogte van transfersommen. Wel zei Büthker dat de order werk oplevert voor minimaal vijftig techneuten.

8. SBM Offshore

Uit: Schiedam

Wat gaan ze doen: SBM Offshore, dienstverlener aan de olie- en gasindustrie, tekende in maart van dit jaar een contract met het Braziliaanse oliebedrijf Petrobras voor de levering van twee drijvende productie- en opslagschepen (fpso’s). Volgens bestuursvoorzitter Bruno Chabas onderstreepte dit contract hun leidende positie in het ombouwen van tankers tot fpso’s. De schepen, met een opslagcapaciteit van 1,6 miljoen vaten olie, zijn de grootste die SBM ooit heeft gebouwd. De productiecapaciteit wordt 150.000 vaten per dag. SBM legt in Brazilië een tanker neer waaraan een boei wordt vastgemaakt. Via die boei wordt olie uit de grond getrokken en in de tanker geladen. De schepen worden eind 2015 en begin 2016 opgeleverd en het contract heeft een looptijd van 20 jaar. 

Wat levert het op: 2,7 miljard euro.

9. BAM en Van Oord

Uit: Bunnik en Rotterdam

Wat gaan ze doen: Het is een kruisbestuiving die zijn vruchten afwerpt, het consortium van baggeraar Van Oord en bouwbedrijf BAM. Zo sleepten ze recentelijk een opdracht binnen om in de monding van de rivier de Mersey in Liverpool een nieuwe containerhaven te bouwen. De overslaghaven wordt geschikt gemaakt voor schepen met een laadcapaciteit tot 13.500 containers van 20 voet. Van Oord is verantwoordelijk voor de bagger- en graafwerkzaamheden, BAM ontwerpt en bouwt het kraanspoor en de kademuur van ruim 850 meter en neemt ook de overige infrastructuur voor zijn rekening. 

Wat levert het op: ruim 85 miljoen euro. Overigens bestaat de kans dat de twee bedrijven binnenkort nog eens de champagne mogen ontkurken, aangezien het FD schrijft dat het consortium is doorgedrongen tot de laatste ronde voor het bouwen van een containerterminal in Costa Rica, met een orderbedrag van 700 miljoen euro.

10. Maars Systeemwanden

Uit: Harderwijk

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat gaan ze doen: Tweehonderdveertigduizend vierkante meter aan systeemwanden en zevenduizend deuren bouwen en leveren voor 36 nieuwe gebouwen in de pelgrimsstad Mekka in Saoedi-Arabië. In een tijd waarin de bouwsector in de hoek zit waar de klappen vallen, verdient Maars alle lof aangezien ze de grootste order uit hun geschiedenis hebben binnengehaald. De laatste paar jaar heeft Maars meerdere prestigieuze projecten in het Midden-Oosten binnengehengeld. De woningen in Mekka worden speciaal gebouwd voor de Hadj, de pelgrimstocht naar Mekka, wat één van de vijf zuilen is van de islam. Tijdens de Hadj wonen en werken medewerkers van diverse ministeries van Saoedi-Arabië in de gebouwen met muren en deuren uit Harderwijk. 

Wat levert het op: 15 miljoen euro.